DaRe_deVIl Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Det fins ikke dumme spørsmål, bare dumme svar er det noen som sier Det er kanskje litt teit, men man må jo spørre for å lære!! Ikkesant?? Topic sier vel det meste?? Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Sakset fra en eller annen side: "FireWire, Apples versjon av IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers)-1394 protokoll. FireWire støtter til fulle plug&play, og er ikke plattforms avhengig. FireWire er meget kjapp, og kan behandle 400Mbits i sekundet. På grunn av dette egner FireWire seg meget godt til eksterne multimedia enheter." Firewire er ofte brukt på eksterne harddisker og for å overføre fra digitalt videokamera til PC. Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Firewire er en tilkoblings-standard ala USB , med en teoretisk overføringshastighet på rundt 400Mbps. Denne brukes ofte i forbindelse med Digital Video, men har blitt mer og mer utbredt i andre sammenhenger også. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Det er bare en overføringsteknologi som har relativt høy båndbredde. USB 1.1 og 2.0 og den "gode" gamle parallell-porten er eksempler på andre standarder. Firewire har tidligere først og fremst blitt brukt til overføring fra digitalt videokamera til PC, men nå brukes den både til eksterne harddisker, eksterne brennere osv.. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Bare et lite btw: Hvor høy max overføringshastighet har USB 2.0? Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Hvor høy max overføringshastighet har USB 2.0?480 Mbps Lenke til kommentar
covah Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Selv om USB2.0 har høyerer teoretisk maxgrense, viser alle tester at Firewire er raskere. Det finnes også en nyere Firewire standard som har 800 mbit/s overføringshastighet. Lenke til kommentar
DaRe_deVIl Skrevet 16. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2003 Tusen takk for svar! så f.eks vis jeg har en ekstern hd så kan jeg føre filer fra den interne over til den eksterne i en hastighet @ 400 mb/pr sec Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 En ting du likegodt kan lære deg med en gang: De aller fleste slike tall er teoretiske, og den praktiske ytelsen er sjelden på høyde med den teoretiske. Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Ja, det blir litt som å kjøpe seg minnepenn (pen drive om du vil) med USB2.0 og forvente høy hastighet (480Mbps). Man føler seg kanskje litt snytt når man finner ut at minnebrikken inne i pennen kanskje bare klarer 3-5 MBps.... Hadde noen artige trådere på det tidligere... For hardisker, er det sjelden å få noe mye større hastigheter enn ca 40-50 MBps (mener jeg at jeg vet). Lenke til kommentar
meastp Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Tusen takk for svar! så f.eks vis jeg har en ekstern hd så kan jeg føre filer fra den interne over til den eksterne i en hastighet @ 400 mb/pr sec Det er vel megabit vi snakker om, ikke sant? Dvs. en åttendedel av megabyte...(?) Lenke til kommentar
DaRe_deVIl Skrevet 17. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2003 Ja, man merker jo stor forskjell fra det teoretiske til det praktiske.. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Den største forskjellen her kommer i at det ikke er USB/FireWire-grensesnittet som er det trege leddet; men harddisken!! Det er ikke mange harddisker idag som takler > 60MB/s substained overføring som USB2.0 i teorien skal takle. (FireWire "1" skal takle 50MB/s) I tillegg må man trekke inn faktorer som forsinkelse(latency, annen trafikk på USB-kontrolleren, timing'er osv osv), som vil gjøre at praktisk hastighet blir enda lavere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå