Gå til innhold

Fra PC til Mac?

MaxCPU

Anbefalte innlegg

Jeg er nå lei av den stasjonære pc'en, og nå skal det blir noe bærbart. Hadde i utgangspunktet tenkt meg en meget godt spesifisert pc med Radeon 9000/9600, Centrino osv, men hvorfor ikke Mac?

Jeg har imidlertid ingen kunnskaper på dette området. Til vanlig bruker jeg pc'en til:

Internett, mail, ftp, p2p, MSN(!)

Word, excel, powerpoint

Finnes dette til Mac? Alternativer? Kompatible?

Regner med at jeg finner både printer og scanner drivere, kanskje Nokia PC Suite, medieavspilling (mp3, divx osv.), godt brenneprogram (ala' nero), osv..

Hva kan jeg derimot ikke få??

Tilgangen på spill er jo begrenset, men jeg spiller uansett bare CS vært halvår så skal kunne klare å bruke den stasjonære pc'en til dette.

Når det gjelder modell og spesifikasjoner er jeg imidlertid svært usikkert. Uten behove for å spille trenger jo ikke skjermkortet å være noe bedre enn Radeon 7500 som finnes i iBook, men her får jeg ikke lav skjermoppløsning. Backlit keyboard, innebygget bluetooth osv er jo også moro.

AirPort er et must, men kan jeg kjøpe en vanlig basestasjon? Billigere og med DSL oppkobling og alt.

Er 512mb ram nok? Jeg har nå 512, p4 2,4 osv..

Superdrive'n holder jeg meg nok unna. Den er ikke spesielt rask og behovet for dvdbrenning er egentlig ikke der. Cdbrenner holder nok. Tenkte meg 5400rpm disk, men det er kanskje ikke noe vits hvis man ser på bruksområdet? Skal ikke brukes til videoredigering, redigerer kun litt digitale fotografier som en vanlig standardbruker. Kan jeg regne med gode bildebehandlingsprogrammer ala' Photoshop?

Er det stor forskjell på prosserorene? Fra 900mhz G3(combo) i iBook, til 1,25ghz G4 i Powerbook.

Som dere skjønner så ønsker jeg noe med grei størrelse og vekt, pent design og som alltid fungerer! ;) Jeg trenger bare litt hjelp til å ikke bli revet med av alle "nødvendige" oposjonene Apple kan levere. Og til å finne ut om Mac i det hele tatt er noe for meg.. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er nå lei av den stasjonære pc'en, og nå skal det blir noe bærbart. Hadde i utgangspunktet tenkt meg en meget godt spesifisert pc med Radeon 9000/9600, Centrino osv, men hvorfor ikke Mac?

Da var vi på'n igjen. Bare venter på forsettelsen på den evinnelige pc-mac-diskusjonen. sukk. Folk blir aldri enige likevel.

Jeg har imidlertid ingen kunnskaper på dette området. Til vanlig bruker jeg pc'en til:

Word, excel, powerpoint

Finnes dette til Mac? Alternativer? Kompatible?

MS office finnes til mac. Har riktignok hatt litt problemer med filer som inneholder mye tabeller og formler og sånn som kommer fra office XP, men det (Office v.X som det heter) fungerer omtrent som office 2000 etter som jeg har merket.

Internet er ikke noe problem. det er noen få sider som er skrevet for internet explorer for windows du kan få probelmer med (f.x. www.oslobors.no), men ellers kan de fleste tjenester benyttes. Mozilla takler det meste i tillegg til at du har superraske safari og opera. Når windows mediaplayer kommer for mac (om ikke veldig lenge) vil du ha tilgang til det meste av multimediating også.

MSN funker fint for OS X.

p2p funker om du bruker f.x. limewire eller direct connect.

ftp er innebygget i OS

Regner med at jeg finner både printer og scanner drivere, kanskje Nokia PC Suite, medieavspilling (mp3, divx osv.), godt brenneprogram (ala' nero), osv..

ikke vær helt sikker. søk på nettet etter de aktuelle drivere og sånn. avspilling går som en drøm med MplayerOSX som slår alt av avspillere på PC. Brenneprogrammet du trenger er Toast fra Roxio. Ikke like avansert som nero, men det gjør jobben for de fleste.

Hva kan jeg derimot ikke få??

Billig HW, kopatabilitet med de aller siste netttjenester, de siste spillene, frustrasjoner over windows XP ;-)

Når det gjelder modell og spesifikasjoner er jeg imidlertid svært usikkert. Uten behove for å spille trenger jo ikke skjermkortet å være noe bedre enn Radeon 7500 som finnes i iBook, men her får jeg ikke lav skjermoppløsning. Backlit keyboard, innebygget bluetooth osv er jo også moro.

Gå for Powerbook, ibook'en gir mye for pengene, men powerbooken gir mer. Om du har råd til en såklart.

AirPort er et must, men kan jeg kjøpe en vanlig basestasjon? Billigere og med DSL oppkobling og alt.

vanlig 802.11b og g funker bra sammen med airport extreme. vanlig airport (ibook) støtter ikke g-protokollen

Gå for minst 512 eller 640. det merkes i OS X at du hiver i mer ram

Superdrive'n holder jeg meg nok unna. Den er ikke spesielt rask og behovet for dvdbrenning er egentlig ikke der. Cdbrenner holder nok. Tenkte meg 5400rpm disk, men det er kanskje ikke noe vits hvis man ser på bruksområdet? Skal ikke brukes til videoredigering, redigerer kun litt digitale fotografier som en vanlig standardbruker. Kan jeg regne med gode bildebehandlingsprogrammer ala' Photoshop?

Det er veldig vits med 5400 rpm disk ja. Hjelper veldig på hastighet, spesielt om du er en flittig bruker av f.x direct connect. Det skal være ganske greit å sette i en ny disk på powerbook'en (finnes en instrusksjon på www.apple.com, men jeg finner den ikke nå). Det blir billigere å kjøpe en selv på komplett og sette inn, samt at du da får en ekstra disk du kan sette inn i et firewirekabinett og vips; en ekstern harddisk på 40GB som ikke engang trenger ekstra strømforskyning

Er det stor forskjell på prosserorene? Fra 900mhz G3(combo) i iBook' date=' til 1,25ghz G4 i Powerbook.

[/qoute']

kommer litt ann hva du gjør, men powerbooken har (nå) en mye raskere prosessor. 900 G3 begynner å bli litt gammel med tanke på hvilke programmer som vil komme i løpet av maskinens levetid.

Som dere skjønner så ønsker jeg noe med grei størrelse og vekt, pent design og som alltid fungerer! ;) Jeg trenger bare litt hjelp til å ikke bli revet med av alle "nødvendige" oposjonene Apple kan levere. Og til å finne ut om Mac i det hele tatt er noe for meg.. På forhånd takk!

Jeg vil si: gå for mac! Men for all del: du blir sikkert like fornøyd med en PC tror jeg. Uansett du ta en tur innom en mac-forhandler og sette deg ned med en maskin en times tid å se om dette er noe for deg. Det er en ganske stor overgang å gå over til OS X om du fra før er vant til windows. jeg slet lenge før jeg plutselig en dag forelsket meg totalt i mac'en.

Om det er mer spesifikke ting du lurer på kan du ta deg en tur innom news: no.it.os.mac.diverse Masse kunnskapsrike, kjempehyggelige mennesker som svarer på det meste veldig fort. Jeg er fremdeles fast leser 6 mnd etter at jeg ble "tvunget" av fagene mine til å kaste ut imac'en til fordel for en thinkpad.

Lenke til kommentar

Word, excel, powerpoint

Internett: Safari / Mozilla FireBird er veldig bra browsere.

MSN; har ikke like mye funksjonalitet som i Windows, men klarer du deg uten voice og video funker det fint. Det finnes også programmer som Proteus som tar flere klienter i en (msn, jabber, icq, , , )

FTP: Nå har nettopp CuteFTP kommet til Mac, har ikke testa det enda ettersom jeg synes det finnes flere som allerede gjör nytten for meg (Transmit, RBrowserLite)

P2P: Som sagt finnes DirectConnect i tillegg til klienter som Poisoned som er en OpenFT/Gnutella/FastTrack(Kazaa)/OpenNap klient i et.

Selv bruker jeg Carracho som jeg synes er det beste.

BitTorrent finns også til Mac hvis du har värt borti det. BItTorrentfiler til Mac finnes feks på suprnova.org .

Officepakka funker nå stort sett akkurat som den gjör på Windows. Jeg tror de har fått ut de fleste buggene og mailen stötter også Microsoft ExchangeServer, hvis du er så uheldig å bruker det. I TextEdit som fölger med OSX kan du også lese Wordfiler og editere de. Apple har sitt eget PowerPoint program som heter Keynote.

Nå orker jeg ikke mere, sorry.

Ta deg en tur innom en butikk som har litt peiling på Mac så klarer de sikkert å overtale deg ;)

Du kan også söke på VersionTracker under MacOSX delen. Der finner du sikkert alt du vil ha.

Lenke til kommentar

Takk for nyttige svar! :-)

Powerbook'en virker utrolig bra.

Nå driver Apple akkurat med å oppgradere webshoppen eller noe, men kunne tenkte meg:

Powerbook 15" 1,25Hgz Superdrive:

- superdrive, heller cdrw

80GB 5400rpm

512MB ram (standard)

AirPort Extreme built in - kjøper SMC router (g)

bluetooth built in

dropper AppleCare, men tar nok med .Mac.

Må si dette her virker veldig fristende.. Kommer på ca. 24-25000. Studentrabatten hadde jo vært flott å få med seg da. Min mor går fortiden på Høgskole (bortkastet for gamlinger spør du meg..) Men faglærerutdanning innenfor helse og sosialfag er kanskje ikke godt nok for Apple? De bruker jo programmet "mat på data" da.. :woot:

Kanskje jeg får fikset det gjennom en kamerat som går siste lærlingår som nettverksoperatør eller noe? Iallefall noe it greier.. Men han har kanskje ikke studentbevis lenger?!

Lenke til kommentar
Takk for nyttige svar! :-)

Powerbook'en virker utrolig bra.

Nå driver Apple akkurat med å oppgradere webshoppen eller noe, men kunne tenkte meg:

Powerbook 15" 1,25Hgz Superdrive:

- superdrive, heller cdrw

80GB 5400rpm

512MB ram (standard)

AirPort Extreme built in - kjøper SMC router (g)

bluetooth built in

dropper AppleCare, men tar nok med .Mac.

Må si dette her virker veldig fristende.. Kommer på ca. 24-25000. Studentrabatten hadde jo vært flott å få med seg da. Min mor går fortiden på Høgskole (bortkastet for gamlinger spør du meg..) Men faglærerutdanning innenfor helse og sosialfag er kanskje ikke godt nok for Apple? De bruker jo programmet "mat på data" da.. :woot:

Kanskje jeg får fikset det gjennom en kamerat som går siste lærlingår som nettverksoperatør eller noe? Iallefall noe it greier.. Men han har kanskje ikke studentbevis lenger?!

Om du leser litt i tråder her om ADC så kan du få opptil 20% rabatt ved å melde deg inn i ADC (Apple Developer Connection)

Apple driver vel å oppdaterer pga nye iTunes lanseres! :D Denne gangen kommer det også en versjon for Windows 2k og XP! Gleder meg, håper den funker bra!

http://www.macrumors.com/events/musicevent2003.html

Lenke til kommentar

@ Maxcpu

Jeg kan anbefale 15" powerbook på det aller varmeste, er utrolig fornøyd med min.

Nå får du dessuten Panther med på kjøpet nå, som gjør den enda bedre.

Å gå fra windows til mac er ikke noe problem, og jeg er sikker på at du blir kjempe fornøyd.

Du vil dessuten elske designet, for ikke å snakke om backlight keyboard'et.

:smile:

Lenke til kommentar
Hvor rask er virtual pc på din mac? I forhold til en vanlig pc.

Jeg mener jeg leste et sted at den forrige 15" titanium modellen med 1gb minne yter ca. som en 700-800mhz pentium-3 i virtual-pc.

Dette med os x 10.2.

Min vil derfor være betydelig raskere, siden prossessoren yter litt mer per mhz + at den er på 1,25ghz vs 1ghz.

Og nå som Panther er blitt lansert får vi nok sett enda raskere tall igjen, virtual pc skulle nemlig kjøre bedre i panther har jeg hørt.

Jeg har ikke testet virtual pc på powerbook'en min enda, rett og slett fordi jeg ikke har bruk for det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg mener jeg leste et sted at den forrige 15" titanium modellen med 1gb minne yter ca. som en 700-800mhz pentium-3 i virtual-pc.

Dette med os x 10.2.

Min vil derfor være betydelig raskere, siden prossessoren yter litt mer per mhz + at den er på 1,25ghz vs 1ghz.

Og nå som Panther er blitt lansert får vi nok sett enda raskere tall igjen, virtual pc skulle nemlig kjøre bedre i panther har jeg hørt.

Betyr det rettogslett at du kan kjøre CS på powerbooken?

Lenke til kommentar

Dette med os x 10.2.

Betyr det rettogslett at du kan kjøre CS på powerbooken?

Det vet jeg ikke, for det har jeg ikke prøvd.

Velger heller å spille america's army, UT2k3 eller kommende raven shield for mac fremfor cs da men.. :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg er ikke den store spilletypen, men hvis CS funker på virtual pc'n på powerbook skal jeg en vakker dag vurdere å kjøpe en. Vet du forresten hvor det er mulig å få tak i iTunes til windows? Det er jo en av de bedre tingene på mac.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke den store spilletypen, men hvis CS funker på virtual pc'n på powerbook skal jeg en vakker dag vurdere å kjøpe en. Vet du forresten hvor det er mulig å få tak i iTunes til windows? Det er jo en av de bedre tingene på mac.

På apple.com.

iTunes er den desidert beste mp3 spilleren man kan få til data, og det beste er at den er gratis.

Lenke til kommentar

På apple.com.

iTunes er den desidert beste mp3 spilleren man kan få til data, og det beste er at den er gratis.

iTunes er så digg!!! Livet er blitt bra i kveld!

Etter at jeg solgte mac'en i mai har liksom livet manglet noe, men etter at iTunes for windows kom i kveld er alt bare fryd og gammen!

ipod'en synger av glede og musikkbiblioteket har organisert seg igjen. Om det er musikker jeg lurer på hvordan det er så er det bare å ta en tur innom music store og høre! Fantastisk!

Jeg måtte bare fortelle noen hvordan jeg har det akkurat nå :-)

Lenke til kommentar

Word, excel, powerpoint

Er det stor forskjell på prosserorene? Fra 900mhz G3(combo) i iBook, til 1,25ghz G4 i Powerbook.

MS Office finnes til Mac og er et relativt bra program. Liker du det til Windows er det vel ingen grunn til at du ikke skal like Mac-versjonen. MSN Messenger finnes også.

Utvalget av software til FTP, mail, web osv er aldeles upåklagelig.

De aller fleste USB-printere/skrivere funker rett ut av boksen. Plug and play.

iTunes, som du kanskje har hørt om, følger med gratis og er _det_ beste MP3-programmet. Det ripper, organiserer, tagger og brenner cd'er.

Brenning av data-cd'er kan du gjøre rett fra desktopen. Drag n drop.

Jeg vil anbefale deg en 12" eller 15" PowerBook. Den er kjappere enn iBooken, bedre grafikk, du kan koble til ekstra skjerm for å utvide desktopen, den har innebygd bluetooth og mulighet til AirPort (joda, den støtter andre 802.11b/g-basestasjoner).

Mengden RAM du trenger avhenger av hva du bruker maskina til, men til dine behov ser det ut som 512 MB er mer enn nok. Ekstra RAM er ganske dyrt på Apple Store, det er lurest å kjøpe dét andre steder.

Photoshop finnes selvfølgelig til Mac.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...