Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor Adsl!! -tips--

Anbefalte innlegg

Når man browser nettet så oppstår det svært ofte "pinlige pauser"

og dette er utrolig irriterende.

Jeg ringte telenor kundeservice for en stund tilbake og oppga problemet. de ga meg en ip adresse som jeg skulle "kludre" inn i nettverkskort innstillingen elelr noe sånt, men jeg har glemt ip adressen og jeg er sikker på at du som leser dette vet ip adressen, eller nummer til telenor kundeservice, for det har jeg også glemt..

takker for svar

Abit TH7II-RAID i850

Intel P4 "Northwood" 1.8GHz

Western Digital Caviar XL80.0Gb

256mb RDR

Pioneer DVD 106S 16X DVD/40X

Plextor CD-RW 24x10x40x

ASUS V8200T2 Deluxe GeForce3 Ti200 64Mb

Sonic Fury 6

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Neo_mandal på 2002-02-18 19:28 ]</font>

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Neo_mandal på 2002-02-18 20:51 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Neo_mandal på 2002-02-18 20:53 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå til tcpip innstillingene på korte og huk av for angi egen addresse 192.168.0.1 eller noe sånt (0.10 kansje) og maske 255.255.255.0

Da vil du ungå at maskinen "søkersjekker" etter ny ip-add med påfølgende pauser.

(Du kan også bruke 10.0.0.1-> området.

Hilsen Ac-Cobra

Lenke til kommentar
Quote:

On 2002-02-18 19:16, Neo_mandal skrev:

Når man browser nettet så oppstår det svært ofte "pinlige pauser"

og dette er utrolig irriterende.

Jeg ringte telenor kundeservice for en stund tilbake og oppga problemet. de ga meg en ip adresse som jeg skulle "kludre" inn i nettverkskort innstillingen elelr noe sånt, men jeg har glemt ip adressen og jeg er sikker på at du som leser dette vet ip adressen, eller nummer til telenor kundeservice, for det har jeg også glemt..

takker for svar

Abit TH7II-RAID i850

Intel P4 "Northwood" 1.8GHz

Western Digital Caviar XL80.0Gb

256mb RDR

Pioneer DVD 106S 16X DVD/40X

Plextor CD-RW 24x10x40x

ASUS V8200T2 Deluxe GeForce3 Ti200 64Mb

Sonic Fury 6

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Neo_mandal på 2002-02-18 19:28 ]</font>

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Neo_mandal på 2002-02-18 20:51 ]</font>

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Neo_mandal på 2002-02-18 20:53 ]</font>

IP ADRESSEN DU KAN BRUKE MED TELENOR ADSL ER BARE FOR Å GJØRE NETTVERKSKORTET FORNØYD. DEN HAR INGEN (UNDERSTREKER INGEN) ANNEN EFFEKT!!!!!! Men det visste vel alle dere glupinger!!!! Hallo!!!!?? ADSL=dynamisk ip!!!!!!

Lenke til kommentar

Quote:

IP ADRESSEN DU KAN BRUKE MED TELENOR ADSL ER BARE FOR Å GJØRE NETTVERKSKORTET FORNØYD. DEN HAR INGEN (UNDERSTREKER INGEN) ANNEN EFFEKT!!!!!! Men det visste vel alle dere glupinger!!!! Hallo!!!!?? ADSL=dynamisk ip!!!!!!

?? adsl = dynamisk ip? Javel? Hvorfor skulle det ikke kunne være statisk? Jeg f.eks. har det da. Altså, enten så bruker du ip-adresse, eller så gjør man det ikke. Du kan ikke sette inn en fake ip, bare for å "gjøre nettverkskortet fornøyd". Da kan man i alle fall ikke bruke tcp/ip, men pppoe. Så hva er da vitsen med å sette inn en fake ip? Jeg er ikke helt med på det her altså...

Lenke til kommentar

Min erfaring med Telenor ADSL så langt er at selv om de offisielt sier at IP-addressen vil variere mellom hver gang man logger på, får man ofte samme IP i praksis. Det går derfor an å først starte opp med automatisk IP en gang, og så bruke IP'en man får (kan leses med f.eks. ipconfig) som manuell IP for nettverkskortet. Virker utmerket for meg, og oppstartstiden i Windows XP ble redusert med over 1 minutt, i tillegg til at pausene på 30 sek. forsvant!

Lenke til kommentar

Nå må dere ikke glemme det her da:

et LAN og et WAN er to forskjellige ting. Man kan GODT ha to forskjellige ip adresser, iks, en mot LAN og en mot WAN (ADSL her.)

Når man angir IP så gjør man det for tcp/ip protokollen, i praksis for et LAN.

Start -> kjør -> winipcfg

Sjekk i boksen. Hos meg (et eksempel) har jeg NDIS5.0 og PPP Adapter. Noe foreklet, de har forskjellige IP og forskjellig Subnet.

Ndis (LAN'et)=192.168.0.188 / 255.255.255.0

PPP (ADSL'en)=80.212.100.86 / 255.0.0.0

Ikke sant? Når man da angir IP'en i tcp/ip configen, angir man jo vanligvis mot LAN'et, og ikke mot ADSL'en.

Dersom man fikk til det _tror_ jeg adsl noden ville forsøke å tvinge på deg deres ip.

Uansett, ser jeg ikke poenget med å bytte ip'er hele tida. Alle som har litt peil på nettverk vet at så lenge man har en ip går dette bra - det er andre ting som nameservere, broadcast kollisjoner osv som er general fuckups.

Til posterens spørsmål:

Noe du kunne prøve er jo å sette opp statiske NS'er. Ring til telenor (lurer på om det er 05000 eller noe i den duren, sjekk telefonkatalogen, kan ikke være så forbanna vanskelig å finne).

Da får du ip adressene til de serverne som "oversetter" navn til ip adresser (sånn at når du skriver inn hardware.no gir denne serveren deg ip adressen).

Nå man er oppkoblet men det tar bloody ages å finne sidene hvis man finner de i det hele tatt, er dette ofte ns'ene sine skyld. Egenskaper for tcp/ip -> dns config, så fixer du de der. ikke sant?

Har funka fint før, og er vel verdt et forsøk...

Håper dette var oppklarende for alle dere "å-nei-det-er-noe-galt-med-ip'en-min-og-det-er-det-eneste-som-kan-være-galt-horer" :wink:)

______

B-FiSK

Lenke til kommentar

Altså, hvis du setter statiske ip'er som er lokale i tcp/ip settingene og setter tcp/ip til å fungere, så vil jo det ikke fungere. Jeg tror ikke at det har noe å si om man setter ip adresser i tcp/ip settings hvis man f.eks. kjører pppoe. Men, jeg skal ikke si det helt sikkert..

Derfor; kjører du pppoe, så skal det ikke ha noe å si hva du setter/om du setter noe i tcp/ip settings.

Hvis du kjører tcp/ip, så må du nødvendigvis sette inn ip-adressa du har fått fra telenor(eller andre), eller sette den til å motta ip automatisk (dynamisk)

[ Denne Melding var redigert av: Instigator på 2002-02-22 09:01 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...