Gå til innhold

Tesla åpner for at andre kan kopiere produktene


Anbefalte innlegg

 

Det samme tenker nok sjåføren av denne også ;)

Ja, har du spurt vedkommende?

På vei til og fra jobb (spesielt gjennom Oslo) ser jeg nesten daglig biler i veikanten med motorstop så klarer egentlig ikke helt å se poenget med din post. Et dårlig forsøk på trolling?

 

 

Du skjønte ikke smileyen tenker jeg.

 

Jeg ser selvfølgelig også støtt og stadig biler med motorstopp, av alle merker og i alle prisklasser. Tesla intet unntak. Innlegget var ment som en fleip, men det kan som kjent være vanskelig å skjønne i tekstbasert form.

 

Jeg har forøvrig ikke spurt vedkommende, men jeg kjenner godt de som hentet bilen. Ironisk nok stoppet bilen fordi den var tom for strøm. Om det skyldes brukerfeil eller noe annet som har sviktet er forøvrig foreløbig uvisst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Simen1:

Jeg har kjørt på svenskesiden av E6, og det er en drøm over Svinesundsgrensa og ned til Gøteborg ihvertfall. Lenger sør har jeg ikke testet på leenge. Og jeg husker ikke hvordan den er. Men jeg tenker jo at siden de har fastlandsforbindelse til Europa i Syd-Sverige, så bør jo standarden mellom Gøteborg og sør være ganske bra, sånn helt uten at jeg vet noe om det.

Jeg har reist så langt nord som til Hamar på E6, jeg kan si så mye. Men, jeg tipper at ekstra langt nord kan det være slike begredelige forhold som du antyder "av en eller annen type".

Da skulle du tatt turen på E6 gjennom de tre nordligste fylkene.

Forøvrig må selvsagt europaveiene skaleres etter behovet de også. Det er ikke sånn at europaveiene automatisk skal ha 4 felt 110-sone uansett hvor lite trafikk det er der.

 

Forsåvidt et greit poeng. Men den bør til en hver tid være fri for alvorlig slitasje, som potthuller eller hva det kalles. Den bør også sjekkes jevnlig, slik de gjør i Tyskland. Så en dokumentar om veimyndighetene der, og da var det alltid noen av kontrollørene som kjørte non-stop rundt omkring. For å passe på at ting var i orden.

 

Jeg tror vi har en eller annen liknende kontroll i Norge gjennom vegvesenet elns. Men, det kan godt hende de langt i fra sjekker veiene i Norge (strekning for strekning) like ofte som tyskerne. Tyskerne har nok noe større behov da enn oss. Men, vi må passe på så vi gir våre kontrollører nok årsverk vi også.

 

Poeng:

 

Vi trenger nok ikke 4-felts vei over alt i Norge, selv om det hadde hjulpet mye på trailertrafikkens (tungtransportens) avvikling. Det hadde også gavnet Norges økonomi å hatt 4-felts Europaveier innad i Norge. Det mener jeg.

 

Men, som du sier er det en økonomisk ting å ta hensyn til. Da det er mer enn kun europaveier å utbedre.

 

Det jeg likevel synes, er at man trenger et mye mer "snor-beint" vegnett som likevel kan være 2-felts, gjerne med midtdeler og bred vegskulder slik at ambulansen kommer forbi. Altså veiene bør rettes ut. Det bør sprenges, bores tunneller slik at man får rettet ut mange begredelige strekk selv på samtlige Europaveier. Det synes jeg man kan forvente som et minimum av Europaveiene.

 

Vi ligger minst 30 år på etterskudd i veivedlikehold og forbedringer !

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele businessmodellen til Tesla handler om at du skal få lade gratis så lenge du har bilen, og at denne prisen allerede ligger i når du kjøper bilen. Ifølge Engadget var Musk klar på at andre elbilprodusenter må følge samme modell om de ønsker tilgang til patentene.

 

Her blander du to ting: Teslas ladestasjoner og Teslas patenter.

 

Når det gjelder Teslas patenter er disse fri til å bruke for alle, uten betingelser. End of story.

 

Når det gjelder Teslas ladestasjoner så er disse finansiert ved at de fleste Teslaeiere forhåndsbetaler en sum ved kjøp av bil og deretter skal bruk av disse være gratis for bilens levetid. Tesla har åpnet opp for at andre kan kjøpe seg inn på disse ladestasjonene slik at også andre bilmerker kan benytte de, men da selvsagt under forutsetning for at de fortsatt er gratis for Teslaer som har forhåndsbetalt for lading.

 

Å si at dette er hele businessmodellen til Tesla er å ta hardt i, men det virker å være en smart måte å raskt få frem mange ladestasjoner verden over med lynrask ladehastighet.

Lenke til kommentar

Pahhh... Det er bare et tidsspørsmål om når "vei"-avgiftsystemene slår til igjen!

Det er ikke noen som må tro at staten lar Tesla styre landet, og langt mindre energirettighetshaverne.

Edit

Og jeg kan heller ikke se hvilke patenter Tesla har til asynkronmotorene. Da står man igjen med ladepluggen og de forferdelige "strømomdanningsystemene " om bord.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

 

Hele businessmodellen til Tesla handler om at du skal få lade gratis så lenge du har bilen, og at denne prisen allerede ligger i når du kjøper bilen. Ifølge Engadget var Musk klar på at andre elbilprodusenter må følge samme modell om de ønsker tilgang til patentene.

 

Her blander du to ting: Teslas ladestasjoner og Teslas patenter.

 

Når det gjelder Teslas patenter er disse fri til å bruke for alle, uten betingelser. End of story.

 

Når det gjelder Teslas ladestasjoner så er disse finansiert ved at de fleste Teslaeiere forhåndsbetaler en sum ved kjøp av bil og deretter skal bruk av disse være gratis for bilens levetid. Tesla har åpnet opp for at andre kan kjøpe seg inn på disse ladestasjonene slik at også andre bilmerker kan benytte de, men da selvsagt under forutsetning for at de fortsatt er gratis for Teslaer som har forhåndsbetalt for lading.

 

Å si at dette er hele businessmodellen til Tesla er å ta hardt i, men det virker å være en smart måte å raskt få frem mange ladestasjoner verden over med lynrask ladehastighet.

 

Nei, du tar feil.

Han mener det som står beskrevet over, Nemlig at de ikke skal ta seg betalt og følge samme businessmodellen som Tesla.gjør. Så skal du få lov å bruke patentet.

Lenke til kommentar

Nei, du tar feil.

Han mener det som står beskrevet over, Nemlig at de ikke skal ta seg betalt og følge samme businessmodellen som Tesla.gjør. Så skal du få lov å bruke patentet.

Hmm, beklager om jeg ikke helt tror på at du vet hva Elon Musk mener, så dette må du dokumentere.

 

I blogg-posten til Elon Musk, som Hardware-artikkelen refererer til, står følgende:

Tesla will not initiate patent lawsuits against anyone who, in good faith, wants to use our technology.

Det står ingenting om at man må følge Teslas business-plan for å benytte patentene deres.

 

Det som trolig forvirrer deg er denne artikkelen som ble skrevet før Tesla åpnet patentene sine: http://www.engadget.com/2014/06/09/tesla-to-share-supercharger-patents/

 

Der står følgende:

Then again, Superchargers are more than just fancy plug-in points: they're also a business model in which electricity is given away "free for life" for Model S owners, with all costs factored into the upfront price of the car. Musk is very clear that other EV makers would have to subscribe to this same business model if they want to partner up.

Med "partner up" så handler det om samarbeid om ladestasjoner - ikke at noen benytter patentene til Tesla.

Lenke til kommentar

 

Nei, du tar feil.

Han mener det som står beskrevet over, Nemlig at de ikke skal ta seg betalt og følge samme businessmodellen som Tesla.gjør. Så skal du få lov å bruke patentet.

Hmm, beklager om jeg ikke helt tror på at du vet hva Elon Musk mener, så dette må du dokumentere.

 

I blogg-posten til Elon Musk, som Hardware-artikkelen refererer til, står følgende:

Tesla will not initiate patent lawsuits against anyone who, in good faith, wants to use our technology.

Det står ingenting om at man må følge Teslas business-plan for å benytte patentene deres.

 

Det som trolig forvirrer deg er denne artikkelen som ble skrevet før Tesla åpnet patentene sine: http://www.engadget.com/2014/06/09/tesla-to-share-supercharger-patents/

 

Der står følgende:

Then again, Superchargers are more than just fancy plug-in points: they're also a business model in which electricity is given away "free for life" for Model S owners, with all costs factored into the upfront price of the car. Musk is very clear that other EV makers would have to subscribe to this same business model if they want to partner up.

Med "partner up" så handler det om samarbeid om ladestasjoner - ikke at noen benytter patentene til Tesla.

 

Du må følge bedre med, jeg snakker ikke om patentet, jeg snakker om businessmodellen.

Sitatet hentet fra E24:

Hele businessmodellen til Tesla handler om at du skal få lade gratis så lenge du har bilen, og at denne prisen allerede ligger i når du kjøper bilen. Ifølge Engadget var Musk klar på at andre elbilprodusenter må følge samme modell om de ønsker tilgang til patentene.

 

Forstår du nå? Ergo han er klar på dette området at hvis andre skal få bruke patentet, så må de andre følge businessmodellen.

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

Du må følge bedre med, jeg snakker ikke om patentet, jeg snakker om businessmodellen.

Sitatet hentet fra E24:

Hele businessmodellen til Tesla handler om at du skal få lade gratis så lenge du har bilen, og at denne prisen allerede ligger i når du kjøper bilen. Ifølge Engadget var Musk klar på at andre elbilprodusenter må følge samme modell om de ønsker tilgang til patentene.

 

Forstår du nå? Ergo han er klar på dette området at hvis andre skal få bruke patentet, så må de andre følge businessmodellen.

Aha...nå skjønner jeg enda bedre at du er forvirret. E24 blander også det som handler med "patent" å gjøre og det som handler om tilgang til og spesifikasjoner på ladestasjoner".

 

Dette sitatet fra E24 samsvarer ikke med artikkelen fra Engadget:

"Ifølge Engadget var Musk klar på at andre elbilprodusenter må følge samme modell om de ønsker tilgang til patentene."

 

Her baserer du deg på hva en journalist sier at en annen journalist sier at Elon Musk sier. Men, som sitert tidligere, Elon Musk skriver selv i sin blogg at patentene er fri til å bruke.

 

Om du leser Engadget artikkelen (og ikke E24 sin feilaktige oppsummering) så er det tydelig at denne betingelsen handler om ladestasjonene (og ikke bruk av noen patenter):

Musk: ...The intent of the Supercharger network is not to create a walled garden. Any other manufacturer that's interested in using them, we'd be happy to accommodate. It's just that they need to be able to accept the power level of the Superchargers, which is currently 135kW and rising, so any car needs to meet the Supercharger standard. And they'd also need to agree with the business model, which is we don't charge people on a per-charge basis. They'd need to contribute to the capital costs proportional to their fleet's usage of the network. So we think that's pretty fair.
Lenke til kommentar

Pahhh... Det er bare et tidsspørsmål om når "vei"-avgiftsystemene slår til igjen!

Det er ikke noen som må tro at staten lar Tesla styre landet, og langt mindre energirettighetshaverne.

Edit

Og jeg kan heller ikke se hvilke patenter Tesla har til asynkronmotorene. Da står man igjen med ladepluggen og de forferdelige "strømomdanningsystemene " om bord.

 

Regjeringen/Stortinget har tenkt å la flommen av elbiler fortsette til 2017, eller til det er 50000 biler.

Dette blir det nok diskusjon om. BMW sin i3 ser forresten meget kjekk ut og koster jo bare 1/3 av Tesla.

Lenke til kommentar

5. Han planlegger å bygge/bygger verdens største Lithium-batteri fabrikk. Flere konkurrenter betyr også flere kunder for ham.

6. Hvis flere tar i bruk samme supercharger-teknologi, så kanskje andre lager hurtiglagere langs veien, som også Tesla-biler kan ta i bruk. Som igjen gir Tesla-bilene lengre rekkevidde.

 

 

Tror nok det er punkt 5 som er riktig. Han har nok kanskje innsett at det vil ta en evighet for Tesla å bli store nok til å konkurrere med de absolutt største, samt både hva det vil koste å bygge ut produksjonskapasiteten, og det å gi mange nok modeller til at folk flest kjøper.

 

Får han de store til å starte å bruke hans batterier, hvor mesteparten av hva Tesla er etter det lille jeg kjenner (samt ladeteknologien) så vil han tjene mye mer enn på selve bil produksjonen. Hvorfor selge 1000 biler, når du kan selge 100.000 batterier om dagen, og kanskje ha samme overskudd? Han vil da også kunne bruke mer tid på andre morosaker.

 

Det var vel også noen dager siden han sa alle som ville kunne få deres ladeteknologi, så lenge de fulgte samme modell som Tesla, at alle kunne lade gratis på tur, da dette er bakt inn i prisen på bilen.

 

Gratis lading er nok noe som ikke kommer til å vare, når det blir nok biler, og strøm er nokså dyrt andre steder enn i Norge, spesielt i California. Men det går ann å håpe.

Lenke til kommentar

Regjeringen/Stortinget har tenkt å la flommen av elbiler fortsette til 2017, eller til det er 50000 biler.

Dette blir det nok diskusjon om. BMW sin i3 ser forresten meget kjekk ut og koster jo bare 1/3 av Tesla.

Stortinget ønsker at alle biler skal bli nullutslippsbiler, og 50000 er bare et ørlite steg på veien. Så virkemidlene kommer nok til å fortsette langt forbi 2017. Det kan riktignok komme noen justeringer allerede da. :-)
Lenke til kommentar

Gratis lading er nok noe som ikke kommer til å vare, når det blir nok biler, og strøm er nokså dyrt andre steder enn i Norge, spesielt i California. Men det går ann å håpe.

Nå har jo Elon Musk lovet at dette skal gjelde for hele bilenes levetid. Og, jeg ser ingen grunn til at de skal endre dette i fremtiden - prisen man forhåndsbetaler for lading er nok langt høyere enn det gjennomsnittlige forbruket. Overskuddet går nok til utbygging og vedlikehold av stasjonene. :)

Lenke til kommentar

 

Bra dette. Må de som bruker patentet til videreutvikling følge GPL eller noe liknende som man ser innen opensource programvare? Altså at de må fristille sine nye oppfinnelser i samme retning som Tesla? Noen slike krav fra Tesla-åpenheten?

 

Ellers:

 

 

Selv om dette er stort i Norge er det en annen situasjon i andre land, grunnen er det norske avgiftssystemet kombinert med nordmenns gode råd.

 

Så hva er status. Er Tesla EL-biler fritatt for disse syke luksusavgiftene som man ser på fossilt-brensel motorer med stort slagvolum?

"Status er ein tilstand, condition eller situasjon. Vi har f.eks sosial status, økonomisk status og statussymboler osv osv.

 

En bil tilsvarende Tesla Model S med bensin/diesel motor vil være f.eks BMW M5 med V8 og dobbelturbo, som klarer 0-100 på 4.4 sek, samme som de raskeste Teslaene. Men kostnad per kilometer blir jo hinsides mye dyrere med BMW M5, bare innkjøp er jo ca. det dobbelte i pris.

Så det blir jo spennende å se hva dette ender med, ett eller annet sted må jo energien komme fra. Og disse bilene er så kraftig subsidiert/støttet nå at å kjøpe noe annet nærmest er idioti. Bompenger, fergepriser, kollektivfelt, veiavgift, engangsavgift osv osv.

Det er ikke subsidiering, men apartheid ;-)

 

M5 er ingen direkte konkurrent. Hvor mange runder klarer Model S P85 på Nordschleife? Fungerer den som ringtaxi? Kan den tibakelegge mil etter mil i 200 km/t + på Autobahnen?

 

Model S er en imponerende bil, men ikke nødvendigvis pga. akselerasjonen. El-motorer er jo kjent for å gi maks dreiemoment fra første omdreining. Det er heller totalpakken som appellerer, ikke minst den imponerende rekkevidden for en el-bil (primært muliggjort av en svær batteripakke + lav luftmotstand).

 

Det er dog liten tvil om el-biler er framtiden. Nå er det bare å vente på bedre batteriteknologi.

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

Det er bare tull å sammenlikne M5 og Model S selv om aksellerasjonen er ca. lik.

 

Jeg gikk rett fra Model S til M6 i dag, og følelsen i de to bilene er helt forskjellig - den ene er en fullblods sportsbil og den andre er en behagelig cruiser som tilfeldigvis aksellererer bra. Følelsen av kvalitet i BMWen er også en helt annen - den føles uendelig mye tightere enn Model S.

 

Når det er sagt foretrekker jeg elbilen :)

Lenke til kommentar

 

Pahhh... Det er bare et tidsspørsmål om når "vei"-avgiftsystemene slår til igjen!

Det er ikke noen som må tro at staten lar Tesla styre landet, og langt mindre energirettighetshaverne.

Edit

Og jeg kan heller ikke se hvilke patenter Tesla har til asynkronmotorene. Da står man igjen med ladepluggen og de forferdelige "strømomdanningsystemene " om bord.

 

Regjeringen/Stortinget har tenkt å la flommen av elbiler fortsette til 2017, eller til det er 50000 biler.

Dette blir det nok diskusjon om. BMW sin i3 ser forresten meget kjekk ut og koster jo bare 1/3 av Tesla.

 

 

 

Pahhh... Det er bare et tidsspørsmål om når "vei"-avgiftsystemene slår til igjen!

Det er ikke noen som må tro at staten lar Tesla styre landet, og langt mindre energirettighetshaverne.

Edit

Og jeg kan heller ikke se hvilke patenter Tesla har til asynkronmotorene. Da står man igjen med ladepluggen og de forferdelige "strømomdanningsystemene " om bord.

 

Som jeg diskuterte med en kollega av meg i dag, så er det ikke egentlig så sikkert at disse avgiftene skal komme tilbake. Venstre, KrF og nå nylig også AP har vel alle vært veldig positive til dette, og ytret at de ønsker å heve taket fra 50 000. Og også Høyre snakker veldig positivt om miljøvern nå. Og Høyre og FrP mener vel strengt tatt at det burde være en god grunn til å innføre en avgift, utover bare "Jommen, staten tjener jo penger på avgifter".

Jeg tror faktisk at akkurat dette fritaket kommer til å stå enten rimelig lenge, eller lenger. Det er nemlig veldig vanskelig å faktisk både si at miljøet må spares, og at avgifter egentlig ikke er en bra ting, og samtidig hive på en heftig avgift på el-biler.

 

Derimot kan jeg se for meg at el-biler må betale normal veiavgift igjen, ikke slippe til i kollektivfeltene eller parkere gratis, og betale bom. Dette fordi dette går på veibruk, mer enn miljøsparing.

I tillegg kan de også finne på å si at ekstrautstyr, altså alt som ikke er i grunnmodellen, må skattes som vanlige biler (dersom dette lar seg gjøre i praksis), da dette heller ikke har med miljøet å gjøre. Jeg ser da for meg at feks i Model S sitt tilfelle, vil både 60 kWh-modellen og 85 kWh-modellen regnes som grunnmodeller, og ikke bare 60 kWh-modellen.

 

Jeg kan selvfølgelig ta helt feil, og alle skatter og avgifter blir innført med en gang vi når 2017 eller 50 000 biler, men da hadde jeg blitt ganske så overraska, gitt hvor miljøbevisste politikerne har blitt, samt at det strengt tatt strider imot regjeringens holdninger til skatter og avgifter.

Lenke til kommentar

Utrolig smart trekk.

 

Fyren er ett geni. Det han har gjort kommer uansett kun til å være positivt for forbrukeren.

 

Men, grunnen til dette er vel at han vil flere skal inn i elbil markedet. flere som bruker tesla sitt ladesystem, er en god ting for tesla også.

 

Dessuten har Tesla blitt "iphone" i bilbransjen, folk vil bare ha det.

Om det kommer flere ladestasjoner Tesla kan bruke, er dette en god bonus for han.

 

Dessuten er det flere bilprodusenter som allerede kjøper teknologi/deler av Tesla (blant annet Mercedes) Og han vil jo at de skal kjøpe mer, inklusiv batteriene, der jeg leste ett sted at det var der fortjenesten var høyest om alt gikk etter planen.

Lenke til kommentar

 

 

Pahhh... Det er bare et tidsspørsmål om når "vei"-avgiftsystemene slår til igjen!

Det er ikke noen som må tro at staten lar Tesla styre landet, og langt mindre energirettighetshaverne.

Edit

Og jeg kan heller ikke se hvilke patenter Tesla har til asynkronmotorene. Da står man igjen med ladepluggen og de forferdelige "strømomdanningsystemene " om bord.

 

Regjeringen/Stortinget har tenkt å la flommen av elbiler fortsette til 2017, eller til det er 50000 biler.

Dette blir det nok diskusjon om. BMW sin i3 ser forresten meget kjekk ut og koster jo bare 1/3 av Tesla.

 

 

 

Pahhh... Det er bare et tidsspørsmål om når "vei"-avgiftsystemene slår til igjen!

Det er ikke noen som må tro at staten lar Tesla styre landet, og langt mindre energirettighetshaverne.

Edit

Og jeg kan heller ikke se hvilke patenter Tesla har til asynkronmotorene. Da står man igjen med ladepluggen og de forferdelige "strømomdanningsystemene " om bord.

 

Som jeg diskuterte med en kollega av meg i dag, så er det ikke egentlig så sikkert at disse avgiftene skal komme tilbake. Venstre, KrF og nå nylig også AP har vel alle vært veldig positive til dette, og ytret at de ønsker å heve taket fra 50 000. Og også Høyre snakker veldig positivt om miljøvern nå. Og Høyre og FrP mener vel strengt tatt at det burde være en god grunn til å innføre en avgift, utover bare "Jommen, staten tjener jo penger på avgifter".

Jeg tror faktisk at akkurat dette fritaket kommer til å stå enten rimelig lenge, eller lenger. Det er nemlig veldig vanskelig å faktisk både si at miljøet må spares, og at avgifter egentlig ikke er en bra ting, og samtidig hive på en heftig avgift på el-biler.

 

Derimot kan jeg se for meg at el-biler må betale normal veiavgift igjen, ikke slippe til i kollektivfeltene eller parkere gratis, og betale bom. Dette fordi dette går på veibruk, mer enn miljøsparing.

I tillegg kan de også finne på å si at ekstrautstyr, altså alt som ikke er i grunnmodellen, må skattes som vanlige biler (dersom dette lar seg gjøre i praksis), da dette heller ikke har med miljøet å gjøre. Jeg ser da for meg at feks i Model S sitt tilfelle, vil både 60 kWh-modellen og 85 kWh-modellen regnes som grunnmodeller, og ikke bare 60 kWh-modellen.

 

Jeg kan selvfølgelig ta helt feil, og alle skatter og avgifter blir innført med en gang vi når 2017 eller 50 000 biler, men da hadde jeg blitt ganske så overraska, gitt hvor miljøbevisste politikerne har blitt, samt at det strengt tatt strider imot regjeringens holdninger til skatter og avgifter.

 

Det er ikke skatter og avgifter som er faren , heller ikke miljøet, men heller det faktum at noen få personer kan slå av strømmen. F.x. ved streik eller annen uro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...