RBW Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Elon Musk, mannen bak Tesla, frigjør nå alle Tesla-patentene.Tesla åpner for at andre kan kopiere produktene 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Twinflower Skrevet 13. juni 2014 Populært innlegg Del Skrevet 13. juni 2014 Vinn-Vinn for Tesla. God PR og gode synergieffekter for stort sett hele verden. (Og kanskje en eye-opener angående patentsystemet i USA) Hurra for Elon! 20 Lenke til kommentar
Populært innlegg weebl Skrevet 13. juni 2014 Populært innlegg Del Skrevet 13. juni 2014 Kudos! Tydelig at personlig vinning ikke er alt for herr Musk, denne karen er en visjonær. 18 Lenke til kommentar
Populært innlegg Gravitass Skrevet 13. juni 2014 Populært innlegg Del Skrevet 13. juni 2014 Jeg ser rett og slett opp til Elon Musk, det virker som at han gjør absolutt alt rett! All ære til Elon! «All Our Patent Are Belong To You» Jeg leste en plass at dette var en kommentar iforhold til ett spill, Hardware burde kanskje nevnt dette 10 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Jeg ser rett og slett opp til Elon Musk, det virker som at han gjør absolutt alt rett! All ære til Elon! «All Our Patent Are Belong To You» Jeg leste en plass at dette var en kommentar iforhold til ett spill, Hardware burde kanskje nevnt dette All your base are belong to us 4 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 (endret) Høres jo bra ut, men jeg har ikke lest detaljene.Hvorfor vil Musk gi bort patentene som gir Tesla et fortrinn på markedet?Nå kan jo andre merker lage biler som utkonkurrerer de dyre Tesla-modellene.Kanskje vi endelig får RIMELIGE biler med god rekkevidde, og da er det ikke noe vits å kjøpe en dyr Tesla lengre. Og så går Tesla konk.Jeg tror ikke Musk er en tosk, han har selvsagt tenkt på dette.Men jeg lurer på om noen forstår dette, og kan forklare det for meg?Jeg gleder meg til den dagen da jeg kan kjøpe en 10 år gammel elektrisk bruktbil til under 100.000, med god komfort og rekkevidde fra Stavanger til Kristiansand.Mine regelmessige langturer er årsaken til at Think og andre elektriske småbiler er uaktuelle. De fleste turene mine er småturer, men jeg må ha en bil som også takler langtur. Endret 13. juni 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
TheHareidGamer Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Høres jo bra ut, men jeg har ikke lest detaljene. Hvorfor vil Musk gi bort patentene som gir Tesla et fortrinn på markedet? Nå kan jo andre merker lage biler som utkonkurrerer de dyre Tesla-modellene. Kanskje vi endelig får RIMELIGE biler med god rekkevidde, og da er det ikke noe vits å kjøpe en dyr Tesla lengre. Og så går Tesla konk. Jeg tror ikke Musk er en tosk, han har selvsagt tenkt på dette. Men jeg lurer på om noen forstår dette, og kan forklare det for meg? Jeg gleder meg til den dagen da jeg kan kjøpe en 10 år gammel elektrisk bruktbil til under 100.000, med god komfort og rekkevidde fra Stavanger til Kristiansand. Mine regelmessige langturer er årsaken til at Think og andre elektriske småbiler er uaktuelle. De fleste turene mine er småturer, men jeg må ha en bil som også takler langtur. Jeg tror Elon sitt mål var aldri å lage ett monopol for elektriske biler, førsteprioriteten hans var sansynligvis å stoppe miljøproblemene vi har hatt nå siste hundreåret. "Given that annual new vehicle production is approaching 100 million per year and the global fleet is approximately 2 billion cars, it is impossible for Tesla to build electric cars fast enough to address the carbon crisis." 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Andrull Skrevet 13. juni 2014 Populært innlegg Del Skrevet 13. juni 2014 (endret) 1. Han er glad i teknologi og ønsker vel som flere andre at verden skal komme seg videre, raskere. Han er en visjonær som ligger på topp når det kommer til mye nyskapende teknologi, og har nok nok mye å tjene på at EL-biler og verden generelt tar et steg fremover. 2. God PR. 3. Når folk hører slikt så føler de seg sikrere på at EL-bil er kommet for å bli, og er kanskje nok til å vippe noen til å kjøpe en EL-bil. Og per dags dato så er nok også sannsynligheten stor for at man da velger nettopp en Tesla. 4. Han er såpass sikker på at Tesla har fått et såpass forsprang til konkurrentene at litt ekstra konkurranse ikke ville vært så ille, og kan slå positivt inn for hele markedet. Samt at det er litt begrenset hvor mye patentene holder igjen. 5. Han planlegger å bygge/bygger verdens største Lithium-batteri fabrikk. Flere konkurrenter betyr også flere kunder for ham. 6. Hvis flere tar i bruk samme supercharger-teknologi, så kanskje andre lager hurtiglagere langs veien, som også Tesla-biler kan ta i bruk. Som igjen gir Tesla-bilene lengre rekkevidde. 7. Han har alt å tjene på at fossile biler mister fotfestet/fortrinnet de har i dag, og han anser nok dette som en større konkurrent enn andre EL-bil - konkurrenter. Og jo flere EL-biler, jo mer masseprodusering, og jo mer masseprodusering, jo rimeligere komponenter. Ja, faktisk så tror jeg dette var et svært smart steg for Musk. Litt risikabelt, med potensiale for enorm gevinst. Kortene ser ut til å bli spilt riktig, for med stålkontroll på batteriproduksjonen så blir det ett Ess i ermet, og holder han Tesla sin ledende posisjon innen El-biler, så er dette potensielt stor drahjelp. For mens noen selskaper kniver om markedsandeler, så er Musk fokusert på å øke størrelsen på hele markedet. For ja, lets face it, det er markedets størrelse som er det kritiske for at El-biler skal ta av. Og det er mer enn nok potensielle kunder å ta av om El-bil får skikkelig fotfeste. Endret 13. juni 2014 av Andrull 10 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Imponerende av Tesla og Elon dette. Hjelpe teknologien fremover, og ikke hindre den med et lass av patenter. Dog så kommer jeg nok til å fortsette å tviholde på bensinmotorer så lenge det er mulig Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Håper det lar seg gjøre at jeg aldri trenger å eie en fossil bil. 5 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Høres jo bra ut, men jeg har ikke lest detaljene. Hvorfor vil Musk gi bort patentene som gir Tesla et fortrinn på markedet? Nå kan jo andre merker lage biler som utkonkurrerer de dyre Tesla-modellene. Kanskje vi endelig får RIMELIGE biler med god rekkevidde, og da er det ikke noe vits å kjøpe en dyr Tesla lengre. Og så går Tesla konk. Jeg tror ikke Musk er en tosk, han har selvsagt tenkt på dette. Men jeg lurer på om noen forstår dette, og kan forklare det for meg? Jeg gleder meg til den dagen da jeg kan kjøpe en 10 år gammel elektrisk bruktbil til under 100.000, med god komfort og rekkevidde fra Stavanger til Kristiansand. Mine regelmessige langturer er årsaken til at Think og andre elektriske småbiler er uaktuelle. De fleste turene mine er småturer, men jeg må ha en bil som også takler langtur. Er det så vanskelig å forstå? Du antar jo at de selger bilene sterkt overpriset i forhold til produksjonskost, om de ikke gjør det, så er det ikke grunn til å tro at de går konk når det kommer konkurrenter. AtW 2 Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Hele businessmodellen til Tesla handler om at du skal få lade gratis så lenge du har bilen, og at denne prisen allerede ligger i når du kjøper bilen. Ifølge Engadget var Musk klar på at andre elbilprodusenter må følge samme modell om de ønsker tilgang til patentene. Lenke til kommentar
Cashplay Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Vinn-Vinn for Tesla. God PR og gode synergieffekter for stort sett hele verden. (Og kanskje en eye-opener angående patentsystemet i USA) Hurra for Elon! En definitiv vinn-vinn for Tesla -- tror ikke de klarer å produsere like mange biler som de kommer til å produsere batterier likevel. Sist jeg sjekket var ikke bilbatteri særlig billig. http://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/gigafactory.pdf Lenke til kommentar
G Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Bra dette. Må de som bruker patentet til videreutvikling følge GPL eller noe liknende som man ser innen opensource programvare? Altså at de må fristille sine nye oppfinnelser i samme retning som Tesla? Noen slike krav fra Tesla-åpenheten? Ellers: Selv om dette er stort i Norge er det en annen situasjon i andre land, grunnen er det norske avgiftssystemet kombinert med nordmenns gode råd. Så hva er status. Er Tesla EL-biler fritatt for disse syke luksusavgiftene som man ser på fossilt-brensel motorer med stort slagvolum? Lenke til kommentar
G Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 (endret) Høres jo bra ut, men jeg har ikke lest detaljene. Hvorfor vil Musk gi bort patentene som gir Tesla et fortrinn på markedet? Nå kan jo andre merker lage biler som utkonkurrerer de dyre Tesla-modellene. Kanskje vi endelig får RIMELIGE biler med god rekkevidde, og da er det ikke noe vits å kjøpe en dyr Tesla lengre. Og så går Tesla konk. Jeg tror ikke Musk er en tosk, han har selvsagt tenkt på dette. Men jeg lurer på om noen forstår dette, og kan forklare det for meg? Jeg gleder meg til den dagen da jeg kan kjøpe en 10 år gammel elektrisk bruktbil til under 100.000, med god komfort og rekkevidde fra Stavanger til Kristiansand. Mine regelmessige langturer er årsaken til at Think og andre elektriske småbiler er uaktuelle. De fleste turene mine er småturer, men jeg må ha en bil som også takler langtur. Vi ligger jo omtrent 30 år på etterskudd med veiutbyggingen i Norge. Så ser du for deg at veien mellom Stavanger og Kristiansand er blitt noe særlig bedre om en ca. 10 år fram i tid? Jeg kjørte strekningen sist i Pinsehelgen. Og jeg må si det er en ekstrem forskjell på veinettet mellom Oslo - Kristiansand VS. Kristiansand - Stavanger. Jeg har ikke kjørt denne strekningen på noen år. Så jeg ble mildt sagt ganske så sjokkert over hvor begredelig Kristiansand - Stavanger fremdeles er å kjøre på. Endret 13. juni 2014 av G Lenke til kommentar
Scopperloit Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Teknisk sett så har de vel fortsatt registrert patentene, eller? Er det slik at hvis man fraskriver seg patenter, kan noen andre ta patent på dette da? Uansett, dette er veldig bra gjort av Elon Musk og resten av Tesla. Håper dette skaper litt nye holdninger hos andre også... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 De har fortsatt patentene men alle kan fritt bruke de. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 (endret) Jeg ser ikke for meg at den veistrekningen blir særlig bedre på 10 år. Det krever i så fall ny trasé, ikke bare at de retter ut en sving her og der. Men jeg ser for meg at fremtidens el-biler vi klare distansen uten problemer, med ny teknologi. Tesla har vist verden at en el-bil kan ha rekkevidde mer enn noen kilometer. Du antar jo at de selger bilene sterkt overpriset i forhold til produksjonskost, Jeg har aldri påstått al Tesla sine biler er overpriset. Jeg sa at de er dyre. Dyre fordi de er lukseriøse, og med masse teknologi og batterier. Med masseproduksjon av batterier kan prisen gå ned. Jeg gleder meg som sagt til 100% elektriske bruktbiler finnes på markedet til akseptable priser og god rekkevidde. Det trenger ikke være en Tesla. Jeg foretrekker franske biler. Masse nyttig info i innlegget til Andrull :-) Endret 13. juni 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå