Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen engelsk vg1

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ble som en av 6 av 60 elever trukket ut til muntlig eksamen i engelsk i dag. Helt forjævlig.

Jeg skal holde en 10 minutter presentasjon om et tema jeg får vite om på mandag. I tillegg skal det være en eksaminasjon på 20 minutter om hele pensum og noen tekster som vi har fått utdelt en liste over.

Problemet er at jeg ikke har peiling på hva jeg skal kunne fra disse temaene og tekstene, hvor mye jeg skal kunne osv..

Har noen tips??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg ble som en av 6 av 60 elever trukket ut til muntlig eksamen i engelsk i dag. Helt forjævlig.

Jeg skal holde en 10 minutter presentasjon om et tema jeg får vite om på mandag. I tillegg skal det være en eksaminasjon på 20 minutter om hele pensum og noen tekster som vi har fått utdelt en liste over.

Problemet er at jeg ikke har peiling på hva jeg skal kunne fra disse temaene og tekstene, hvor mye jeg skal kunne osv..

Har noen tips??

I og med at du er så griseheldig at du har fredag, lørdag og søndag på å lese gjennom pensum og få kontroll på hva du ska kunne er det bare å sette i gang å lese og notere om du ikke har gjort dette fra før av.

Å få kontroll vil si at når du får temaet på mandag, vet du akkurat - i det minste har du god peiling på hvordan du skal løse oppgaven :)

Si i fra når du har fått oppgaven, hva du har fått så kan vi nok hjelpe deg. Men du burde som sagt ha lest gjennom pensum + tekster slik at du har kontroll. Da er det mye enklere for deg og de som eventuelt kan hjelpe deg :)

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått oppgaven, som er Multicultural UK. Dette skal jeg holde en 10 minutters presentasjon om.

Deretter blir det 20 minutter eksaminasjon ut fra en liste med litteratur, og jeg skal kunne analysere disse tekstene og koble dem opp mot temaer, konflikter, historie, hendelser, osv.

Dette er listen over litteratur:

The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian, Sherman Alexie (novel)

Salaam Brick Lane, Tarquin Hall (novel excerpt)

Peder Victorious, Ole Edvard Rølvaag (novel excerpt)

This is England (Film)

The Butler (Film)

I have a Dream, Martin Luther King (speech)

Chief Seattle' letter to all the people (letter)

The Selfish Giant, Oscar Wilde, (short story)

Empty Seat, Yuan Qiongqiong (short story)

Macbeth, William Shakespeare (play)

Let America be America Again, Langston Hughes, (poem)

Cuz he's black, Javon Johnson, (oral poem)

Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan jobbe med disse tekstene? Presentasjonen har jeg brukbar kontroll på.

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått oppgaven, som er Multicultural UK. Dette skal jeg holde en 10 minutters presentasjon om.

Deretter blir det 20 minutter eksaminasjon ut fra en liste med litteratur, og jeg skal kunne analysere disse tekstene og koble dem opp mot temaer, konflikter, historie, hendelser, osv.

Dette er listen over litteratur:

The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian, Sherman Alexie (novel)

Salaam Brick Lane, Tarquin Hall (novel excerpt)

Peder Victorious, Ole Edvard Rølvaag (novel excerpt)

This is England (Film)

The Butler (Film)

I have a Dream, Martin Luther King (speech)

Chief Seattle' letter to all the people (letter)

The Selfish Giant, Oscar Wilde, (short story)

Empty Seat, Yuan Qiongqiong (short story)

Macbeth, William Shakespeare (play)

Let America be America Again, Langston Hughes, (poem)

Cuz he's black, Javon Johnson, (oral poem)

Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan jobbe med disse tekstene? Presentasjonen har jeg brukbar kontroll på.

Først ville jeg ha søkt opp analyser på internett av alle overnevnte, notert ned temaene for hver av dem og knyttet det opp mot læreplanmålene og dermed pensum. Sett dem i kronologisk rekkefølge så har du et godt utgangspunkt :)

Endret av t0nje
Lenke til kommentar

Jeg har vært igjennom noe ala det samme.
Drøftet det multikulturelle, og hva som var positivt og negativt.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2587215/Sharia-Law-enshrined-British-legal-lawyers-guidelines-drawing-documents-according-Islamic-rules.html

Var en av tingene jeg snakket om som sensor like godt.

Det at de var et imperium til tillatte andre land som var under England til å flytte til England gjorde at det ble fort et stort multikulturelt samfunn.

https://www.youtube.com/results?search_query=multiculturalism+in+britain

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Viktige poeng ang multicultural Britian:

- Bor (nesten) utelukkende i byene (halvparten bor i London)

- Mange kom som migrant-arbeidere etter WWII

- Kolonitid og colonial office (kunne komme dit for å jobbe bla.)

- Tall (kanskje ikke helt oppdatert)

- 22.7% India, 16.1% Pakistan, 6.1% Bangladesh, Black African 10.5%, Black Carribean 12.2%

Gode "buzzwords" til analysen din:

- Protagonist ("helten/hovedpersonen")

- Antagonist ("skurken/den som hindrer hovedpersonen å åppnå målet")

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...