Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Få unge med en tilbakestående jente...

Anbefalte innlegg

For noen måneder tilbake ramlet jeg innom på et nach med en jente jeg ikke kjente. Begge var drita full og hun klådde veldig på meg. På en skala fra 1 til 10 var jenta 1... Uansett endte med at vi hadde en one night stand uten kondom, noe jeg angrer helt ufattelig mye på. Jeg dro nesten med engang hjem når jeg ble såpass edru og skjønte hva jeg hadde høvla over. Dagen etterpå pratet vi over Facebook og det viser seg at denne jenta er svært dum. Det er stygt å si det men hun har en lav IQ og har hørt fra andre folk at hun lekte med 1. klassinger mens hun selv gikk i 10. klasse på skolen. Hun hadde ikke venner på sin egen alder, selv ikke etter skolen heller. Hun er nå 21 år og går på nav fordi hun ikke får jobb noen plass. Det jeg prøver å få frem er at hun er mildt tilbakestående og ikke som jenter flest. Tror foreldrene også er smått tilbakestående ut ifra hva jeg har hørt.

Nå i ettertid har hun fortalt meg at hun er gravid..... og gjett hva.. Jeg er faren! Hun vil ikke ta abort. Ingen andre enn meg selv å skylde på, I know.

Problemet er at hvis jeg virkelig skal ha unge med denne dama så er jeg svært bekymret over om hun i det hele tatt er i stand til å ta vare på en unge. Jeg har snakket en del med henne og jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det for dere.. hun har svært lav intellegens.

Vet dette kommer til å høres helt grusomt ut, men er det en måte slik at jeg får foreldreretten for denne ungen? Jeg takler ikke tanken på at ungen må oppdras under omstendigheter hvor jenta ikke vet hva hun driver med. Og med tanke på at hun selv har en svært lav IQ er det en sjans for at denne ungen også kommer til å slite på skolen eller sosialt om han/hun må oppdras med denne moren. I tillegg er det risikofaktorer som spiller inn også hvor jeg er redd det kan gå ut over helsen til ungen.

Som sagt, fullt klar over hvor stygt det er å si dette om barnemoren men jeg vil barnets beste her og tror oppriktig at jeg kan ta bedre vare på denne ungen med tanke på at jeg er mer oppegående enn hun, har erfarent støtteapparat rundt meg som kan hjelpe til. Jeg har jo også en fast jobb med bra betalt og kan forsørge ungen med både barnehageplass, forbruksvarer og alt annet.

Hva ville dere gjort i min situasjon hvis jenta du skulle ha unge med er 10 år i huet...?

Anonymous poster hash: 3a6ad...5a3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om hun virkelig er 10 år i hodet, så burde jo foreldra ha fortsatt myndighet over henne?

Da er det jo dem som bestemmer for eller mot abort, vel?

Nei.

Nei til hva da?

Voksne over 18 år kan inngå avtaler med mindre de er umyndiggjort som følge av sinnsykdom, demens, rusproblemer mv. Det må imidlertid foretas en umyndiggjøring ved domstolene, for at man skal kunne miste sin rettslige handleevne. Dersom man ennå ikke er umyndiggjort formelt, men er sinnsyk mv. ved avtaleinngåelsen, vil avtalen likevel kunne bli ugyldig etter avtaleloven § 31 om utnyttelse av en annens lettsin, sinnsykdom osv., eventuelt etter generalklausulen i avtaleloven § 36 mv.

Umyndiggjøring av voksne kan gjøres etter vergemålsloven ved samtykke etter vergemålsloven § 90a. De aller fleste ønsker ikke å blir umyndiggjort, og det må da fremsettes begjæring for tingretten av ”hans ektefelle, slektninger i opp- eller nedstigende linje, søsken eller likeså nær besvogrede, samt, om han er umyndig, av hans verge” etter umyndiggjøringsloven §§ 2 og 3. Begjæringen skal angi de grunner som skal tilsi umyndiggjøring, og man skal i de fleste tilfeller ha en sakkyndig erklæring, jf. umyndiggjøringsloven §§ 4 og 5.

En nærmere gjennomgang av de diagnoser og tilstander som gir grunnlag for umyndiggjøring er gitt i NOU 2004:16 Vergemål s. 124 og 125:

”Blant voksne vil behovet for en verges bistand erfaringsmessig og i hovedsak oppstå hos personer med ulike typer sinnslidelser og med varierende grad av psykisk svikt. Det er et stort antall ulike sinnslidelser, og disse kan grupperes på forskjellig vis. Tidligere ble det bl.a annet anvendt en grovinndeling som klassifiserte sinnslidelsene i bare fem undergrupper, nemlig: nevroser, psykoser (sinnssykdommer), psykopatier, psykosomatiske lidelser og psykisk utviklingshemming. I fagmiljøene er denne inndelingen erstattet av et internasjonalt diagnosesystem, ICD-10 med 10 hovedgrupper og en rekke undergrupper. Det vil ikke være hensiktsmessig å gjengi dette systemet i detalj. De av systemets hovedgrupper hvor det er oppført sinnslidelser som særlig kan være aktuelle i forbindelse med vergemål er: Organiske, inklusive symptomatiske, mentale lidelser (med bl.a demens), Mentale og atferdsmessige lidelser som skyldes psykoaktive stoff (alkohol, opiater etc.), Schizofreni, schizotype og paranoide lidelser (en undergruppe er schizoaffektive lidelser, med symptomer fra både schizofreni og affektive lidelser), Stemningslidelser eller affektive lidelser (med manisk-depressiv lidelse), Nevrotiske, stressrelaterte og somatoforme lidelser, Personlighets- og atferdsforstyrrelser hos voksne (med bl a. paranoid eller emosjonelt ustabil personlighet), Mental retardasjon (med psykisk utviklingshemming), Forstyrrelser i den psykologiske utvikling (med bl.a autisme)”.

Kilde: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/839/898/901

Endret av Deldy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...