Thor. Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 (endret) Mine foreldre har et Tilgin Vood modem som oppfører seg dårlig og kundeservice klarer ikke finne en permanemt løsning. Nå de siste dagene har det vært mye problem med lyn, derfor så ble strøm til dette modemet fjernet for å redusere faren for å få utstyret skadet. Når dette modemet da ble slått på igjen klarte den ikke selv å finne nett. Ringte leverandør av bredbånd og de gjorde noe greier som fikk sparket igang nettet på modem. Senere på dagen begynte det å lyne igjen og modemet ble slått av igjen. Samme problem når det blir slått på igjen senere på kvelden. Ringte kundeservice igjen og de fikser problemet. Spør samtidig om det er mulig å få tilsendt et modem som vi slipper å ringe inn for å aktivere hver gang vi slår av, og de sier da: Det er mulig, men da må kunde enten: A: Binde abbonement hos leverandør i et år. eller B: Kjøpe nytt modem fra leverandøren. Spørsmålet mitt i denne blemma er: Stemmer det at et delvis fungerende modem ikke er grunnlag for erstatning uten ekstra kostnad? Modemet er tross alt 7 år gammelt nå og har sikkert gjort sin tjeneste. Endret 13. juni 2014 av Thor. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Vel, ettersom modem neppe er gratis for leverandør å bytte ut, og all eventuell reklamasjonstid uansett er utløpt når modemet er 7 år gammelt, er det vel bare rett og rimelig at man betaler eller binder seg for et nytt år. Det at dine foreldre har hatt samme modem, og dermed trolig samme ISP, i minst 7 år nå tyder vel også på at en rebinding ikke burde være noe problem. Alternativt er det vel bare å bytte ISP? Lenke til kommentar
tvv Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Ja nettopp det har blitt 7 år gammelt og på tide å byttes ut - da har du valget - betale eller binde deg synes det høres rimelig ut! Valget er ditt! Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 13. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2014 Det at dine foreldre har hatt samme modem, og dermed trolig samme ISP, i minst 7 år nå tyder vel også på at en rebinding ikke burde være noe problem. Alternativt er det vel bare å bytte ISP? Tidligere ISP overførte alle ADSL kunder til ny uerfaren leverandør og beholdt fiberkundene for ca 3 år siden. Overgangen var uoversiktlig og linja var ustabil en god stund. Personlig tenker jeg at det å se seg rundt etter en annen leverandør som kan gi større utlinje enn 1Mbit kan være en grei ide. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Du har desverre ingen sak her nei, når modemet er langt over reklamasjonstiden. Kanskje like greit finne seg en ny ISP om de ikke gir god nok linjekapasitet. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Lurer på om ikke vanlig ADSL/2/2+ eller hva det nå heter er rimelig begrenset til 1 mbit opp. Kan de få fiber, VDSL etc. der de bor er det kanskje å foretrekke. Ser forøvrig Nextgentel har kampanjepris på alle sine abo ut året. VDSL 30/5 til 225 (ord 449) per mnd f.eks., men også ADSL er prisredusert om ikke andre alternativer er tilgjengelige hjemme hos dem. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Det kommer an på avtalevilkårene. Det er to modeller som jeg vet om: 1. Modemet er inkludert i etableringsavgivt og tilhører leverandøren. Blir det feil byttes det ut gratis, og du må sende inn det gamle. Sier du opp må du sende inn modemet. 2. Modemet tilhører kunden. Kunden kjøper modemet ved etablering (eller får det med gratis, typisk i kampanjeperioder). Kunden må betale for bytting. Kunden slipper å sende inn det gamle modemet ved bytting eller oppsigelse av avtalen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå