Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Prøver Telenor å lure meg..?


Anbefalte innlegg

Jeg bestilte bredbånd 40/10 for 3 måneder siden fra Telenor. De første ukene hadde jeg 49 Mbit/s i nedlasting og 12 Mbit/s i opplasting. Man kan presse ut max 50 Mbit/s og 12Mbit/s ut av dette abbonentet så jeg fikk tilnærmet fullt utbytte av linja mi. Bor bare 300m fra sentralen og har tråddiameter 0,6.

 

Nå prøvde jeg å teste hastigheten for moro skyld.. Fikk dette resultatet opp: http://oi57.tinypic.com/29ei0ed.jpg

 

Hastigheten er altså halvert!! Har prøvd kablet og slått av alle andre maskiner i huset. Har også prøvd å teste hastigheten ved bruk av mobiltelefonen. Hastigheten er likevell kun 25Mbit/s.

 

Prøver Telenor å utnytte kunder som ikke følger med..? Jeg føler at jeg ikke kan stole på dem. Det er som å passe en unge slik at den ikke skal gjøre galt..

 

 

 

Abbonentet før jeg oppgraderte til 40/10 så hadde jeg det som heter 16/0,8. Da hadde jeg i realiteten kun 11Mbit i opplasting og 0,6Mbit i opplasting. Nå som jeg vet at jeg kan få maks ut av linja mi, tror jeg de lurte meg den gangen også. De sa det hadde med avstand til sentralen å gjøre i tillegg til tråddiameter. Dette er antageligvis bare bullshit nå som jeg vet jeg kunne fått max ut av linja mi.

 

Flere som har opplevd noe lignende fra Telenor?

Endret av Adrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel telenor og de andre leverandører lever opptil hastighet, men vil ikke garantere for hastigheten vil varieres.

 

300 meter er ikke langt, selv er jeg nærmere 800 meter fra sentral så å bruke VDSL\ADSL her ville jeg kun fått opptil 30 mbit som er veldig lite.

 

Vil heller tro problemet ligger hos telenor eventuelt det er såpass mye trafikk til sentralen, Telenor får vel ofte kritikk for å være gammeldags, personlig syns jeg telenor bør tenke som altibox, er jo surt at 4g dekningen kan gi bedre hastigheter en VDSL og tilbudet er så begrenset.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

 

Slå av modemet, og vent i 10 sekunder. Dette vil resette modemet. Det er ofte løsning for meg når jeg har hastighets problemer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvilket routermodem har du? Er det oppgradert til nyeste FW? Når på døgnet tester du? Slår du av WiFi når du tester med kabel, slik at du er "alene" på nettet? Når du logger inn på modemet, hvilke settinger står det på (for VDSL-hastigheten?

 

For å resette routermodem må du trykke inn "reset"-knappen på baksiden til alle lampene blinker (gjelder 2812)

 

Jeg hadde 40/10 tidligere, og hadde relativt stabilt 49/12. Har nå 25/5, og får 26/6, så Telenor leverer meg det jeg betaler for og litt til (i motsetning til NextGenTel, som jeg hadde tidligere)

 

Edit: En gang hadde NGT vært inne på mitt modem og endret hastigheten fra det jeg skulle ha til laveste hastighet de tilbyr. Det hevdet at dette ble gjort ved en feil, og det kan sikkert skje hos Telenor også. Da vil du se det i settingene for VDSL-hastigheten.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

jeg ville ringt Telenor og hørt om de har justert hastigheten med en feil, men kan være så enkelt som dårlig kabel til sentral, selv på kort avstand

 

du har ikke gjort noe med telenettet i huset siden du fikk linjen installert? byttet kledning der snekker kan ha ødelagt kabel, sparket til kontakt osv?

Lenke til kommentar

Nå har jeg kun 20-22Mbit/s i nedlastingshastighet, altså gått ned fra 25Mbit/s. Opplastingshastigheten er 11,98Mbis/s noe som er det jeg skal ha. Kan maks få 12,00Mbit/s i opplastingshastighet.

Har prøvd å resette modemet med å holde inne den nullstill-knappen, det funket ikke. Har også prøvd å skru av modemet i 10 minutter og på igjen. Det funket heller ikke.

 

Telener sier de har sjekket modemet og har innsett at det er noe galt, men greier ikke finne ut av hva det er.

 

Uansett om jeg prøver flere ganger med kabel, skal ikke internettet halveres når jeg sitter 3 meter fra modemet. Så Wifi eller kabel har ingenting å si. Det er snakk om over 25Mbit/s jeg plutselig har "mistet".

 

 

Noen her som har tips til hva jeg kan prøve på? Routermodemet er ZyXEL P8702N tror jeg. Noe innstillinger jeg kan gå inn å sjekke på routermodemet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sjekk at routermodemet ditt har nyeste FW-versjon, og ta en reset til factory defaults etter å ha oppgradert.

Lenke til kommentar

Det greieste er bare å ringe dem på 05000 og snakke med dataavdelingen. De kan kjøre linjetester og alt mulig fra PC'ene sine, så slipper du spekulere i alt mulig. De har ingenting å tjene på å lure kunder. Det skader bare omdømmet deres.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det greieste er bare å ringe dem på 05000 og snakke med dataavdelingen. De kan kjøre linjetester og alt mulig fra PC'ene sine, så slipper du spekulere i alt mulig. De har ingenting å tjene på å lure kunder. Det skader bare omdømmet deres.

 

De kjørte masse tester her for noen dager siden. Tror de rotet inne på modemet mitt også uten å finne noe. Fikk SMS idag om at de har satt en tekniker på saken.. I mellomtiden vil jeg prøve å se om jeg kan fikse det selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

 

Sjekk at routermodemet ditt har nyeste FW-versjon, og ta en reset til factory defaults etter å ha oppgradert.

 

Hvordan sjekker jeg at routermodemet har nyeste FW-versjon? :)

 

Det ser du når du logger inn på modemet. Nyeste versjon finner du her: http://stup.telenor.net/zyxel-p8702n/

Lenke til kommentar

Oppdatering: Det er gått snart 2 uker. Telenor har overvåket linjen de siste 24 timer og sier at det ikke er noe galt med linjen. De sier at de fikk 50Mbps i nedlastingshastighet kl. 2 i natt....... 0_o

Hva med de 23 andre timene i døgnet jeg sitter med 20Mbps i nedlastingshastighet?!?

 

Alle maskiner i huset er skrudd av utenom min, alt av programmer som stjeler hastighet er skrudd av og har prøvd med både kabel og uten kabel.

 

 

Alt er tydeligvis "Ok" i følge Telenor og derfor gidder de ikke gjøre noe mer. De er heller ikke interessert i å gi en kompansasjon noe jeg mener vi fortjener siden vi betaler 600 kr i måneden for en tjeneste vi ikke får. Enten har de jævlig dårlige teknikere eller så forsøker de å lure kunder. Kundeservicen er vrang og unngår å svare på spørsmåler jeg har. De har forsont seg med at alt er "Ok" i deres system, så derfor vil de ikke bruke mer tid på det. Case closed ifølge dem.

 

2dqskus.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...