Gå til innhold

Samba trøbbel: XP->w2k

Anbefalte innlegg

Når jeg sender filer fra en w2k maskin til en xp pro maskin (eller motsatt) stopper overføringa etter et tilfeldig antall byte er overført. (Det varierer fra 100 KB til 2 MB.) Når det stopper, står all netverks trafikk mellom de to stille i opptil 2 minutter før klienten sier "[ip-adresse] er ikke lenger tilgjengelig".

Problemet oppstår bare ved kopiering av filer. Hvis jeg f.x. spiller en mp3 over nettet er det ikke noe problem.

Begge problem maskinene snakker fint med både win 98 og linux maskinene.

Problemet har kommet i det siste, uten at jeg (bevisst) har forandret noen instillinger på noen av dem. Har riktignok instalert noen programmer på xp'n, men det skulle ikke ha noe å si så lenge programmene ikke kjører. Avinstalering av programmene hjalp ikke.

For å opprettet en samba forbindelse når problemet har slått inn, må begge maskinene rebootes.

Det er et kjent problem med samba konflikt mellom xp og w2k, men det problemet har gått på at overføringen har vært ekstremt treg - ikke at forbindelsen kutter helt.

Noen forslag til fiks?

-pg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samba er og bli en Linux greie. Et forsøk (et veldig godt et forsåvidt, men det er ikke diskusjonen her) på å implementere SMB protokollen på linux.

derav Samba navnet.

Men problemet ditt kan virke som om det bunner i noe flytkontroll greier på nettet ditt. hva er MTU satt til på der forskjellige komponenter? har du tuklet med disse i forholdt til standard instillinger?

Du sier du har instalert noen programmer som du har avinstallert? noen progrmmer som dr.MTU ( tror jeg det het) setter ikke MTU tilbake ved en avinstallering.

G.

Lenke til kommentar

Har ikke forandret på mtu.

Programmene skulle ikke påvirke netverket. (Det var bl.a. Corel office, Illustrator og quarkxpress.)

Det kan godt være noe med flytkontrollen, men det virker jo rart at alt annet fungerer. Det er kun mellom xp og 2k det blir problemer. W2k til w2k fungerer også feilfritt! (Har ikke hatt mulighet til å teste xp til xp.)

Hva kan jeg sjekke innenfor flytkontrollen?

-pg

Lenke til kommentar

Den fikser et annet problem: treg overføring ved push commandoen. Har kjørt den fiksen før.

Problemet mitt gjelder uansett om xp'n er server eller klient, både ved push og get, og den er ikke treg, den rask helt til den avbrytes totalt! (Får feilmeld "[ip] er ikke tilgjengelig".) Begge pc's må rebootes før de igjen kan finne hverandre.

-pg

Lenke til kommentar

Hmm, tyder jo på at ip adressen ikke er tilgjengelig, som feilmld viser. Har du prøvd å ping adressen, evt. hvis du får det, er det noen unormale verdier på svarene?

Dobbeltsjekket ip oppsettet? Jeg ville tippe dette har noe med DHCP og gjøre. Eller en driver til nettverkskortet.

Lenke til kommentar
Hmm, tyder jo på at ip adressen ikke er tilgjengelig, som feilmld viser. Har du prøvd å ping adressen, evt. hvis du får det, er det noen unormale verdier på svarene?

Ping går helt fint. <10ms

Dobbeltsjekket ip oppsettet? Jeg ville tippe dette har noe med DHCP og gjøre. Eller en driver til nettverkskortet.

Begge har ingen problemer med å komme på internett eller snakke med andre maskiner på intern nettet hverken før eller etter at jeg prøver smb kopiering.

Satte tcp/ip instillingene manuelt på begge (var DHCP). Da ble feilmeldinga gjort om til "Ingen tilgang. Netverksnavnet er ikke lenger tilgjengelig." Og den klarte å overføre 2.6MB før det stoppa. Ny rekord!

Bytta netverkskortene fra 3Com til Accton og SMC -> ingen forskjell.

Prøvde å spille en div-x. Spillte igjennom hele fila på 700mb uten problem.

Problemet dukker altså opp kun ved kopiering, og kun mellom w2k og xp.

Begge maskiner kan også snakke med både w98 og linux maskiner på nettet uten problemer.

Flere gode forslag?

-pg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...