Gå til innhold

Hva er 0x zoom?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et 50mm objektiv skal visstnok være det som er nærmest den man ser

med øynene. På 10D har du en crop på 1,6 , dvs at du må ha en linse

som gir ca 31,25mm for å få det tilsvarende et 50mm objektiv på et slr.

Du vil nok få stooore problemer med å klare deg med en 75-300mm,

da du på en 10D vil ha 120-480mm. Funker nok kjempefint ute, men

veggene inn blir nok irriterende nærme hverandre på 120mm :lol:

Lenke til kommentar
Er dette 28-300mm f3,5-6,3-objektivet fra Sigma noe tess, da?

Etter hva de sier om det på andre nettesteder er det mye objektiv for pengene. Man kan jo selvfølgelig ikke forvente samme resultater som det man får med linser til 3 ganger den prisen, men 2.800,- er slett ikke gæernt, synes nå jeg da. Du kommer nok sikkert til å utvide ditt utstyr etterhvert med flere objektiver, spesielt en vidvinkel.

28mm gir 44,8mm på 10D, så du vil nok sikkert savne litt mer der etterhvert.

Du har ikke tenkt tanken på kanskje å kjøpe et 300D og få med et par gode objektiver for samme pris som 10D? Irriterende å ha et kamera som man ikke kan bruke i alle situasjoner pga meget begrenset vidvinkel.

Lenke til kommentar

Må legge til her at jeg med mitt G3 90% av tiden bruker ektra vidvinkel ved innefotografering. Med vidvinkelkonverteren på har jeg en vidvinkel på 24,5mm, noe som åpner for fotografering i selv de minste rom.

Tele syntes jeg også var viktig når jeg kjøpte meg kamera, men vidvinkelen er faktisk den som blir brukt mest.

Koser meg litt når andre trykker seg nesten igjennom veggene for å få tatt et bilde, men jeg kan stå midt på gulvet og få det samme utsnittet :yes:

Lenke til kommentar

Advarer litt mot Sigma. I fotobutikken jeg jobber, solgte vi Sigma før, men sluttet med det for en stund siden ettersom omtrent halvparten av linsene vi solgte kom tilbake med mekaniske feil. Den delte seg faktisk ved fatningen på grunn av en utrolig svak konstruksjon i denne delen.

Sigma er god optikk, men du bør være VELDIG forsiktig med hvordan du behandler den... mekanisk konstruksjon er elendig.

Lenke til kommentar

Tamrons XR linser har gjort det bra i tester, og optikken virker veldig bra. I tillegg er de en god del mer solide enn Soligor. Lysstyrken er omtrent den samme som for vanlige standard Canon originallinser, men selve optikken/glasset er av bedre kvalitet.

Tips... sjekk litt rundt på priser for denne linsen... synes xd.no var dyre i forhold til gatebutikken jeg jobber i.

Lenke til kommentar

Hei!

Sigma har i de senere år blitt regnet for å være en av de aller beste objektivfabrikantene - det være seg konstruksjonsmessig som optisk.

Dette viser også testene av disse objektivene, flere av dem er like bra,om ikke bedre en originalopptikken fra Nikon, Canon, Pentax og Minolta.

I likhet med de fire store lager også Sigma noen rimelige objektiver, svært rimelige, men det er første gangen jeg har hørt at omtrent 50% av disse har blitt returnert pga. mekanisk feil.

Sigma har to objektiver som har blitt svært populære for de med digi. speilrefleks: 17-35mm 2,8-4 EX (27mm - 56mm) og 15-30mm 3,5-4,5

(24 - 48mm). Begge disse har i flere fototidsskrifter slått "knock out" både på Tokina og Tamron. ( svenske Foto, Practical Photography og Populær Photography) Sigmas 70 - 200 Apo 2,8 har blitt legendarisk, nå koster den riktig nok ca kr7000 (i England) - men tilsvarende fra Nikon og Canon koster over det dobbelte. UC objektivene til Sigma er svært rimelige (svak lysstyrke) men konstruksjonsmessig og optisk er de helt ok! Men prøv objektivet på kameraet før du kjøper det, jeg vet at det var problemer med et av Sigmas objektiver på bl.a Canon 10D under manuell fokusering, men dette skulle være rettet nå. På autofokus fungerte det helt ok.

Med vennlig hilsen

s-ki

Lenke til kommentar

Er enig i at Sigmas optiske kvalitet er meget god, men har dårlig erfaring med den konstruksjonsmessige tilstanden. Har med andre ord en annen erfaring enn deg, og mange med meg har den erfaringen. Det kom tydelig frem etter at vi fikk en mengde Sigma objektiv i retur pga. konstruksjonsmessig svakhet (ca. halvparten av alle solgte Sigma objektiv). At vi, og flere butikker, har kuttet ut Sigma på grunn av dette, burde si litt. Jeg har også lest tester der optikk får topp-karakter, mens mekanikken/konstruksjonskvaliteten får stryk (også i nyere tid). Selv om vi ikke lenger fører Sigma, er det ikke sjelden det kommer inn kunder som har problemer med ett nytt Sigma objektiv (oftere enn med objektiv av merker vi fører), og lurer på hva som er feil. I de aller fleste tilfellene er det en mekanisk/konstruksjonsmessig feil.

Lenke til kommentar

Er det de billige objektivene til Sigma du snakker om, eller er det EX objektivene? Eller er det ikke noen forskjell på den mekaniske kvaliteten?

Uansett virker det som om Sigma har god service her i landet. Har sendt ett objektiv til service, og fikk det igjen etter en uke eller to. Kostet ikke et øre.

Canon har dårligere rykte når det gjelder service (her i landet..). Hvis de da ikke har kommet seg de siste årene... :-?

Lenke til kommentar
Er det de billige objektivene til Sigma du snakker om, eller er det EX objektivene? Eller er det ikke noen forskjell på den mekaniske kvaliteten?

Uansett virker det som om Sigma har god service her i landet. Har sendt ett objektiv til service, og fikk det igjen etter en uke eller to. Kostet ikke et øre.

Canon har dårligere rykte når det gjelder service (her i landet..). Hvis de da ikke har kommet seg de siste årene...  :-?

Mulig de dyre Sigma objektivene er bedre... men har også fått inn mindre billige objektiv med feil.

Kan ikke si at Canon har så dårlig rykte når det gjelder service. Vi har ikke hatt store problemer med at Canon har nektet reklamasjon eller garanti, og de er heller ikke av de tregeste til å reparere Det skal sies at det ikke er Canon selv som reparerer kamera... det er stort sett Kamerateknikk i Oslo som tar seg av det... de kan ved få anledninger være litt lumpne, men da er det bare å ringe Canon så ordner det seg med en gang.

For å si det sånn... enkelte kameraprodusenter er betraktelig dårligere enn Canon, uten at jeg skal nevne navn.

Uansett er det kunden som er de verste... når de leverer inn ett kamera til reparasjon, innenfor garantitiden, forventer vi at de er ærlige når vi spør om kamera har blitt behandlet forsvarlig... noen er ærlige og sier at kamera har fuktskader eller støtskader, mens andre lyver oss rett opp i ansiktet. Deretter finner verkstedet ut at kamera har vært "dyppet" i vann, og når vi deretter sier til kunden at det ikke er gyldig garantisak, så truer de med forbrukerrådet. Det er disse kundene som ødelegger for de ærlige kundene.

Lenke til kommentar
Uansett er det kunden som er de verste... når de leverer inn ett kamera til reparasjon, innenfor garantitiden, forventer vi at de er ærlige når vi spør om kamera har blitt behandlet forsvarlig... noen er ærlige og sier at kamera har fuktskader eller støtskader, mens andre lyver oss rett opp i ansiktet. Deretter finner verkstedet ut at kamera har vært "dyppet" i vann, og når vi deretter sier til kunden at det ikke er gyldig garantisak, så truer de med forbrukerrådet. Det er disse kundene som ødelegger for de ærlige kundene.

Kunden har vel alltid rett? :p

Lenke til kommentar
Kan ikke si at Canon har så dårlig rykte når det gjelder service. Vi har ikke hatt store problemer med at Canon har nektet reklamasjon eller garanti, og de er heller ikke av de tregeste til å reparere Det skal sies at det ikke er Canon selv som reparerer kamera... det er stort sett Kamerateknikk i Oslo som tar seg av det... de kan ved få anledninger være litt lumpne, men da er det bare å ringe Canon så ordner det seg med en gang.

Jeg har aldri hatt noe inne til service hos Canon, men har bare hørt at de hadde skikkelig dårlig rykte. Eller ikke Canon da, som du sier, men firmaet som stod for servicen til Canon i Norge. Vet ikke hvem som stod for den dårlige servicen, men det har visst tydelig skjedd ting da...

Lenke til kommentar
Kan ikke si at Canon har så dårlig rykte når det gjelder service.

Jeg har aldri hatt noe inne til service hos Canon, men har bare hørt at de hadde skikkelig dårlig rykte.

Kanskje butikken jeg jobber i får særbehandling? Hehe. Man må bare takle slike firma på riktig måte, men har uansett ikke hørt noe om deres dårlige rykte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...