deviant Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Maskinen er nå klokket til 184 Mhz FSB og multiply på 12,5. CPU Stability tester og 3DMark/03 kjører fint (samtidig) i 1 døgn. På vanlig maks belastning (ikke CPU warmer) får jeg 55 grader på CPU, 34 midt i kabinettet og 32 på HK .. med en romtemperatur på 24 grader. Dette etter å ha byttet litt vifter, og satt en ekstra 120 mm PAPST nede i fronten. Jeg tror ikke Sky Hawk er særlig genialt på kjøling. Problemet er at det ca 50% sjans for at maskinen stopper før POST. Løsningen har vært å slå av Watch Dog Timer (slik at jeg slipper å klokke på nytt for hvert forsøk), og bruke reset knappen et par ganger . Dette fungerer egentlig greit nok, men jeg savner å kunne reboote fra remote. Hva kan POST problemet skyldes? Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Jeg er veldig overbevist om at strømforsyningen din er for liten. Under boot bruker skjermkortet ditt veldig mye strøm, samt alt det andre. Skift til en bedre PSU er mitt stalltips. DrErling Lenke til kommentar
deviant Skrevet 16. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2003 Jeg bruker en Enermax Silent Plus (tror det er 365P-VE FMA) strømforsyning på 350W, den burde vel gjøre jobben? Har 2 disker, 1 dvd brenner, 3 x 80 mm vifte, 1 x 120 mm vifte, cpu-vifte, nettverkskort og skjermkort i maskinen. Ingen USB enheter. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Riv ut kab. viftene, og se om det hjelper... Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Jeg bruker en Enermax Silent Plus (tror det er 365P-VE FMA) strømforsyning på 350W, den burde vel gjøre jobben? Har 2 disker, 1 dvd brenner, 3 x 80 mm vifte, 1 x 120 mm vifte, cpu-vifte, nettverkskort og skjermkort i maskinen. Ingen USB enheter. Ja, som du sier så har du allerede en bra strømforsyning (samme som meg faktisk) Jeg kjører 5x80mm, 2 disker, 1cdbrenner, 1dvdrom, fullt opp av usbenheter (viavideo videokonf, mus/tast, logitech webcam, printer, scanner) plus tilkoblet tv-ut og tv-inn (Gf3ti200vivo)..... Så da er jeg ikke riktig så bastant som jeg var ang psu. Da blir det rett og slett merkelig at systemet ditt oppfører seg slikt... DrE Lenke til kommentar
deviant Skrevet 16. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2003 Takk for tipsene så langt! Jeg får eksperimentere litt med å koble fra forskjellige komponenter (vifter, disker osv) og se om noe hjelper. Det kan ha noe med varme å gjøre, siden problemet tilsynaletende ikke oppstår ved kaldstart. Noen som har erfaringer med dette hovedkortet? Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Rams opp følgende: *Kjøleribbe *Festemetode (gjennom hk eller på socket) *Goop/kjølepasta *viftetype Siden du ikke har problemer på kaldstart kan det virke som om det blir i varmeste laget for prosessoren din i oppstarten når den har stått på en stund og du rebooter. Det brukes mye strøm under oppstart, og hvis prosessoren din er på nippet til ustabil ved denne temperaturen vil evt svingninger i 12v railen under oppstarten kunne føre til ustabilitet og derav reboot. DrErling Lenke til kommentar
formann Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Jeg vet at Asus har hatt noen liknende problemer.. det som skjer er at hovedkortet ikke klarer å sette opp vcore slik du har stilt det inn i bios på første boot (inital boot) .. hovedkortet starter isteden med cpu sin orginal spenning som i ditt tillfelle er 1.65v .. det blir nok litt lite når du har klokket. Om det er samme problem på kortet ditt vet jeg ikke, men symptomene er helt like. Har du prøvd med en annen bios? Lenke til kommentar
deviant Skrevet 20. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2003 Rams opp følgende: *Kjøleribbe *Festemetode (gjennom hk eller på socket) *Goop/kjølepasta *viftetype CPU kjøling: GlacialTech Diamond 2000 Festet på socket Arctic Silver 3 kjølepasta Original vifte på kjøleribbe (variabel opptil 4500rpm / 37cfm) Holder 54 grader på max load @2405 Mhz. Lenke til kommentar
deviant Skrevet 20. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2003 det som skjer er at hovedkortet ikke klarer å sette opp vcore slik du har stilt det inn i bios på første boot (inital boot) Problemet er er visst omvendt her. Det funker fint med initial boot, men er altså ustablit ved varmstart, enten med reset knapp eller software. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå