Gå til innhold

Hvilken spillekonsoll til en seksåring?

MrVilla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke noe i dette tilfellet. GameCube er på ingen måte bare for barn (som mange sikter til). Hvis du skal ha spill til en 6-åring, kommer han til å fryde over av Super Mario Sunshine, Mario Party, Wario World og m. fler.

Problemet hos Xbox og PS2 er deres utvalg av spill til denne årsklassen (5-10), og valget bør derfor falle hos GameCube. GameCube falt til tusenlappen 17. oktober (i dag!), så da er det kanskje også litt økonomisk viktig i tillegg (hvis økonomien er et problem).

Dette er mine meninger, og jeg stiller meg helt nøytral når det gjelder dette dilemmaet.

Lenke til kommentar
Ikke kjøp konsoll til en 6 år gammel gutt...

Kjøp ny sykkel, rulleskjøyter, indianer telt!

Gutten må jo finne på noe å gjøre ute....

Dagens barn(5-10år) sitter altfor mye inne!

Når jeg var på den alderen klatret jeg i trær, lekte indianer, drev på med ting ute!

Jeg fikk ikke lov å se på TV før kl 6, nå for tiden sitter barn inne hele dagen foran TV'en. Det er for gale! :grumpy:

Jeg skjønner deg veldig godt alex. jeg har lenge vært en "Aldri i verden om guttungen min får en av disse idiotiske spillekonsollene!"-type. Men nå har det seg at det eneste han ønsker seg i verden er en slik konsoll til jul. Han ønsker seg ikke sykkel fordi han har det. Han ønsker seg ikke rulleskjøyter ettersom han har det også og han ønsker seg ikke indianertelt fordi....kan du gjette?.....nettopp. Han har det også. Kan i tillegg legge til at han spiller fotball og håndball og er veldig aktiv ellers. Han spiser maten sin i barnehagen og børster tennen om kvelden. Han er svært sjelden sur eller gretten og oppfører seg så og si veldig bra.

Så da er spørsmålet. Skal jeg gi ham en konsoll ettersom han har oppført seg veldig bra og det er det eneste han ønsker seg til jul, eller skal jeg kjøpe noen rulleskjøyter, en fotball og annet som han ikke ønsker seg til jul, men som er "fornuftig"?

Vel......jeg er litt gammeldags og synes at ungene skal være ute og leke. Men julaften er unntaket! Da får dem det dem ønsker seg (så langt det står i min makt) så lar jeg fornuften ta seg en ferie ;)

Og visst du skal gi han konsoll så kan du jo sette opp ei grense for hvor mye han kan spille om dagen, sånn at han ikkje blir sittende foran tv'n 24/7

Lenke til kommentar

Og visst du skal gi han konsoll så kan du jo sette opp ei grense for hvor mye han kan spille om dagen, sånn at han ikkje blir sittende foran tv'n 24/7

Som sagt så er jeg helgepappa så det er jo rimelig begrenset hvor mye han får spille på den maskinen ;)

Men han blir ikke sittende foran TV'en hele dagen nei. Setter grenser når jeg føler han har fått nok og det fungerer greit. Kjenner meg igjen noen ganger da. Kunne selv sitte i timesvis som en annen zombie :D

Lenke til kommentar

Vel, jeg er 19 år, allikevel protesterte jeg mot mamma og pappa da de ville kjøpe gameboy til gutten.. det føles som om man frarøvrer dem barndommen... allikevel føler jeg meg ikke gammeldags, det føles riktig. gi gutten en barndom. jeg beklager skrivefeil etter som jeg er full, men det jeg sier kommer fra hjertet. feeeeeet fest alle sammen!!!

Lenke til kommentar
Gamecube har de beste spillene for 6-åringer, helt klart.

Noen som forresten har linker til sider med mye GameCube-stoff på? Så en som nevnte at den kom til rundt 1000 kroner nå... bare synd Mario ikke er seg selv lenger :cry:

Mario er ikke seg selv? Hvem er han da?

Aner ikke, men Mariospillene har ikke vært de samme siden Super Mario World på SNES, etter det har de vært sugene.

Lenke til kommentar

Noen som forresten har linker til sider med mye GameCube-stoff på? Så en som nevnte at den kom til rundt 1000 kroner nå... bare synd Mario ikke er seg selv lenger :cry:

Aner ikke, men Mariospillene har ikke vært de samme siden Super Mario World på SNES, etter det har de vært sugene.

Siden mange regner et av Mario spillene etter SNES'en som kanskje verdens beste spill, så jeg tar uttalelsen din med en klype salt.
Lenke til kommentar

Siden mange regner et av Mario spillene etter SNES'en som kanskje verdens beste spill, så jeg tar uttalelsen din med en klype salt.

Hvilket av dem? Og hvorfor har ikke jeg hørt om det hvis det er verdens beste spill? Mario64 var laaaaaaaaaaaaaaangt fra verdens beste spill ihvertfall!

Lenke til kommentar

Hvilket av dem? Og hvorfor har ikke jeg hørt om det hvis det er verdens beste spill? Mario64 var laaaaaaaaaaaaaaangt fra verdens beste spill ihvertfall!

Ikke i følge f.eks Valve(De som lager Half-Life), og en god del andre.
Lenke til kommentar
Vel, jeg er 19 år, allikevel protesterte jeg mot mamma og pappa da de ville kjøpe gameboy til gutten.. det føles som om man frarøvrer dem barndommen... allikevel føler jeg meg ikke gammeldags, det føles riktig. gi gutten en barndom. jeg beklager skrivefeil etter som jeg er full, men det jeg sier kommer fra hjertet. feeeeeet fest alle sammen!!!

"Frarøver dem barndommen"!?

Jeg skrev en tidligere post her der jeg forklarte min stilling til dette.

Ideelt sett så skulle barna vært ute og lekt dagen lang. Dem skulle bygget trehytter, spilt fotball, laget kassebiler og funnet på guttestreker slik som vi gjorde i vår barndom.

Før datautviklingen skjøt fart så hadde dem ikke noe særlig valg. Da var dette stort sett de eneste fritidssyslene. I dag er det annerledes. Det er vi som har skapt denne utviklingen, ikke ungene. Å prøve å forhindre den har ikke en snøballs sjangse i hel*ete. Det nytter ikke å holde fast ved gamle tradisjoner for barneoppdragelse. Verden forandrer seg og man må gå ut fra forholdene som dem er i dag, ikke hvordan dem var for 20, 50 eller 100 år siden.

Dersom man vil holde fast ved å aldri kjøpe et elektronisk spill til guttungen sin så er det helt i orden. Men hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke slutte med å la ungene få se Disney-filmer og Harry Potter? Det er jo også en forholdsvis ny teknologi og mer passiv. Eller la oss ta den helt ut med samme vi er i gang! Slutt på alt som heter TV! La oss gå foran med et godt eksempel du og jeg. Nei mer TV og niks mer kino. Ikke noe mer TOM&JERRY eller ISTID på DVD.......ut av huset med det.

Nå vil du sikkert begynne å protestere med at jeg overdriver, at du ikke hadde sagt noe om TV og at TV ikke så "farlig" som f.eks en gamecube.

Lurer på hva bestefaren din sa da du fikk se TV når du var barn? Kanskje det var mange som reagerte på det også? Og etter min mening så er det minimal forskjell på TV og dataspill.

Et annet moment som vi må tenke over er at disse spillene er utbredt og svært populære. Jeg har sett en spillemaskin i ca 95% av alle hjemmene jeg har vært i. Om dem har unger eller ei så står det stort sett en xbox eller en PS2 under TV'en. De aller fleste ungene står og diskuterer poeng og nye spill. De krangler om hvem som er best og ler av dem som er dårligst. Slik er det med alt som ungene foretar seg. Disse ungene er også ute og leker, men når dem går inn om kvelden så får dem stort sett spille en time før dem legger seg, og kanskje litt ekstra på lørdagen. Skal jeg da si til min guttunge at han får værsågod være ute og leke slik som pappa gjorde da han var ung?

Tro du han ville vært fornøyd da?.......tviler på det.

Men det som irriterer meg mest er at dersom jeg kjøper en gamecube/PS2 til guttungen så går alle ut fra at han kommer til å sitte med den døgnet rundt og aldri aldri mer være ute lenger. Vær så snill å bruk vettet og tenk. Dersom man skal se alt i svart og hvitt så greit, men hold meg utenfor! Kjøper du en bil så kjører du vel ikke 24/7?

Du sier du er 19 år og fikk heldigvis stoppet foreldrene dine fra å ødelegge barndommen til ehh....bror din? Og etter du hadde sagt det så gikk du kanskje inn og satt deg ved din egen data i noen timer? Har ikke tenkt på at du kanskje ødelegger tenårene dine med det? Tror det beste er at du foreslår for foreldrene dine at du skal begynne et nytt og bedre liv og at data ikke lenger er tillatt i huset. Da er både barndommen og ungdommen reddet i heimen! ;)

Lenke til kommentar

Ser det er flere som anbefaler gamecube her som den ytterste spillemaskinen til barn. Er faktisk enig. Utvalget virker veldig bra, og etter å ha sjekke litt så virker den bedre enn jeg først antok.

Men etter å ha tenkt meg litt om så tror jeg at jeg går etter en PS2. Ettersom jeg kun har guttungen hver 14 dag så er det godt mulig jeg prøver meg litt på PS2'en selv noen kvelder, og da er det greit å vite at det finnes en del bra spill. En annen ting som teller, er at mine to brødre også har kjøpt PS2. Så da har vi jo muligheter til å byttelåne i tillegg. Er Sykt dyre noen av de spilla!

Vil eller si tusen takk til alle innleggere. Flere gode tips og anbefalinger her!

Lenke til kommentar

Vil bare si at du tar feil hvis du tenker at Gamecube bare har barne-spill, så du kjøpe en PS2 som du også kan more deg med. Kjernen i Nintendo er det samme: Flest spill av ypperste kvalitet. Selv ville jeg gått for en Gamecube, og broren min, som er 26, har kjøpt en. Så om GC har spill som tilfredstiller deg er det ingen tvil om. Men hvis du har store forhåpninger om å bytte-låne spill med brødrene dine, og går for en PS2, så er det forståelig.

Lenke til kommentar
Vil bare si at du tar feil hvis du tenker at Gamecube bare har barne-spill, så du kjøpe en PS2 som du også kan more deg med. Kjernen i Nintendo er det samme: Flest spill av ypperste kvalitet. Selv ville jeg gått for en Gamecube, og broren min, som er 26, har kjøpt en. Så om GC har spill som tilfredstiller deg er det ingen tvil om. Men hvis du har store forhåpninger om å bytte-låne spill med brødrene dine, og går for en PS2, så er det forståelig.

99% enig (jeg kjøpte Xbox selv :wink: ). Det er virkelig mye snacks på GC, også for oss litt "eldre". Men tilgjengelighet på spill er jo alfa og omega, så kan du byttelåne er jo det det beste. Dessuten er det mange bra PS2 spill på tilbud rundt omkring (litt værre på Xbox og GC).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...