Gjest Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 (endret) Heisann, selv med godt kjennskap må jeg selv spørre noen spørsmål ang. nettverk. Så har PFSsense her hjemme akkurat nå, tar seg av det meste. Får snart inn en ny AP, dette er egentlig en router + wifi muligheter. Så vidt meg bekjent hittil har jeg ikke mulighet for å slå av router / DHCP funksjonen. Så, store spørsmålet om jeg kan bruke den med min PFSsense?Det jeg tenkte var noe slikt:Blokkere alt av DHCP-request (Når jeg tenker meg om, da vil jo ikke klienter motta IP fra lanet.. som betyr at jeg må ha et separert nett på AP og route med PFSense mellom to nett?) Forslag mottas. Endret 17. juni 2014 av Gjest Lenke til kommentar
j-- Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 DHCP DISCOVERY vil aldri traversere mellom subnet så lenge det ikke er satt opp DHCP relay manuelt. Så om du har ett eget subnet til AP-et så vil ikke det bli noe problem. Husk å rute nettet som AP-en deler ut på PFsense-boksen, og default-rute på AP-en mot interfacet på PFsense-boksen :-) Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Jeg _nekter_ å tro at du ikke kan deaktivere DHCP, jeg har ihvertfall aldri vært borti en ruter hvor du ikke kan deaktivere det. Jeg regner med du har lyst å deaktivere DHCP for så å koble "uplink" i en av lan portene? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Helt enig med kpolberg her....! Aldri vært borti en WiFi-hjemmerouter som ikke kan deaktivere DHCP... Hva slags router er det det er snakk om her egentlig? Løsningen er hvertfall å skru av DHCP serveren på LAN siden, samt brannmur og NAT-ing (hvis dette må gjøres manuelt) eller å velge AP modus, hvis routeren har dette valget... Koble kabelen ut fra PfSense, til en LAN port på routeren... 1 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 At det ikke er mulig kan jeg tro, de absolutt billige og gamle ISP routerne hvor du får ett simpelt grensesnitt hvor du så vidt får endret nettverksnavnet er fullt mulig at denne funksjonen ikke finnes. Da igjen så er ikke disse ønskelige for noen som har PFSense... Da stabiliteten eller mangelen på dette er helt horribel. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Takk for gode svar! Jeg vil komme tilbake med mer når jeg faktisk har AP-en i hånda. Det er en AP fra CD. Bare råkjøpte den her om dagen fordi det var billig og hadde AC-støtte. Er ikke så nøye på kvalitet da det nesten ikke brukes WiFi, men vil selvfølgelig støtte det Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Tilbake med mer info nå!Har selvfølgelig jukset meg til alle rettigheter, første jeg gjorde Så, under router-funksjonen har jeg:DHCP Server State[X] Enable - [ ] Disable - [ ] DHCP Relay (Den avhenger av en annen DHCP-server antar jeg??) LAN IPv6 Mode Setup (Dunno hva dette er Oo, CD lever forvørig IPv6 nå...) [ ] Enable - [X] Disable 5th Etrhernet Port as LAN (Jeg ønsker vel å slå på den som LAN) [ ] Enable - [X] Disable Kan også sette opp vlan om nødvendig.... Kan også lage nytt WAN interface om nødvendig... (Routing eller bridge, gjelder WAN-interface) Så det jeg SKAL oppnå:Bruke nye dings som REN AP-punkt. I dagens AP punkt får den IP-adresser fra egen range på PFSense (Ønsker å overføres til nye AP-punkt...) Forslag til hva jeg skal prøve ut?Deler lett bilder av interface her. EDIT:Så nå, jeg har slått av DHCP Server State, satt IP på nye AP til samme som gamle (forsatt ikke koblet til nettet) 192.168.1.2 Så nærmer meg noe... skal slå av WAN-interface snart og teste. Endret 16. juni 2014 av Gjest Lenke til kommentar
007CD Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 DHCP Relay kan du bruke, da vil den videresende DHCP forespørslene den får tilbake til PFSense maskinen din, så om du har switch så kan du gi dem en egen DHCP Server på PFSense og adskille WiFi biten fra resten av nettverket med ett eget VLAN. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Ble til følgende:Slå av alt tull på router.Kun WiFi og koble til lan port i pfsense og lan på nye AP. Fikk det til.Takk for alle innspill :-) Så løsningen ble slik: Først skaffer du administrator rettigheter, last ned config-filen og modifiserer admin-brukeren til å få alle rettigheter. Nå er det bare slå av alle mulige funksjoner (NAT, IGMP, DHCP og andre ting) IKKE bruk WAN-porten, bruke en LAN-port (der jeg bommet et lite øyeblikk i går). Endret 17. juni 2014 av Gjest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå