neXon Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Har en nettverksskriver som har ip-adresse 10.0.0.98. Hvordan får jeg redhat9.0 til å koble seg opp til denne og deretter dele denne ut til windows 95/98 maskiner? Vennligst skrive det mest mulig utfyllene,sidene jeg ikke er nybegynner Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 For å kople til nettverksskriveren: 1. Trykk "aplications ->settings -> printer" (fritt oversatt fra Norsk ) 2. Trykk "Ny" 3. Følg instruksjonene 4. Spør noen andre om hvordan dele ut Lurer selv veldig på hvordan dette gjøres! Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Du må bruke Samba til å dele ut printeren. Samba har veldig god dokumentasjon. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 RTFM pent pakket inn Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Hehe. Jeg har ikke peiling på Samba. Har aldri følt behovet for å sette meg inn i det, men jeg vet bare at det har god dokumentasjon. Lenke til kommentar
neXon Skrevet 17. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2003 For å kople til nettverksskriveren:1. Trykk "aplications ->settings -> printer" (fritt oversatt fra Norsk ) 2. Trykk "Ny" 3. Følg instruksjonene 4. Spør noen andre om hvordan dele ut Lurer selv veldig på hvordan dette gjøres! Det var så langt jeg kom, men det va valgene frammover fra dette jeg trenger hjelp til Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Er printeren koplet direkte opp mot nettverket? prøv i så fall å velge JetDirect Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Klarer du å printe lokalt fra maskinen den er installert på? I nevnte boks trykker du next, velger navn (uten mellomrom), og deretter hvoran den er koplet til fra drop-downen. Prøv JetDirect! Har du kontakt med printeren? Kommer du inn på Web-panelet ol? Kan du pinge den? Kan du skrive dette som root, og poste outputen: nmap printer.ip.her.ja Lenke til kommentar
neXon Skrevet 20. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2003 Klarer du å printe lokalt fra maskinen den er installert på? I nevnte boks trykker du next, velger navn (uten mellomrom), og deretter hvoran den er koplet til fra drop-downen. Prøv JetDirect! Har du kontakt med printeren? Kommer du inn på Web-panelet ol? Kan du pinge den? Kan du skrive dette som root, og poste outputen: nmap printer.ip.her.ja Printeren er koblet direkte opp til nettverket med ip-adressen 10.0.0.96, det fungerer fint og pinge den. Har prøvd ut med JetDirect som du sa, men har ikke fått testet om utskriften kommert ut (printeren ligger på en helt annen bygning en jeg er nå ) Når jeg skriver "nmap 10.0.0.96" får jeg: 515/tcp open Printer 9100/tcp open Jetdirect ++ endel andre servicer jeg tror ikke er så viktig? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Ok. den støtter JetDirect. Da er det bare å sette inn, og få noen andre til å hjelpe deg med Samba. Lykke til! Selv lurer jeg på hvordan få til printersharing via cups ol. (native unix) Lenke til kommentar
neXon Skrevet 20. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2003 Ok. den støtter JetDirect. Da er det bare å sette inn, og få noen andre til å hjelpe deg med Samba. Lykke til! Selv lurer jeg på hvordan få til printersharing via cups ol. (native unix) Jeg bruker webmin for deling av skriveren (inne på samba er det egen knapp for deling av skriver), det var ganske enkelt og få til, trengte bare og aktivere "gjeste konto" om man skal ha det for alle Lenke til kommentar
neXon Skrevet 20. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2003 har testet den ut nå, og den skrive ut som bare det takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå