Godrick Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Er det noen bra bøker om linux som jeg kan kjøpe meg? Jeg letter etter en norsk bok. Jeg har funnet mye om linux på nette men alt står på engelsk, og engelsk er ganske tungt å lese, når det er så mye å lese. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Du kan se på boka av David Elboth,husker ikke i farta hva den heter. Den tar utgangspunkt i RedHat, men det er mye nyttig fellesinformasjon der. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Ikke norsk men rute.sourceforge.net er meeeeget nyttig Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Jeg vil annbefale deg å gå på bibloteket, der har de mye. Desvere er mye på engelsk, men vet bladt annet om den til David Elboth og en som kalles Linux på 24 timer. Min personlige mening er at David elboth sin erklart best, men bare les begge du. Davidt elboth har så vidt jeg vet 3 versjoner av sin bok, nyeste i 2003, prøv å se om de har den. Ellers er også de tildige revisjonene relativt gode. Men når dette er sagt så er det ikke å legge skul på at du gjerne bør lese en del engelsk, men kan jo være greit at intruduksjonen er på norsk. Jeg kan annbefale "Slacware bibel" og "red hat bibel", som begge er veldig gode (de jeg leste var imidlertid litt utdatert på noen ting, men det gjør ikke så mye). Ellers er denne siden veldig god også(engelsk). Om du vil ha norsk så kan du jo søke litt på kvasir f.eks, finnes sikkert noen norske guider (men igjenn, de engelske er alltid et halmstrå forran). Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Ikkje kjøp noen bøker som tar for seg RedHat, kjøp heller noe mer generelt. Først er det jo greit med et konkret utgangspunkt å sette seg inn i. Linux From Scratch er jo en svært lærerik bok. Vet ikke om den finnes på norsk, men uansett så er det best å bruke CVS, utviklingsutgaven av boka. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Ikkje kjøp noen bøker som tar for seg RedHat, kjøp heller noe mer generelt. Først er det jo greit med et konkret utgangspunkt å sette seg inn i. Linux From Scratch er jo en svært lærerik bok. Vet ikke om den finnes på norsk, men uansett så er det best å bruke CVS, utviklingsutgaven av boka. Lyst til å skremme ham vekk fra linux for evig tid? Lenke til kommentar
wil Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 ja, men det er no sant det da. bør vel lære seg grunnlegende linux først, hvis man virkelig skal sette seg inni Linux, å sette opp en Linux distro, med progs og alt er ikke noe å skrive hjem om. det klarer de fleste. det som er litt vanskelig er jo når man skal gå litt videre enn bare å surfe, eller no i den duren. når man skal f. eks Komplimere en ny kjerne eller noe i den duren, og redigere noe som har med Linux å gjøre, så kan det lønne seg å ha lest et par sider først. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Nei, overhode ikke. Jeg har en RH 7 Installasjonsguide av Elboth liggende, men jeg synes at Marcels SuSE-guide er bedre 8) Det jeg sitter med igjen som inntrykk av Red Hat, som ofte blir Linux-intrykket, er dependency-hell, osv osv osv. Greiest å hoppe rett i det RH burde man uansett ikke trenge bøker for å teste ut. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 ja, men det er no sant det da. bør vel lære seg grunnlegende linux først, hvis man virkelig skal sette seg inni Linux, å sette opp en Linux distro, med progs og alt er ikke noe å skrive hjem om. det klarer de fleste. det som er litt vanskelig er jo når man skal gå litt videre enn bare å surfe, eller no i den duren. når man skal f. eks Komplimere en ny kjerne eller noe i den duren, og redigere noe som har med Linux å gjøre, så kan det lønne seg å ha lest et par sider først. Tøv. Kommer helt an på personen. En gjennomsnittlig intelligent person kan komme seg gjennom kernelkompilering ved bare å lese vedlagt README. Nå er derimot, forståelig nok, ganske mange redde for å ta fatt på det første gang - men det er jo en annen sak. :wink: Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 jeg kjører genkernel kjerne :oops: Lenke til kommentar
Godrick Skrevet 16. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2003 Takk for alle svarene. Egil.B bruker du gentoo? jeg ser at du har gentoo avater (tror det skrives sånn :-?) Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Ja, jeg gjør det. Får vel lage meg ny kernel snart Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Jeg har titta på David Elboth-bøkene, og jeg synes ikke de var noe særlig. Debian har mange tjukke gode bøker fritt tilgjengelig for nedlasting. Mitt inntrykk er at O'Reilly sine bøker holder svært høy standard. Det er ikke dumt å kjøpe distro-uavhengige bøker. Hos O'Reilly kan du laste ned pdf-utgaver og lese mye på nettet også. Her er noen eksempler: Linux in a nutshell: http://www.oreilly.com/catalog/linuxnut4/ Nokså trolig et veldig godt kjøp Denne ønsker jeg meg til jul: http://safari.oreilly.com/?XmlId=0-596-00330-7 Og sjekk ut 'O'Reillys' openbook-prosjekt! Lenke til kommentar
moesen Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Ikkje kjøp noen bøker som tar for seg RedHat, kjøp heller noe mer generelt. Først er det jo greit med et konkret utgangspunkt å sette seg inn i. Linux From Scratch er jo en svært lærerik bok. Vet ikke om den finnes på norsk, men uansett så er det best å bruke CVS, utviklingsutgaven av boka.Har søkt litt på nettet men det er da ingen som har LFS-boka på lager, hvor kan jeg kjøpe den? Noen som har den, som kanskje selger? Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Linux in a nutshell: http://www.oreilly.com/catalog/linuxnut4/ Nokså trolig et veldig godt kjøp Den boka har jeg kjøpt, og den kan jeg anbefale! Men det er en oppslagsbok, så for en nybegynner er det ikke noe særlig å lese denne fra start til slutt. Man må ha kommet forbi det grunnleggende før man begynner å verdsette denne perlen Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 ja, men det er no sant det da. bør vel lære seg grunnlegende linux først, hvis man virkelig skal sette seg inni Linux, å sette opp en Linux distro, med progs og alt er ikke noe å skrive hjem om. det klarer de fleste. det som er litt vanskelig er jo når man skal gå litt videre enn bare å surfe, eller no i den duren. når man skal f. eks Komplimere en ny kjerne eller noe i den duren, og redigere noe som har med Linux å gjøre, så kan det lønne seg å ha lest et par sider først. Jaja. "Man må lære seg lydskrift før man kan lære seg engelsk". Sikkert fint det, og så flink du er óg. Ellers virket rute.sourceforge.net interessant. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 www.linuxfromscratch.org . der. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 www.linuxfromscratch.org . der. Lenke til kommentar
moesen Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 www.linuxfromscratch.org . der.Takk, litt tungvindt og lese fra pc'n så jeg skal søke litt mer på internett. Kunne tenkt meg en bok som tar for seg Linux skikkelig grundig, da tenkte jeg på LFS, siden den må bygges opp helt fra bånn... Lenke til kommentar
gspr Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 www.linuxfromscratch.org . der.Takk, litt tungvindt og lese fra pc'n så jeg skal søke litt mer på internett. Kunne tenkt meg en bok som tar for seg Linux skikkelig grundig, da tenkte jeg på LFS, siden den må bygges opp helt fra bånn... LFS selges i bokform. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå