derså Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Hei, jeg har prøvd å få en stabil løsning på nettverket mitt hjemme. Vi har en Cisco EPC392 fra GET som fungerer dårlig på WiFi. Så jeg vil koble til en Dlink DIR-635 til Cisco ruteren. Sånn har jeg koblet det: Cisco LAN port 1 til Dlink Lan port 1. Videre bruker vi da Dlinken som tilkoblingspunkt for PS3 og PC'er osv trådløst. LAN IP Cisco 192.168.1.1 LAN IP Dlink 192.168.0.1 Hva mer burde jeg slå av/på eller endre? Burde jeg slå av DHCP på Dlink eller Cisco ruteren? Sånn som det er nå, virker det som om det er litt tilfeldig om nodene får internett eller ikke. Og hvis de ikke har det, så må jeg da skrive /release og /renew i CMD. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 (endret) Sånn har jeg koblet det: Cisco LAN port 1 til Dlink Lan port 1. Cisco LAN til DLink WAN. Sett også WAN side i DLink til DHCP mode (slik at den får mottatt en adresse). DHCP på i DLink (LAN siden av den) slik at den deler ut IP til klientene. ---- Alernativt --- Dersom Dlink har et AP mode (bridge mode) kan dette benyttes. I begge tilfeller så slå av WLAN (trådløst) på Cisco'en. Endret 12. juni 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Du vil ha bedre wifi også vil du bruke en DIR-635? Den er forferdelig dårlig. 1 Lenke til kommentar
derså Skrevet 12. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2014 Du vil ha bedre wifi også vil du bruke en DIR-635? Den er forferdelig dårlig. Mye bedre enn Cisco'en. Får en bar med signalstyrke med Cisco'en i andre etasje, men får full styrke med Dlinken. Venter bare på at folk ikke trenger nettet, før jeg endrer på oppsettet. (Til slik Tiltman foreslo) Lenke til kommentar
derså Skrevet 12. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2014 Ja da er det gjort. Hvis det forholder seg stabilt blir det bra. Kommer tilbake i morgen med "beste svar". Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Jeg ville satt opp Cisco som modem og router, og Dlink som AP, ved å kjøre DHCP kun på Cisco, og la denne ta all routing. Koble LAN-LAN og slå av DHCP i Dlink, og gi denne en statisk IP i nettet som Cisco deler ut på DHCP, men utenfor DHCP-scope. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Jeg ville satt opp Cisco som modem og router, og Dlink som AP,...Ulempen er at Cisco'en eies av ISP. Så plutselig, etter å ha satt opp det ene og hint over en del tid, får tilsendt du ny boks. Husker da ikke lenger hvordan ting var satt opp og det som var mulig på den gamle er ikke mulig på den nye. etc, etc. Jeg prøver derfor alltid å få ISP hardware til å fungere mest mulig som et rent modem (slå av alt som kan slåes av). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Med en såpass svak ekstra router/AP ville jeg overlatt til Ciscoen å route, og la Dlink kun være WiFi-AP. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Jeg ville satt opp Cisco som modem og router, og Dlink som AP,...Ulempen er at Cisco'en eies av ISP. Så plutselig, etter å ha satt opp det ene og hint over en del tid, får tilsendt du ny boks. Husker da ikke lenger hvordan ting var satt opp og det som var mulig på den gamle er ikke mulig på den nye. etc, etc. Jeg prøver derfor alltid å få ISP hardware til å fungere mest mulig som et rent modem (slå av alt som kan slåes av). Er jo i prinsippet enig, men i dette tilfelle så er det ikke noen mulighet med denne boksen. Her har sansynligvis kunden betalt ekstra for å få en alt-i-ett-boks. Løsningen hadde vært å gå for det vanlige modemet til Get og brukt pengene på en god ruter isteden. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Sameiet der jeg bor skal gå over til Get, hjemmesentralen vil også ha Wifi. Men der har jeg bedt om at det utstyret som kommer fra Get skal settes i bridge. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Sameiet der jeg bor skal gå over til Get, hjemmesentralen vil også ha Wifi. Men der har jeg bedt om at det utstyret som kommer fra Get skal settes i bridge. Skal dere kobles opp med koax (kabel-TV) eller fiber? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Skal dere kobles opp med koax (kabel-TV) eller fiber?. Fiber. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Skal dere kobles opp med koax (kabel-TV) eller fiber?. Fiber. Da tror jeg du slter med å få "fiberboksen" i bridge... Hvis det ikke er ny modell eller noe uoffisiell løsning. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Da tror jeg du slter med å få "fiberboksen" i bridge... Hvis det ikke er ny modell eller noe uoffisiell løsning. Get sa det ikke var noe problem. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Da tror jeg du slter med å få "fiberboksen" i bridge... Hvis det ikke er ny modell eller noe uoffisiell løsning. Get sa det ikke var noe problem. OK, da er det jo greit. Men det var ny info for meg... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 OK, da er det jo greit. Men det var ny info for meg... Hehe, jeg sa til dem: "enten gjør dere det, eller så gjør jeg det". Men de sa det skulle være enkelt. Lenke til kommentar
derså Skrevet 13. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2014 Vi har koax på vår. Det har fungert bra slik tiltman foreslo, greit å ha flere løsninger tilgjengelige om det skulle gå ille. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå