Gå til innhold

Er Jan Hanvold en god kristen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Verdidebatt er en religiøs nettside, ikke upartisk med andre ord. Jeg må bare unnskylde for min missforståelse angående din kirke, men hvis du ikke aner hvordan din kirke finansieres så burde du kansje stille noen spørsmål selv?.

 

Når det kommer til saken med Hanvold så er det helt tydelig at han og resten av predikantene drar inn langt mer penger enn hva som trengs for å drive Visjon Norge. Hvor blir pengene av?, går de direkte til Guds konto?.

Har Hanvold virkelig så mye utgifter på å videresende budskapene vider opp i rekkene?.

Tar gud betalt i Norske kroner for helbredelser?.

 

Et vært menneske med litt fornuft mellom ørene skjønner at dette er kvakksalveri og løgn, men det er kansje vanskelig å skjønne hvis man står med religiøs møkk til langt over midjen.

 

 

Verdidebatt går igjennom de faktiske forholdene, kan ikke du prøve å gjøre det også? Er det FORDI vi er kristne at det er et problem her? Hvis vi var noe annet, f.eks NRK eller humanetisk forbund, ville dette blitt kritisert da?

 

Jeg synes det virker mer som dere koker suppe på en spiker og prøver å fremstille ting som mye værre enn det er. Det ser ikke ut som han tar ut noe mer i lønn enn det folk får andre steder, den store andelen av inntektene går til kirken og kanalen de driver. Alt TV visjon norge får inn er fra frivillige donasjoner, i motsetning til NRKs torpedovirksomhet og lobbyering (som i DAB-saken).

 

Så i mine øyne ser jeg ikke helt problemet med TV visjon norge her. Mulig de ikke har gjort ting helt etter boka, men burde ikke NRK feie for sin egen dør før de går ut og kritiserer andre?

 

Min kirke tjener penger på b.la å leie ut kirken til muslimske bryllup o.l, noe jeg ikke liker helt, men det er en annen måte de finansierer det på. Hvorfor skulle jeg tro det er noe "muffens" ved kirken min?

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Om Verdidebatt går igjennom de faktiske forholdene kan jeg ikke svare på siden de ikke legger ut informasjonen de bruker som grunnlag, men jeg regner med redaksjonen i Brennpunkt har brukt ganske lang tid på denne reportasjen. Selvfølgelig kan man starte sin egen etterforskning rundt det økonomiske i denne sekten, men det tar veldig mye tid og energi.

 

Du har litt rett i att problemet koker ned til religion, om det er kristne eller andre religioner er det samme. Hvis disse forskjellige trosretningene skal kunne samle inn penger så må det være et helt gjennomsiktig regnskap for oss alle. Om det er imaner som tigger penger til en moske eller om det er pinsevenner så burde pengestrømmen være tilgjengelig for alle som vil se hvor pengene går.

 

De eneste som koker suppe med flesk er i så fall Hanvold og hans meningsfeller som lever fett på å ta inn penger på vegne av gud.

Hvis de ikke gjør ting etter boka så må de faktisk regne med at folk reagerer, men de prøver jo så godt de kan å føre et svart regnskap. Men det er jo selvfølgelig velsignet av gud...

Lenke til kommentar

Om Verdidebatt går igjennom de faktiske forholdene kan jeg ikke svare på siden de ikke legger ut informasjonen de bruker som grunnlag, men jeg regner med redaksjonen i Brennpunkt har brukt ganske lang tid på denne reportasjen. Selvfølgelig kan man starte sin egen etterforskning rundt det økonomiske i denne sekten, men det tar veldig mye tid og energi.

 

Du har litt rett i att problemet koker ned til religion, om det er kristne eller andre religioner er det samme. Hvis disse forskjellige trosretningene skal kunne samle inn penger så må det være et helt gjennomsiktig regnskap for oss alle. Om det er imaner som tigger penger til en moske eller om det er pinsevenner så burde pengestrømmen være tilgjengelig for alle som vil se hvor pengene går.

 

De eneste som koker suppe med flesk er i så fall Hanvold og hans meningsfeller som lever fett på å ta inn penger på vegne av gud.

Hvis de ikke gjør ting etter boka så må de faktisk regne med at folk reagerer, men de prøver jo så godt de kan å føre et svart regnskap. Men det er jo selvfølgelig velsignet av gud...

 

Da får Hansvoll stå for det, men det virker som de har kokt suppe på en spiker her. Og poenget mitt er at NRK burde feie for sin egen dør, da noe av fokuset her var at uføre og minstepensjonister donerer av egen fri vilje til visjon norge, noe jeg ikke ser noe problem med i det heletatt, mens NRKs bøller truer seg over dørstokken til fattige for å "drive inn" sin "kollekt".

 

Det eneste jeg reagerte litt på her, var at det kanskje fremsto som alt du gir på innsamlingene deres går f.eks til fattige i østeuropa o.l. Men jeg hadde følt meg mye bedre om jeg ga 3500 kroner (tilsvarende tv lisensen) til TV visjon norge av fri vilje enn å gi 3500 kroner til NRK av tvang hvis jeg ikke engang ser på kanalen.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Det Visjon Norge driver med er uten tvil tigging, trenger ikke se mange minuttene på den kanalen før man skjønner det er tigging. Ikke er det bare tigging, men det er også direkte løgner og manipulering om mulig helbredelse hvis man betaler for det.

 

Visjon Norge er ikke stort bedre enn de som trykker en kopp opp i trynet på en, den eneste forskjellen er at de kan gjøre det igjennom tv sendinger.

Hvis mesteparten av innsamlingen til Visjon Norge hadde gått til gode formål så kunne de med god samvittighet lagt fram tallene.

De som gir penger til Visjon Norge gjør det ikke av fri vilje, men etter mange timer med hjernevasking og manipulering så tror de kansje på det som blir predikert på skjermen. Kansje de ser et håp om å bli frisk eller få komme til himmelen, så lenge de betaler...

 

Tror du på dette selv?, kan du sende alle dine penger til Hanvold og bli helbredet eller få et bedre liv?... Eller kan man bli katolikk og heller skrifte for sine synder?, hva er riktig?. 

Lenke til kommentar

Det Visjon Norge driver med er uten tvil tigging, trenger ikke se mange minuttene på den kanalen før man skjønner det er tigging. Ikke er det bare tigging, men det er også direkte løgner og manipulering om mulig helbredelse hvis man betaler for det.

 

Visjon Norge er ikke stort bedre enn de som trykker en kopp opp i trynet på en, den eneste forskjellen er at de kan gjøre det igjennom tv sendinger.

Hvis mesteparten av innsamlingen til Visjon Norge hadde gått til gode formål så kunne de med god samvittighet lagt fram tallene.

De som gir penger til Visjon Norge gjør det ikke av fri vilje, men etter mange timer med hjernevasking og manipulering så tror de kansje på det som blir predikert på skjermen. Kansje de ser et håp om å bli frisk eller få komme til himmelen, så lenge de betaler...

 

Tror du på dette selv?, kan du sende alle dine penger til Hanvold og bli helbredet eller få et bedre liv?... Eller kan man bli katolikk og heller skrifte for sine synder?, hva er riktig?. 

 

Nei, men jeg tror Gud kan helberede og vekke døde til live. Ikke Hanvoll. Skjer det er det fordi Gud vil det men Jesus gjorde dette for oss gratis. Frelse koster ikke penger men hus, kaffe, kaker, drive tv kanaler osv gjør det.

Lenke til kommentar

 

Det Visjon Norge driver med er uten tvil tigging, trenger ikke se mange minuttene på den kanalen før man skjønner det er tigging. Ikke er det bare tigging, men det er også direkte løgner og manipulering om mulig helbredelse hvis man betaler for det.

 

Visjon Norge er ikke stort bedre enn de som trykker en kopp opp i trynet på en, den eneste forskjellen er at de kan gjøre det igjennom tv sendinger.

Hvis mesteparten av innsamlingen til Visjon Norge hadde gått til gode formål så kunne de med god samvittighet lagt fram tallene.

De som gir penger til Visjon Norge gjør det ikke av fri vilje, men etter mange timer med hjernevasking og manipulering så tror de kansje på det som blir predikert på skjermen. Kansje de ser et håp om å bli frisk eller få komme til himmelen, så lenge de betaler...

 

Tror du på dette selv?, kan du sende alle dine penger til Hanvold og bli helbredet eller få et bedre liv?... Eller kan man bli katolikk og heller skrifte for sine synder?, hva er riktig?.

Nei, men jeg tror Gud kan helberede og vekke døde til live. Ikke Hanvoll. Skjer det er det fordi Gud vil det men Jesus gjorde dette for oss gratis. Frelse koster ikke penger men hus, kaffe, kaker, drive tv kanaler osv gjør det.
..og det er en grei unnskyldning for å syvdoble husleien til kanalen sin i det han blir utleier?

Ikke vær naiv, Hanvold bryr seg ikke det spøtt om gud eller jesus, han bryr seg kun om mammon - og at han tapper kanalen for midler til egen vinning er så åpenbart som en lykt i natten.

Hanvold er en klassisk konkurscowboy som endelig fant ofrene han trengte for å skaffe seg pengene han higer så sårt etter.

 

Det blir som L. Ron Hubbard - tjener du ikke nok på å skrive sci-fi? Skriv religion istedet. "Den letteste måten å tjene penger på er å starte en religion".

Endret av toth
Lenke til kommentar

 

 

Det Visjon Norge driver med er uten tvil tigging, trenger ikke se mange minuttene på den kanalen før man skjønner det er tigging. Ikke er det bare tigging, men det er også direkte løgner og manipulering om mulig helbredelse hvis man betaler for det.

 

Visjon Norge er ikke stort bedre enn de som trykker en kopp opp i trynet på en, den eneste forskjellen er at de kan gjøre det igjennom tv sendinger.

Hvis mesteparten av innsamlingen til Visjon Norge hadde gått til gode formål så kunne de med god samvittighet lagt fram tallene.

De som gir penger til Visjon Norge gjør det ikke av fri vilje, men etter mange timer med hjernevasking og manipulering så tror de kansje på det som blir predikert på skjermen. Kansje de ser et håp om å bli frisk eller få komme til himmelen, så lenge de betaler...

 

Tror du på dette selv?, kan du sende alle dine penger til Hanvold og bli helbredet eller få et bedre liv?... Eller kan man bli katolikk og heller skrifte for sine synder?, hva er riktig?.

Nei, men jeg tror Gud kan helberede og vekke døde til live. Ikke Hanvoll. Skjer det er det fordi Gud vil det men Jesus gjorde dette for oss gratis. Frelse koster ikke penger men hus, kaffe, kaker, drive tv kanaler osv gjør det.
..og det er en grei unnskyldning for å syvdoble husleien til kanalen sin i det han blir utleier?

Ikke vær naiv, Hanvold bryr seg ikke det spøtt om gud eller jesus, han bryr seg kun om mammon - og at han tapper kanalen for midler til egen vinning er så åpenbart som en lykt i natten.

Hanvold er en klassisk konkurscowboy som endelig fant ofrene han trengte for å skaffe seg pengene han higer så sårt etter.

 

Det blir som L. Ron Hubbard - tjener du ikke nok på å skrive sci-fi? Skriv religion istedet. "Den letteste måten å tjene penger på er å starte en religion".

 

 

BRENNPUNKT: Flere av Hanvolds private selskaper selger også tjenester til Visjon Norge, hvor altså Hanvold er både grunnlegger, ansvarlig redaktør og styreleder. Det betyr at de selskapene TV pastoren eier privat, også nyter godt av de mange hundre millionene med gaveinntekter som strømmer gjennom Visjons Norge systemet.

 

KOMMENTAR: Dette er ganske grove påstander. Det snakkes om "Hanvolds private selskaper" når sjekk med offentlig informasjon viser at Hanvold er minoritetsaksjonær i alle selskaper jeg kunne finne.

 

Så vidt jeg ser av offentlig tilgjengelig informasjon, er det kun forholdet vedr de 4 leilighetene i Drammen, hvor Jan Hanvold som privatperson er involvert som utleier.

 

Hvorvidt dette utleieforholdet er kritikkverdig er det umulig å ta stilling til uten å kjenne til leienivå og bakgrunnen for at avtalene ble inngått. Kanskje det gjelder sikring av bolig for medarbeidere? Jeg vet ikke – og Brennpunkt opplyser det ikke.

 

Alle andre forhold, transaksjoner og avtaler som Brennpunkt konsekvent omtaler med Jan Hanvolds navn - og dermed skaper inntrykk av et personlig engasjement - omfatter så langt jeg kan se selskaper hvor Jan Hanvold er involvert sammen med andre.

Dette gjelder både aksjeselskapene, stiftelsen og menigheten.

 

Påstanden om at det er Hanvold som privatperson som er aktivt, korrigeres ved sjekk av hvert enkelt organisasjonsnummer, som viser at det dreier seg om aksjeselskaper med flere eiere, med regnskap og revisjon, en menighet som antas å ha styre og vedtekter, og muligvis også registrering som trossamfunn hos Fylkesmannen, og en stiftelse som dermed er regulert av stiftelsesloven og stiftelsestilsynet med styre, regnskapsfører og revisor.

http://www.verdidebatt.no/categories/1039/threads/11666303

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Den troende er infisert av placebo, mens hans erkefiende er infisert av nocebo

 

Begge variantene er selvpålagte begrensinger av virkeligheten

 

Så, erkefienden er en hypokonder?

Begge varianter vil ha kontroll over virkeligheten, og det er vel egentlig ikke sykdom i seg selv men kan føre til det

Lenke til kommentar

Hvis en liten duk oppleves som den har helbredende effekt, hva er galt med det?

 

Ut fra mitt helt overfladiske inntrykk, virker det som Svein-Magne Pedersen arbeider flere timer og har mer reisevirksomhet enn Jan Hanvold.

Snåsamannen har visst ikke tatt seg noen kollekt eller annet, men det er kanskje naturlig hvis han alltid var i sitt hjem der folk kom innom til ham. Han hadde vel dermed ingen reiseutgifter eller utgifter til trykking av bøker eller produksjon av CD-er.

 

Jan Hanvold reiser noe til Moldova, og arbeider en del i TV-studio her i Norge.

 

I en bok av Mutter Basilea Schlink, forteller hun at deres flygeblader alltid var gratis. Og at de alltid stolte på at ting skulle ordne seg økonomisk. Men en gang kom det innom en mann, og de sa at han kunne forsyne seg av gratis flygeblader. Da han tok med seg hundrevis, ble søstrene litt fortvilet fordi de ikke hadde noen igjen. Og de hadde betalt en del penger for å produsere papirene.

 

Men boka handler om at de ofte fikk tilsendt penger fra tilfeldige mennesker, som dekket nettopp den summen de trengte for å betale noe.

En gang var de sammen med noen barn og skulle be sammen med dem, og de ba om å få en lyseblå buss med gardiner i en viss farge. Etter litt om og men fikk de en buss, og gardiner i den samme fargen som barna hadde bedt om.

Så slik sett er ikke dette helt ulikt Hanvold sin pengefilosofi.

Bortsett fra at jeg tviler på at disse søstrene i Darmstadt hadde noen årslønn... de har/hadde vel neppe det.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg synes det virker mer som dere koker suppe på en spiker og prøver å fremstille ting som mye værre enn det er. Det ser ikke ut som han tar ut noe mer i lønn enn det folk får andre steder, den store andelen av inntektene går til kirken og kanalen de driver. Alt TV visjon norge får inn er fra frivillige donasjoner, i motsetning til NRKs torpedovirksomhet og lobbyering (som i DAB-saken).

 

Tar ikke ut mer lønn enn andre steder??  Det er de aller ferreste som tjener 600 000.- årlig, og hva med de årene han tok ut bortimot 2 mill årlig da? Og dersom du hadde sett Brennpunkt så ville du ha fått med deg at det var andre private investorer involvert som delte på denne skyhøye utleieprisen til disse lokalene.

 

Med andre ord så dreier det seg om at mye av de innsamlede midlene går til ren økonomisk vinning i privat regi istedenfor mennesker i nød. Dersom giverne hadde kjent til dette, så ville vel de ferreste gitt noe som helst. Man bør også ha i tankene at mange gir fra seg kontanter, og hvor de pengene går er det vel bare Hanvold som har kjennskap til..

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

 

Jeg tipper brennpunkt har bedre research en både deg og meg, og ikke kommer med ubegrunnede påstander - og om det var feilaktig, hvorfor tror du ikke Hanvold benektet det i intervjuet?

 

Og hvor mange utleieeiendommer tror du han har i selskaper du ikke kan finne tall på, f.eks ENKet sitt: http://www.proff.no/roller/hus-og-kontorservice-jan-hanvold/drammen/eiendomshandel-og-utleie/IG43ITQ10MV/ ?

Endret av toth
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg synes det virker mer som dere koker suppe på en spiker og prøver å fremstille ting som mye værre enn det er. Det ser ikke ut som han tar ut noe mer i lønn enn det folk får andre steder, den store andelen av inntektene går til kirken og kanalen de driver. Alt TV visjon norge får inn er fra frivillige donasjoner, i motsetning til NRKs torpedovirksomhet og lobbyering (som i DAB-saken).

 

Tar ikke ut mer lønn enn andre steder??  Det er de aller ferreste som tjener 600 000.- årlig, og hva med de årene han tok ut bortimot 2 mill årlig da? Og dersom du hadde sett Brennpunkt så ville du ha fått med deg at det var andre private investorer involvert som delte på denne skyhøye utleieprisen til disse lokalene.

 

Med andre ord så dreier det seg om at mye av de innsamlede midlene går til ren økonomisk vinning i privat regi istedenfor mennesker i nød. Dersom giverne hadde kjent til dette, så ville vel de ferreste gitt noe som helst. Man bør også ha i tankene at mange gir fra seg kontanter, og hvor de pengene går er det vel bare Hanvold som har kjennskap til..

 

 

det med 2 mill årlig har jeg ikke fått med meg, da blir det seende litt annerledes ut ... jeg har ærlig talt ikke sett dokumentaren, men bare lest om det som kom fram i avisene om dette (vg etc) som jeg synes så litt tamt ut mht å lage sånn huskestue.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tipper brennpunkt har bedre research en både deg og meg, og ikke kommer med ubegrunnede påstander - og om det var feilaktig, hvorfor tror du ikke Hanvold benektet det i intervjuet?

 

Og hvor mange utleieeiendommer tror du han har i selskaper du ikke kan finne tall på, f.eks ENKet sitt: http://www.proff.no/roller/hus-og-kontorservice-jan-hanvold/drammen/eiendomshandel-og-utleie/IG43ITQ10MV/ ?

 

 

se kommentar over, for meg virket det som storm i et vannglass men hvis han har tatt ut 2 mill årlig etc fra penger han sier skal til fattige i østeuropa så er det såklart noe som fortjener å komme fram i lyset.

 

jeg reagerte mest på at det ble problematisert at uføre og pensjonister gir av egen fri vilje, mens NRK pusser bøller med truende oppførsel på uføre og pensjonister som ikke er oppført som lisensbetalere og må betale det samme som rike, uten at det problematiseres.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er en klar svakhet i kristent trossystem hvis disiplene må forsvare klare overtramp begått av tillitsvalgte. Jeg er glad for å slippe ett sånt press, fordi det ville ødelegge en selv og ens egen vei

Lenke til kommentar

Det er en klar svakhet i kristent trossystem hvis disiplene må forsvare klare overtramp begått av tillitsvalgte. Jeg er glad for å slippe ett sånt press, fordi det ville ødelegge en selv og ens egen vei

 

Det stemmer ikke, men siden jeg som kristen blir utsatt for så mye angrep så blir man litt defansiv når man ser andre kristne angripes, men ikke tro jeg støtter Hansvold hvis det er riktig at han lever et liv i luksus på penger han sier skal gå til fattige i østeuropa, det er svindel.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Det er en klar svakhet i kristent trossystem hvis disiplene må forsvare klare overtramp begått av tillitsvalgte. Jeg er glad for å slippe ett sånt press, fordi det ville ødelegge en selv og ens egen vei

 

 

Det stemmer ikke, men siden jeg som kristen blir utsatt for så mye angrep så blir man litt defansiv når man ser andre kristne angripes, men ikke tro jeg støtter Hansvold hvis det er riktig at han lever et liv i luksus på penger han sier skal gå til fattige i østeuropa, det er svindel.

Om du blir angrepet så må du forsvare deg så klar. Hva angår moral og etisk etterlevelse av regler hos Hanevold er det vel bare han selv som vet, men som tommelfingerregel hos praktiserende har jeg hørt og sett at jo mer man befatter seg med jordisk gods og gull jo større blir risikoen for at det verdifulle blir korrumpert både i en selv og dem man jobber med og for.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg tipper brennpunkt har bedre research en både deg og meg, og ikke kommer med ubegrunnede påstander - og om det var feilaktig, hvorfor tror du ikke Hanvold benektet det i intervjuet?

 

Og hvor mange utleieeiendommer tror du han har i selskaper du ikke kan finne tall på, f.eks ENKet sitt: http://www.proff.no/roller/hus-og-kontorservice-jan-hanvold/drammen/eiendomshandel-og-utleie/IG43ITQ10MV/ ?

se kommentar over, for meg virket det som storm i et vannglass men hvis han har tatt ut 2 mill årlig etc fra penger han sier skal til fattige i østeuropa så er det såklart noe som fortjener å komme fram i lyset.

 

jeg reagerte mest på at det ble problematisert at uføre og pensjonister gir av egen fri vilje, .

Men de gir jo ikke av egen fri vilje, de blir fullstendig manipulert og lurt til å tro at bidrag=frelse&helse - har du ikke sett på kanalen?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...