Gå til innhold

Er Jan Hanvold en god kristen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må Gud velsigne Jan Hanvold og Visjon Norge. Hanvold er ein moderne trushelt, som står standhaftig i åndskampen og taler der andre teier. Motstanden han møter viser tydeleg kva djevelen synest om det fruktbare arbeidet kanalen driv. Det er flott at menneske vert frelst, at sjuke vert helbreda, at fattige får bistand, og Israel får støtte. Hanvold skal også ha ros fordi han er så raus med å inkludere ei breidde av ulike kyrkjesamfunn og organisasjonar på kanalen.

Jeg husker at han en gang uttalte i et TV-program at vi heller burde gi penger til Visjon Norge enn til sultende i Afrika siden de allikevel var fortapt, mens Visjon Norge kunne frelse folk slik at de kom inn i himmelen.

Dersom du tror at det er Gud som taler gjennom ham når han kommer med slikt, så bør du tenke deg om en gang til. Mye av det han kommer med er fornuftig, mens noe er også helt bort i staur og vegg.

Er det ikke dette man kaller å være en "lunken" kristen?

Lenke til kommentar

Jan Hanvold preker ofte om hvor vanskelig det er for rike å komme inn i himmelen og at tilhørerne derfor bør gi kollekt så det svir i lommeboken. Har han da som en god kristen mann tillatelse til å ta ut så mye av denne kollekten til egen lønn?

Jeg husker da han drev WBC og ble kritisert av bl.a TV2 fordi under 10% av de innkommende midlene gikk til det opprinnelige formålet. Utrolig hva denne mannen kan tillate seg. Han driver muligens med god kristen formidling, men er han en god kristen?

Her lover Hanevold økt sannsynlighet for å komme til noe som ikke eksisterer, nemlig Paradis, dersom man donerer penger til hans ”kirke” hvorav han høster sin egen inntekt og selvrealisering. Dette burde være definert som svindel (det er ikke definert som svindel i dagens lovgivning og rettspraksis, så jeg kan derfor ikke stemple Hanevold som svindler ifølge norsk lov). Men loven burde endres slik at dette faller inn under svindelbegrepet, med mindre predikanten kan føre vitenskapelig bevis for eksistensen av Paradis og at sannsynligheten øker signifikant for å komme dit ved å donere penger til hans ”kirke” (hvilket han selvsagt ikke kan). Tilsvarende burde gjelde predikanter som forespeiler syke folk å bli friske dersom predikanten går i forbønn for dem mot store summer i betaling.

Lenke til kommentar

Må Gud velsigne Jan Hanvold og Visjon Norge. Hanvold er ein moderne trushelt, som står standhaftig i åndskampen og taler der andre teier. Motstanden han møter viser tydeleg kva djevelen synest om det fruktbare arbeidet kanalen driv. Det er flott at menneske vert frelst, at sjuke vert helbreda, at fattige får bistand, og Israel får støtte. Hanvold skal også ha ros fordi han er så raus med å inkludere ei breidde av ulike kyrkjesamfunn og organisasjonar på kanalen.

Brannfakkel!

Og kalte du meg akkurat en jævel? ;)

Lenke til kommentar

Jeg husker at han en gang uttalte i et TV-program at vi heller burde gi penger til Visjon Norge enn til sultende i Afrika siden de allikevel var fortapt, mens Visjon Norge kunne frelse folk slik at de kom inn i himmelen.

Dersom du tror at det er Gud som taler gjennom ham når han kommer med slikt, så bør du tenke deg om en gang til. Mye av det han kommer med er fornuftig, mens noe er også helt bort i staur og vegg.

Er det ikke dette man kaller å være en "lunken" kristen?

Hanvold har eit folkeleg og direkte språk, som ikkje alltid er like intellektuelt presist. Sitatet ditt verkar merkeleg i lys av det omfattande arbeidet Visjon Norge driv for fattige i Moldova. Hanvold har eit stort hjarte for både frelste og ufrelste, fattige og rike.

Når det gjeld å vere ein lunken kristen, er dette eit omgrep eg har kjempa mykje med. På eit tidspunkt såg eg meg fullstendig fortapt og utspydd av Kristi lekam i lys brevet til Laodikea i Op 3. Heldigvis fekk Gud overbevise meg igjen om at eg er Guds barn og på veg til himlen. Kvifor meiner du Hanvold går inn under kategorien lunken? For meg gir han inntrykk av å vere ein brennande og ekte kristen.

Lenke til kommentar

For meg gir han inntrykk av å vere ein brennande og ekte kristen.

Det stilles svært strenge krav til ledere og forstandere, for at de troende ikke skal stille seg under dårlige forstandere med de konsekvenser det har for dem. Hvis en aksepterer en leder og det er et eller annet kritikkverdig et sted, vil en etter hvert bli svært påvirket av lederen.

Som enkelte påpeker, har det nærmest blitt en "kultur" for skilsmisse og gjengifte i TV Visjon Norge og ellers i kristenheten også. Kan dette ha sin grunn i at lederen nå er i sitt tredje ekteskap, der hans to første koner antageligvis lever fortsatt?

Bibelen tillater forsåvidt skilsmisse eller atskillelse, men dette er kun steg nr 1. Steg nr 2 som er gjengifte er et mye større steg og Gud vil regne dem som inngår nytt ekteskap under slike forhold (der ektefellen fortsatt lever), som ekteskapsbrytere. Ekteskapet er egentlig det viktigste vi har og det er ikke bra med en leder som lever som en ekteskapsbryter, og som på toppen av det kaller seg for en apostel.

Ekteskapet er en pakt som inngås, "til døden skiller oss ad". Derfor problemstillingen med gjenlevende ektefelle.

Som også er årsaken til at en tidligere ble sendt i tukthus for å finne seg en ny kjæreste etter skilsmissen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis "Guruen" ikke klarer å stagge sin lyst på det verdslige, er han ikke "nok Guru" å stole på.

Jeg forstår meg ikke på spirituelt søkende som må være så naive.

Lenke til kommentar

Jeg, så lenge vi har diskutert, også viser det seg nå at det er du som er gud!

What? Det er ikke mine ideer som jeg formidler, det er blant annet en sterk tradisjon for det å nekte noen gjengifte etter skilsmisse. Det er kun de siste 150 år eller så, det har vært mulig. Og det har gradvis blitt mer vanlig.

Sent på 1800-tallet var det enkelte som fikk gifte seg på nytt mens eksen fortsatt var i live, dersom de kunne skaffe til veie en kongelig attest på at ekteskapet var opphevet, og vise denne attesten for sorenskriveren.

Lenke til kommentar

Det er flott at menneske vert frelst, at sjuke vert helbreda, at fattige får bistand, og Israel får støtte.

Det hadde definitivt vært flott om disse tingene skjedde, men dessverre skjer ingen av dem (kanskje bortsett fra det siste) i regi av Hanvold.

Hvorfor er det forøvrig så viktig for deg som kristen å støtte en egen stat til folket som drepte frelseren din, og fortsatt fornekter Jesu eksistens(på jorden)?

Endret av toth
Lenke til kommentar

Hvorfor er det forøvrig så viktig for deg som kristen å støtte en egen stat til folket som drepte frelseren din, og fortsatt fornekter Jesu eksistens(på jorden)?

Det moderne Israels eksistens betraktes av mange som et mirakel. Men faktisk viste korsfarerne interesse for Jerusalem, lenge før det ble aktuelt med et moderne Israel. Korsfarerne prøvde vel å verne tempelet i Jerusalem fra muslimene (eller noe slikt). Kan jo google det...

Lenke til kommentar

For meg gir han inntrykk av å vere ein brennande og ekte kristen.

Det stilles svært strenge krav til ledere og forstandere, for at de troende ikke skal stille seg under dårlige forstandere med de konsekvenser det har for dem. Hvis en aksepterer en leder og det er et eller annet kritikkverdig et sted, vil en etter hvert bli svært påvirket av lederen.

Som enkelte påpeker, har det nærmest blitt en "kultur" for skilsmisse og gjengifte i TV Visjon Norge og ellers i kristenheten også. Kan dette ha sin grunn i at lederen nå er i sitt tredje ekteskap, der hans to første koner antageligvis lever fortsatt?

Bibelen tillater forsåvidt skilsmisse eller atskillelse, men dette er kun steg nr 1. Steg nr 2 som er gjengifte er et mye større steg og Gud vil regne dem som inngår nytt ekteskap under slike forhold (der ektefellen fortsatt lever), som ekteskapsbrytere. Ekteskapet er egentlig det viktigste vi har og det er ikke bra med en leder som lever som en ekteskapsbryter, og som på toppen av det kaller seg for en apostel.

Ekteskapet er en pakt som inngås, "til døden skiller oss ad". Derfor problemstillingen med gjenlevende ektefelle.

Som også er årsaken til at en tidligere ble sendt i tukthus for å finne seg en ny kjæreste etter skilsmissen.

Det er helt riktig. Den som gifter seg igjen (der første ektefelle fortsatt lever), bryter sitt løfte til Gud).

OT. Da jeg giftet meg for annen gang, i kirken, hadde jeg heller ikke den gang lyst til å gifte meg der - men min blivende kone (også denne gang) ønsket det.

Vi tok dette opp med presten og jeg gjorde det klart at jeg ikke ville love han (presten) å etc. etc. inntil døden skiller oss av.

Prestens løsning viste en tro på mennesket, som jeg kun har møtt i sjømannskirken. Presten spurte meg, og jeg lovet å gjøre alt jeg kunne for etc. etc. inntil døden skiller oss av. Et løfte jeg har holdt i over 35 år.

Sorry, jeg klarer ikke å la være å avspore tråder. Det er først når jeg har knotet ned mine tanker at jeg innser mitt helligbrøde.

Det skjer nok igjen.

Lenke til kommentar

Det moderne Israels eksistens betraktes av mange som et mirakel. Men faktisk viste korsfarerne interesse for Jerusalem, lenge før det ble aktuelt med et moderne Israel. Korsfarerne prøvde vel å verne tempelet i Jerusalem fra muslimene (eller noe slikt). Kan jo google det...

Det du beskriver, og som gir mening, er mer et "det minste av to onder"-perspektiv, "muslimene skal hvertfall ikke få det, så vi får vel støtte jødene da" - men jeg har ikke inntrykk av at det er en slik støtte fundamentalistiske kristne viser Israel, den er mer ubetinget og genuin enn som så. Og det gir ikke så mye mening..
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

I Brennpunkt på NRK tirsdag 25/10 kom det fram at han og en del andre anonyme private investorer har investert i eiendommer som de leier ut til Visjon Norge for skyhøy leie. Faktisk 3 ganger høyere enn tidligere eiere tok for de samme lokalene.

På den måten får de tappet Visjon Norges innsamlede midler til deres egen private formue ved at Hanvold står oppført både som utleier og leietaker. Dvs. at han og andre private investorer tapper selskapet for midler som giverne hadde tenkt skulle gå til mennesker i nød.

Når han fikk spørsmål vedr. dette svarte han bare: Ingen kommentar!

Her burde Øko-krim virkelig satt i gang en etterforskning.

Endret av dagfinn99
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I Brennpunkt på NRK tirsdag 25/10 kom det fram at han og en del andre anonyme private investorer har investert i eiendommer som de leier ut til Visjon Norge for skyhøy leie. Faktisk 3 ganger høyere enn tidligere eiere tok for de samme lokalene.

På den måten får de tappet Visjon Norges innsamlede midler til deres egen private formue ved at Hanvold står oppført både som utleier og leietaker. Dvs. at han og andre private investorer tapper selskapet for midler som giverne hadde tenkt skulle gå til mennesker i nød.

Når han fikk spørsmål vedr. dette svarte han bare: Ingen kommentar!

Her burde Øko-krim virkelig satt i gang en etterforskning.

hehe ja så dette, svindleren fornekter seg ikke ett øyeblikk.. Han tror vi andre er like naive som den hjernevaskede kundegruppen sin, eller da ofrene for svindelen sin om du vil.

Helt utrolig at stat og folk bare står å ser på at han lurer penger ut av tusenvis av minstepensjonister, er det ingen som kan stoppe disse religiøse mørkemenn selv i ett sekulært samfunn? Triste greier.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Helt utrolig at stat og folk bare står å ser på at han lurer penger ut av tusenvis av minstepensjonister, er det ingen som kan stoppe disse religiøse mørkemenn selv i ett sekulært samfunn? Triste greier.

Mannen har mektige venner på tinget vettu... Folk (Listhaug og Sollhjell-olsen for å nevne noen) som har et like forrykt verdens bilde som denne Hanevold, alle kristne selvsagt... 

Kommer nok til å samle inn nok en milliard tipper jeg, uten at noen rører en finger... Kristne beskytter hverandre vettu... At noen er dumme nok til å gi denne mannen pengene sine er ingen forbrytelse, (annet enn at man er fordummet via religion og edt blir jo ansett som en dyd i disse miljøene....) ei heller at han bedriver sleip forettning via utleie og selv håver inn pengene...

Slapp av, stort skrikk akkurat nå, men kristne glemmer fort og er snart i gang med å gi pengen sine til denne mannen, i den tro at jesus vil frelse dem..

Dumheten har ligger på den enkelte kristne, som er så stokk stein fordervet at de lar seg lede av skuppeløse mennesker og til og med tror på vedkommende... For han er jo kristen ikke sant?! Og da kan han vel ikke lyve, ikke sant? Og ihvertfall ikke ønske disse pengene for eget bruk, ikke sant? 

Idioter fortjener nesten å bli lurt av denne mannen, men de lærer ingenting av dette... Som sagt, snart er alt oppe å går på skinner igjen, NRK har brukt opp grave pengene sine så det er sikkert godt og vel to år til de har penger til noe slikt igjen og da går det ut over noen andre... Og alt er glemt... 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mannen har mektige venner på tinget vettu... Folk (Listhaug og Sollhjell-olsen for å nevne noen) som har et like forrykt verdens bilde som denne Hanevold, alle kristne selvsagt...
Som tidligere kristen kan jeg trygt slå fast at du her skyter fullstendig skivebom - det er en ytterst liten minoritet av kristne som støtter hans form for mammon-kristendom - som forøvrig ikke er kristen i det hele tatt. Endret av toth
Lenke til kommentar

Som tidligere kristen kan jeg trygt slå fast at du her skyter fullstendig skivebom - det er en ytterst liten minoritet av kristne som støtter hans form for mammon-kristendom - som forøvrig ikke er kristen i det hele tatt.

Så hanevold og de som løper undt med dumhets symbolet til kristendom er ikke kristne? Hvem bestemmer dette egentlig? Hvor er fasiten? Er det ikke nok å besverge seg til jøde zombien, så er man kristen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Visjon Norge gir visst 10 prosent av pengene sine til veldedige formål! En slags omvendt kristelig tiende, og like ræva som the Clinton Foundation. 

At 90% av inntekten deres går til adming, egen velstand, dyre tv-kamera, det er så jævla lite bærekraftig at det går an. Hadde de tilbydt sjelesørging til alle og enhver som gir penger, hadde det kunne vært rettferdiggjort, men det virker som om gleden ved å gi er representert ved at en kanskje får lappen sin lest opp på direkten.

Bra at Brennpunkt satte fokus på det der.

Lenke til kommentar

Som tidligere kristen kan jeg trygt slå fast at du her skyter fullstendig skivebom - det er en ytterst liten minoritet av kristne som støtter hans form for mammon-kristendom - som forøvrig ikke er kristen i det hele tatt.

Så hanevold og de som løper undt med dumhets symbolet til kristendom er ikke kristne? Hvem bestemmer dette egentlig? Hvor er fasiten? Er det ikke nok å besverge seg til jøde zombien, så er man kristen?

De som følger Kristus 100% har grunn til å kalle seg gode kristne. Desverre finnes det en god del "skriftlærde og Fariseere" også i våre tider. Folk bør derfor tenke seg litt om før de bestemmer seg for hvem de vil gi penger til..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...