Gå til innhold

Er Jan Hanvold en god kristen?


Anbefalte innlegg

 

Du har fullstendig misforstått "gi keiseren.." hvertfall. Det betyr "betal skatten din og følg keiserens lover, men gi Gud din takknemlighet og tilbedelse". Hverken Gud eller Jesus har noensinne trengt et rødt øre - det han måtte trenge kan Gud skape som han vil. Hørt om manna i ørkenen? Hørt om at mammon er djevelens verk? Nei, Gud vil aldri trenge pengene dine, og enhver som påstår det er en reinspikka svindler, tyv og blodsuger - punktum.

 

Nei fordi jesus så på mynten og så at den var avbildet av keiseren og da Gi Keiseren hva keiseren er. Han sa ikke det er riktig å betale skatt til han eller ikke!

 

Hva er keiseren som du kan gi til keiseren? Det blir bare tolket dit hen fordi han er skatteinnkreveren eller? Uansett skilte han Gud og keiseren! Hvorfor nevne Gud i den sammenheng til svar feks?

 

De som fikk svaret av han skjønte jo ikke selv hva han mente engang- De fikk velge selv :) Og kunne ikke korsfeste Gud for svaret de fikk!

 

Men hva tror du de tenkte innerst inne da før de spurte? for de vill jo sette fast Jesus. Kanskje Gud sa dem noe ;)

Endret av Sabell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Du har fullstendig misforstått "gi keiseren.." hvertfall. Det betyr "betal skatten din og følg keiserens lover, men gi Gud din takknemlighet og tilbedelse". Hverken Gud eller Jesus har noensinne trengt et rødt øre - det han måtte trenge kan Gud skape som han vil. Hørt om manna i ørkenen? Hørt om at mammon er djevelens verk? Nei, Gud vil aldri trenge pengene dine, og enhver som påstår det er en reinspikka svindler, tyv og blodsuger - punktum.

 

Nei fordi jesus så på mynten og så at den var avbildet av keiseren og da Gi Keiseren hva keiseren er. Han sa ikke det er riktig å betale skatt til han eller ikke!

 

Hva er keiseren som du kan gi til keiseren? Det blir bare tolket dit hen fordi han er skatteinnkreveren eller? Uansett skilte han Gud og keiseren! Hvorfor nevne Gud i den sammenheng til svar feks?

 

De som fikk svaret av han skjønte jo ikke selv hva han mente engang- De fikk velge selv :) Og kunne ikke korsfeste Gud for svaret de fikk!

 

Men hva tror du de tenkte innerst inne da før de spurte? for de vill jo sette fast Jesus. Kanskje Gud sa dem noe ;)

 

Dette var da forferdelig rotete, jeg klarer ikke å se helt hva du faktisk mener, men jeg ser nok til at det er feil.

Her er den vanlige tolkningen, sitert fra annen kilde:

"Jesus ble en gang spurt om det var riktig å betale skatt til keiseren. Han svarte: «Gi keiseren hva keiserens er, og Gud hva Guds er!» Poenget var at penger tilhører denne verden, de har keiserens bilde på, og må følge reglene som finnes i verden. Sjelen derimot, er skapt i Guds bilde, og tilhører Gud."

 

Du har forøvrig rett i at de prøvde å sette fast Jesus, ved å stille ham et kinkig spørsmål om jøder skulle skatte til romere, og dermed anerkjenne ham. Historien handler fortsatt overhodet ikke om penger, den handler om autoritet og øvrighet, pengene er et bilde. Du leser historien alt for bokstavelig.

 

Her har du alle de vanlige moderne tolkningene av historien - ingen tror det handler om penger, og hvertfall ikke noe så tåpelig som at man skal gi penger til Gud(hva skal han med dem?!) via svovelpredikanter som beholder 90%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

(hva skal han med dem?!) via svovelpredikanter som beholder 90%.

 

 

Paulus skriver et sted at man ikke skal drive handel med Guds ord. Men det er da også de aller færreste som krever betaling for hver enkelt helbredelse eller hver enkelt forbønn. I Norge tror jeg ikke dette skjer. Men man får alltid vite at det er en generell oppfordring å gi til kollekten.

 

Paulus skriver også at man skal gi rikelig. Tror det står i avslutningen på 1. Korinterbrev.

 

Dersom menigheten ikke var opptatt av penger, hvorfor hadde disiplene en pengeboks? Hvorfor var det så bra at enken ga sin siste skjerv? Hvis du ennå ikke har forstått at skjerv henviser til penger, vil jeg opplyse om det nå.

 

 

41 And Jesus sat over against the treasury, and beheld how the people cast money into the treasury: and many that were rich cast in much. 42 And there came a certain poor widow, and she threw in two mites, which make a farthing. 43 And he called unto him his disciples, and saith unto them, Verily I say unto you, That this poor widow hath cast more in, than all they which have cast into the treasury: 44 For all they did cast in of their abundance; but she of her want did cast in all that she had, even all her living

 

Denne enken ga altså et stort offer ut fra hennes spinkle ressurser.

Det virker ellers som de enkene som hadde barn og barnebarn ikke ble sett på som "skikkelige" enker som trengte hjelp. For da var det forventet at etterkommerne skulle betale tilbake det de hadde fått i barndommen. Det er derfor mulig at dette var en "reell" enke uten barn eller barnebarn. Noe som gjorde det til en nesten utenkelig handling, da hun ga bort nesten alt hun hadde til mat. Husk, de hadde ikke NAV å vende seg til den gangen.

 

Jeg opplevde nylig noe merkelig. Etter å ha sett en video på youtube om mennesker som brant i helvete fordi de ikke hadde betalt tiende, overførte jeg noen penger til et par kristne organisasjoner. Ikke så mye, men i tillegg var det også andre utgifter slik at min lønnskonto skrumpet inn. Jeg ba dermed Gud om å formere pengene på kontoen, og idag sjekket jeg den. Og kontoen hadde økt med 8.000 kr! 5000 av disse hadde en nokså naturlig forklaring, men de resterende var uventede feriepenger og en overføring som jeg ikke engang vet hva var! Pris Herren.

Dessuten har jeg en bok som heter "Gi deg rik!". Den har jeg ikke lest så mye i, men tittelen sier det meste. Gi deg rik.

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

 

 

(hva skal han med dem?!) via svovelpredikanter som beholder 90%.

 

 

Paulus skriver et sted at man ikke skal drive handel med Guds ord. Men det er da også de aller færreste som krever betaling for hver enkelt helbredelse eller hver enkelt forbønn. I Norge tror jeg ikke dette skjer. Men man får alltid vite at det er en generell oppfordring å gi til kollekten.

 

Paulus skriver også at man skal gi rikelig. Tror det står i avslutningen på 1. Korinterbrev.

 

Dersom menigheten ikke var opptatt av penger, hvorfor hadde disiplene en pengeboks? Hvorfor var det så bra at enken ga sin siste skjerv? Hvis du ennå ikke har forstått at skjerv henviser til penger, vil jeg opplyse om det nå.

 

 

41 And Jesus sat over against the treasury, and beheld how the people cast money into the treasury: and many that were rich cast in much. 42 And there came a certain poor widow, and she threw in two mites, which make a farthing. 43 And he called unto him his disciples, and saith unto them, Verily I say unto you, That this poor widow hath cast more in, than all they which have cast into the treasury: 44 For all they did cast in of their abundance; but she of her want did cast in all that she had, even all her living

 

Denne enken ga altså et stort offer ut fra hennes spinkle ressurser.

Det virker ellers som de enkene som hadde barn og barnebarn ikke ble sett på som "skikkelige" enker som trengte hjelp. For da var det forventet at etterkommerne skulle betale tilbake det de hadde fått i barndommen. Det er derfor mulig at dette var en "reell" enke uten barn eller barnebarn. Noe som gjorde det til en nesten utenkelig handling, da hun ga bort nesten alt hun hadde til mat. Husk, de hadde ikke NAV å vende seg til den gangen.

 

Jeg opplevde nylig noe merkelig. Etter å ha sett en video på youtube om mennesker som brant i helvete fordi de ikke hadde betalt tiende, overførte jeg noen penger til et par kristne organisasjoner. Ikke så mye, men i tillegg var det også andre utgifter slik at min lønnskonto skrumpet inn. Jeg ba dermed Gud om å formere pengene på kontoen, og idag sjekket jeg den. Og kontoen hadde økt med 8.000 kr! 5000 av disse hadde en nokså naturlig forklaring, men de resterende var uventede feriepenger og en overføring som jeg ikke engang vet hva var! Pris Herren.

Dessuten har jeg en bok som heter "Gi deg rik!". Den har jeg ikke lest så mye i, men tittelen sier det meste. Gi deg rik.

 

Jeg vet godt hva en skjerv er - og IGJEN - historien handler ikke om penger. Gud driter i penger. Pengene er et bilde. Enken var uselvisk og selvoppofrende, det kunne like gjerne vært snakk om mat eller rent vann.

 

Du tviler på folk tar betalt for forbønn i norge? Tro om igjen, se på visjon norge, og ring misjonen jesus leger.

Selvsagt tar de ikke direkte betalt, det ville vært ulovlig. Men det sier sitt når 80% av sendeprogrammet på VN er tigging, og når det koster 100kr å ringe telekirken. Pføy!

 

Angående de siste paragrafene dine - send meg kontoutskriften din med lesbar avsender så skal jeg på 2 minutter finne den garantert naturlige forklaringen på overføringen - og tror du ærlig talt at det var gud som ga deg de pengene, er det på tide å besøke en psykolog istedet for presten.

PS: Jeg håper for din mentale helses skyld at hele posten er ironisk og sarkastisk.

Endret av toth
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Pengene er et bilde. Enken var uselvisk og selvoppofrende, det kunne like gjerne vært snakk om mat eller rent vann.

 

Men det viser at det var vanlig å ofre penger til tempelet på den tida. Alle som stod der ofret jo penger, både de rike og denne fattige enken.

På denne tida kjøpte man også dyr for å ofre til tempelet, når omstendighetene krevde det.

(F.eks. står det at det ble ofret dueunger når babyer ble tatt med til tempelet for aller første gang.)

 

Jeg innrømmer at minuttprisen på Telekirken kanskje er litt høy, men det ville også kostet deg mange penger dersom du skulle ha besøkt Pedersen personlig. Dersom kristen-Norge hadde vært som det skulle, ville det trolig stått fram en del flere helbredere som Pedersen. Og da ville det eventuelt vært flere å henvende seg til.

Lenke til kommentar
Etter å ha sett en video på youtube om mennesker som brant i helvete fordi de ikke hadde betalt tiende

 

Jeg er så glad for at jeg ikke har en slik gud i mitt liv. Han må jo være ekstrem ond.

 

 

Jeg ba dermed Gud om å formere pengene på kontoen, og idag sjekket jeg den. Og kontoen hadde økt med 8.000 kr! 5000 av disse hadde en nokså naturlig forklaring, men de resterende var uventede feriepenger og en overføring som jeg ikke engang vet hva var! Pris Herren.

Kan du gi meg oppskriften til den bønnen der? Jeg trenger også noen ekstra penger nå i sommer, skjønner du. Og er det så enkelt, ja da skal jeg sannelig be om litt jeg også. ;)

 

Men du...sånn seriøst.....du MENER ikke at du tror på det du sier der? Jeg vet at vi lever i en syk verden, men det får da jaggu være måte på.

Jeg vil påstå at den herren din ikke hadde noe med dette å gjøre. De pengene hadde kommet uansett....TRO det eller ei. ;)

Lenke til kommentar

 

Kan du gi meg oppskriften til den bønnen der?

 

Gud er hellig. Prinsippet med formering av ressurser finnes flere steder i Bibelen, når det gjelder mat. Du har krukken i Sarepta som aldri gikk tom under en hungersnød, og du har miraklet med "fem brød og to fisker" som mettet flere tusen mennesker.

 

Når det gjelder bensin, har jeg hørt om noen misjonærer som var i et land langt borte. De kjørte rundt i en skog i flere uker på en tom bensintank.

Lenke til kommentar

Når det gjelder bensin, har jeg hørt om noen misjonærer som var i et land langt borte. De kjørte rundt i en skog i flere uker på en tom bensintank.

 

Det jeg lurer på, og jeg mener dette med all respekt, men tror du på alt av historier og påstander som bekrefter eller har med kristendommen å gjøre?

 

Det virker som en hvilken som helst YouTube-video eller en diffus vandrehistorie er alt som skal til for at du tar det til deg som en sannhet, men bare så lenge den forteller deg det du vil høre eller hvis det appellerer til din frykt. Stemmer dette?

 

Denne historien vet du sannsynligvis ingenting om og det koster ikke noen to mikro-joule med energi å koke opp noe slikt. Det er utrolig enkelt å lage slike rykter/myter og det virker skremmende enkelt å få mange til å tro på dem uten at de stiller ett eneste spørsmål ved autentisiteten. Jeg kan nok fortelle deg mange historier som vil gjøre deg svært opprørt på vegne av Satan eller opprømt på vegne av Gud. Det er derimot verre overføre dem fra min fantasi til virkeligheten.

 

Aldri har noen fremvist en bil som kan gå på luft. Aldri. Jeg vet derimot om mange røverhistorier som får det umulig til å bli mulig. Fantasien setter ingen grenser. Det gjør derimot vår empiriske virkelighet og det bør man ta med i vurderingen.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Men det viser at det var vanlig å ofre penger til tempelet på den tida. Alle som stod der ofret jo penger, både de rike og denne fattige enken.

På denne tida kjøpte man også dyr for å ofre til tempelet, når omstendighetene krevde det.

(F.eks. står det at det ble ofret dueunger når babyer ble tatt med til tempelet for aller første gang.)

 

Jeg innrømmer at minuttprisen på Telekirken kanskje er litt høy, men det ville også kostet deg mange penger dersom du skulle ha besøkt Pedersen personlig. Dersom kristen-Norge hadde vært som det skulle, ville det trolig stått fram en del flere helbredere som Pedersen. Og da ville det eventuelt vært flere å henvende seg til.

Jeg tror vi har avklart dette med pengene for de fleste. Joda, tiende har vært vanlig i lang tid - og presten og tjeneren skal selvsagt ha noe å leve av, og midler til å holde menigheten i gang. Det er stor forskjell på dette og ranet som bedrives av Visjon Norge og MJL.

 

Det hadde kostet meg 37kr å besøke Pedersen, de holder til rett rundt hjørnet. Snåsamannen var gratis, og å be er gratis - og du velger fortsatt å støtte svindlere som direkte ber gamle enker om å donere hele pensjonen?

 

 

Gud er hellig. Prinsippet med formering av ressurser finnes flere steder i Bibelen, når det gjelder mat. Du har krukken i Sarepta som aldri gikk tom under en hungersnød, og du har miraklet med "fem brød og to fisker" som mettet flere tusen mennesker.

 

Når det gjelder bensin, har jeg hørt om noen misjonærer som var i et land langt borte. De kjørte rundt i en skog i flere uker på en tom bensintank.

Min bror ba en gang om ny sykkel, straks etter ble han påkjørt og fikk rullestol istedet.

 

Min far ba en gang om at den støyende naboen måtte brenne, og straks spontanantente naboen.

 

Sånn, nå har du hørt to historier med vel så god dekning og bevis som den du hørte om bensin. Da forventer jeg at du tar disse to for god fisk, og forteller dem videre som sannhet?

Endret av LiamH
Dobbelt-post flettet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kan du gi meg oppskriften til den bønnen der?

 

Gud er hellig. Prinsippet med formering av ressurser finnes flere steder i Bibelen, når det gjelder mat. Du har krukken i Sarepta som aldri gikk tom under en hungersnød, og du har miraklet med "fem brød og to fisker" som mettet flere tusen mennesker.

 

Når det gjelder bensin, har jeg hørt om noen misjonærer som var i et land langt borte. De kjørte rundt i en skog i flere uker på en tom bensintank.

 

 

Bare sjøsprøyt og pølsevev alt sammen. Man skal aldri tro på en prest eller en misjonær, de har skjulte egosentriske interesser akkurat som Hanvold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gud bryr seg ikke om penger? Gud elsker en glad giver.

 

 

Jeg fant det derfor nødvendig å be disse brødrene reise til dere på forhånd og i god tid gjøre klar den gaven dere har gitt løfte om. Da kan den ligge ferdig som en velsignelse og ikke som en gniergave.
6 Men det sier jeg: Den som sår sparsomt, skal høste sparsomt, og den som sår med velsignelse, skal høste med velsignelse. 7 Enhver skal gi det han har bestemt seg for i sitt hjerte, ikke med ulyst eller av tvang. For Gud elsker en glad giver.

8 Og Gud makter å gi dere all sin gave i rikt mål,
så dere alltid og under alle forhold har nok av alt,
ja, har overflod til all god gjerning.

9 For det står skrevet:
Han strødde ut og ga til de fattige,
hans rettferd skal alltid vare.

10 Han som gir såkorn til den som skal så, og brød til å spise, han skal også gi dere såkorn og la det bære rikelig og la deres rettferdighet bære rik frukt. 11 Dere skal ha rikelig av alt, så dere gjerne vil gi. Og så skal takken stige opp til Gud når vi overbringer gaven. 12 For denne tjenesten, denne gudstjenesten, er ikke bare en hjelp for de hellige i deres nød; den skaper også en overflod av takk til Gud. 13 Når dere trofast har fullført tjenesten, vil de prise Gud fordi dere var lydige og bekjente dere til Kristi evangelium og helhjertet delte med dem og med alle. 14 Og de vil be for dere og lengte etter dere fordi Gud har gitt dere denne overveldende nåden. 15 Gud være takk for sin usigelige gave!

Lenke til kommentar

Sitatet ditt er revnende irrelevant for tråden - javisst elsker en gud giverglede - mot din neste!

 

Ikke ett av versene du nevner har spor av indikasjon om at gud ønsker pengene(frøene) dine til seg selv, han vil du skal dele dem med andre mennesker som ikke har like mye.

 

Dét(Røde kors, norsk folkehjelp, gatemagasiner) er det vel foreløpig ingen i tråden som har motsatt seg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

I Bibelen er det et eksempel med en enke som gir sin siste skjerv (eller omtrent det) til datidas tempel. Dette blir tatt fram som et forbilde for andre.

Når det er sagt, er det ikke sikkert at TV Visjon Norge er dagens guddommelige tempel som vi skal gi penger til.

Som jeg skrev tidligere er det mye ekstra for en småbarnsfamilie å skulle skille seg, og barna vil ikke forstå hvorfor. Men et annet spørsmål er hvorfor Jan Hanvold insisterer på å være leder for så mange, når han ikke har sitt eget privatliv i orden.

 

Han kunne heller valgt en mellomting, og kanskje fortsette å leve med sin nye familie men ikke være en så profilert leder i kristen-Norge.

I dag er det slik at en mengde mennesker, både fra inn- og utland, har opptrådt i programmene til TV Visjon Norge, under paraplyen til Jan Hanvold. Hva har det å si for disse kristne menneskenes åndelige bankkonto?

Jeg synes kanskje det er litt lite ydmykt å kalle seg selv for en apostel, når man har en levemåte som egentlig burde være uforenlig med å være leder for så mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva har det å si for disse kristne menneskenes åndelige bankkonto?

 

 

Det tror jeg Hanevold driter tynt i, han er langt mer opptatt av sin egen bankkonto... Denne fyren har stått i åresvis på TV kanalen sin og gnålt etter penger mens han har preket hat og intoleranse... Og påstått at hvis ikke kollekten fra seerne ble høyere ville kanalen gå konkurs... og gikk med et pent lite overskudd hvert år på et par ti talls millioner...

 

 

Så det er mulig at Hanevold er en glimrende kristen, men noe godt menneske er han ikke... Hardhjertede svindlere er skjelden gode mennesker..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Bibelen er det et eksempel med en enke som gir sin siste skjerv (eller omtrent det) til datidas tempel. Dette blir tatt fram som et forbilde for andre.

Når det er sagt, er det ikke sikkert at TV Visjon Norge er dagens guddommelige tempel som vi skal gi penger til.

Som jeg skrev tidligere er det mye ekstra for en småbarnsfamilie å skulle skille seg, og barna vil ikke forstå hvorfor. Men et annet spørsmål er hvorfor Jan Hanvold insisterer på å være leder for så mange, når han ikke har sitt eget privatliv i orden.

 

Han kunne heller valgt en mellomting, og kanskje fortsette å leve med sin nye familie men ikke være en så profilert leder i kristen-Norge.

I dag er det slik at en mengde mennesker, både fra inn- og utland, har opptrådt i programmene til TV Visjon Norge, under paraplyen til Jan Hanvold. Hva har det å si for disse kristne menneskenes åndelige bankkonto?

Jeg synes kanskje det er litt lite ydmykt å kalle seg selv for en apostel, når man har en levemåte som egentlig burde være uforenlig med å være leder for så mange.

 

Jeg forstår ikke forskjellen på ham og telefonsvindlere generelt. Om dette er greit så åpner man jo for at alle svindlere går fri om de bare bruker samme religiøse innfallsvinkel som hustler-Hanevold.

 

Her må det vente vann og brød, det er ingen andre som kommer til å straffe disse noen gang hverken i dette eller det neste, så derfor må bli opp til oss å gjøre riktig.

Lenke til kommentar

Må Gud velsigne Jan Hanvold og Visjon Norge. Hanvold er ein moderne trushelt, som står standhaftig i åndskampen og taler der andre teier. Motstanden han møter viser tydeleg kva djevelen synest om det fruktbare arbeidet kanalen driv. Det er flott at menneske vert frelst, at sjuke vert helbreda, at fattige får bistand, og Israel får støtte. Hanvold skal også ha ros fordi han er så raus med å inkludere ei breidde av ulike kyrkjesamfunn og organisasjonar på kanalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...