Gå til innhold

Er Jan Hanvold en god kristen?

Anbefalte innlegg

Jan Hanvold preker ofte om hvor vanskelig det er for rike å komme inn i himmelen og at tilhørerne derfor bør gi kollekt så det svir i lommeboken. Har han da som en god kristen mann tillatelse til å ta ut så mye av denne kollekten til egen lønn?

Jeg husker da han drev WBC og ble kritisert av bl.a TV2 fordi under 10% av de innkommende midlene gikk til det opprinnelige formålet. Utrolig hva denne mannen kan tillate seg. Han driver muligens med god kristen formidling, men er han en god kristen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer vel an på hvem du spør. :)

Slik "penge-tigging" er myntet på fundamentalister og sterkt religiøse som gjør alt som deres "ledere" sier i frykt for helvete og/eller tap av "evig liv".

Andre, som ikke tror på religion eller på disse "lederne", ser det derimot som ren svindel.

Endret av LiamH
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Synes generelt det er tvilsomt at prester og biskoper tjener så mye som de gjør. Var vel i forrige uke bilde av en prest som hadde krasjet sin Range Rover Evoque, ikke akkurat en billig bil. De får jo ofte også noe som heter presteboliger, som de innehar gratis.

På tide å skille stat og kirke fullstendig så de får betale morroa utelukkende med sine "troende" som støttespillere.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tja.. man vet vel ikke om han deler denne inntekten med sin kone, eller om noe går til hjelpevirksomheten deres i Moldova.

Det enkelte sjeler irriterer seg over er visstnok at han er gjengift, mens ekskona fortsatt lever (antageligvis. Jeg vet ikke hvem som er hans ekskone).

Men det blir da også ganske grusomt mot barna deres, også dersom de skulle bli skilsmissebarn dersom Hanvold skulle høre på denne mannen som kritiserer deres ekteskap.

Man kan vel ikke si at Hanvold driver en tv-menighet, jeg tviler litt på hvor reelt det er med en "nettprest", nettmenighet eller tv-menighet. Men han har vel i hvert fall en lokal menighet på Visjon gjestegård, der det også er en bibelskole. Det er ikke tvil om at mange får mye ut av å se på Visjon Norge. Jeg ser på det selv, og vet om en enslig, ufør mann som ser på Visjon Norge stort sett hele tida.

En del har blitt reddet fra å skade seg selv på grunn av TV Visjon Norge.

Dersom man ikke har penger, bestemmer man seg jo tidlig for at man er fattig og derfor ikke har penger å gi til kanalen. Dermed kan man se på kanalen uten at "pengemaset" går inn på en. Noe annet er det kanskje dersom man kunne gitt hundretusener uten problem?

Her er en beretning om en som bryter kontakten med kristne som samarbeider med Visjon Norge, fordi Hanvold er gjengift. Ettersom jeg selv ser på Visjon Norge, er jeg ikke helt enig i innholdet.

http://blog.janchristensen.net/2012/03/nr-380-gjgler-evangelist-sanger-og.html

Hm... mannen som eier denne bloggen uttaler seg i svært sterke ordelag om dem som gifter seg på nytt, mens han har et bilde ved siden av av "seg selv og sin vakre kone". Han har neppe selv kjent hvordan det er å være skilt, og avskåret fra all seksuell kontakt og all kjærlighet mellom kvinne og mann resten av livet. Det å forlike seg med sin ektefelle kan man nemlig stort sett bare glemme i vår ugudelige tid... På den annen side har han et poeng i at de burde erkjenne sine lystdemoner, og heller søke å få drevet disse ut. Kanskje en hysterisk frykt for å være ensom, også kan være demonisk og kan fikses med åndelig krigføring.

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

Tja.. man vet vel ikke om han deler denne inntekten med sin kone, eller om noe går til hjelpevirksomheten deres i Moldova.

Har ikke kona hans også en egen inntekt, i likhet med de fleste andre som jobber på denne kanalen?

Penger til hjelpevirksomheten deres i Moldova kunne han vel bidratt med uten at det først gikk gjennom hans egen lomme. Siden det er han selv som driver dette firmaet så vil det vel være en enkel sak å gi pengene direkte fra firmaet uten a disse i tillegg skal avkortes med lønns-beskattning.. Hvor ligger fornuften i noe slikt??

Lenke til kommentar

God kristen - ikke god kristen... Krangling kaller jeg snarere slikt. Man må tillate sin neste å tenke anderledes enn seg selv. Definisjonen på en kristen er enkel. Enten tror man på Jesus og tar imot hans tilbud, eller ikke. Vi er alle syndere (herr Hanevold inkludert). Ingen er perfekte, det er derfor Jesu ord fremdeles er relevant den dag idag.

Jesus nevnte vel ett og annet om rike mennesker, en kamel og et nåløye...? ;)

Det er nesten pinlig tydelig at dette tydeligvis ikke gjelder for de kristne som lever svært godt økonomisk pga av sin religion. I deres øyne og sinn er nok dette en "velsignelse" siden de følger Jesus, og de slipper unna kritikk siden de kan fortelle sine underkastede hva som er rett og galt her i livet.

I realiteten bryter likevel slike penge-predikanter med alt den bibelske Jesus både sa og sto for. Kun benektelse kan overskygge det.

Som Bill Maher sa til en kristen person: "Thank you for being Christ-like and not just Christian"...

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

God kristen - ikke god kristen... Krangling kaller jeg snarere slikt. Man må tillate sin neste å tenke anderledes enn seg selv. Definisjonen på en kristen er enkel. Enten tror man på Jesus og tar imot hans tilbud, eller ikke. Vi er alle syndere (herr Hanevold inkludert). Ingen er perfekte, det er derfor Jesu ord fremdeles er relevant den dag idag.

Så man kan være en svindler så lenge en tror?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så man kan være en svindler så lenge en tror?

Man kommer ikke til å slutte å gjøre noe galt fordi man tror. Dersom man tror det så vil man nok gå på en saftig smell. Det betyr dog ikke at man bare kan fortsette å gjøre det gale igjen og igjen. "Gå bort og synd ikke mer" sa Jesus også. Likevel - tilgivelse er kristendommens mest sentrale budskap. Tilgivelse er en sentral del av ekte kjærlighet. Likevel - det samme gjelder også sannhet og rettferdighet (som man kan kjenne på i sin egen samvittighet). Balansen her er ikke alltid like enkel å forholde seg til som det "lille menneske" man er. Jeg tror det finnes en sannhetsverdi for alle forhold, men man bør styre unna å nærmest angripe andre for flisen som finnes i deres øyne når det finnes bjelker i eget øye. Det er godt det er Gud som har siste ordet.

Edit:

Jeg bør kanskje presisere at jeg ikke ser noe på Visjon Norge selv. Vet vel knapt hva de er for noe, står for, og underviser.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar

En ting er hvertfall sikkert, det er at Visjon Norge i sin helhet er organisert, desverre lovlig, ran av eldre og svake. Jeg har observert dem si mer eller mindre rett ut at den som gir mer, får mer forbønn og derfor får mer hjelp og goodwill av gud. Det er fullstendig hårreisende. Jeg så sågar en fyr stå og messe "idag vil vi ha inn en gave på HUNDRE tusen til Jesus! Blir det deg? Er det DU som skal gi 100.000 til vårherre? Kom igjen å GI!".

..Og den gode kristne, samvittighetsfulle stakkars pensjonerte enka gir selvfølgelig halve pensjonen, i håp om at det syke barnebarnet skal bli fortere frisk. :hrm:

OM det finnes en gud, så er en ting til bombesikkert - GUD TRENGER IKKE PENGENE DINE!

Endret av toth
  • Liker 5
Lenke til kommentar
På den annen side har han et poeng i at de burde erkjenne sine lystdemoner, og heller søke å få drevet disse ut. Kanskje en hysterisk frykt for å være ensom, også kan være demonisk og kan fikses med åndelig krigføring.

Lystdemoner ja, trodde gud hadde gitt oss alt vi er av lyster og det hele jeg, men da loket han vel til skaperverket sitt i kjent stil igjen.

Over til noe alvorlig, nemlig svindlere fordekt som religiøse (om han faktisk er religiøs eller ikke er helt uinteressant), og som igjen utnytter andre svake mennesker økonomisk. Er jo uttallige eksempler på dette ifra utlandet men heldigvis mer sjeldent i Norge da de aller fleste er opplyste nok til å avskrive dem som nettopp svindlere eller i beste fall som en sjarlatan.

Det er ikke bare å tilgi disse i jesu navn som Futasjeoppheng skriver, de må straffes. Og ikke i guds navn men i det sekulære rettsapparatet der hvor all straffeutmåling hører hjemme. Straffen må være så hard at den virker avskrekkende på de som hadde tenkt til å prøve seg på samme faenskapet og får dem til å tenke seg om to ganger.

Eneste som mangler her er vel at godeste Hanvold blir tatt på fersken med gutteprostituerte på ett hotellrom med amfetamin i nesa, betalt med en lettlurt kristenmanns mynt (Ted Haggard anyone)

Lenke til kommentar

Det er ikke bare å tilgi disse i jesu navn som Futasjeoppheng skriver, de må straffes. Og ikke i guds navn men i det sekulære rettsapparatet der hvor all straffeutmåling hører hjemme. Straffen må være så hard at den virker avskrekkende på de som hadde tenkt til å prøve seg på samme faenskapet og får dem til å tenke seg om to ganger.

Jeg må kanskje presisere litt. Jeg sier ikke at vi skal la svindlere og andre kriminelle gå løs, i tilgivelsens navn. Men at alle fortjener en ny sjanse. I Norge har vi heldigvis ikke livstid eller dødsdommer. Vi vet at til og med de dypest kriminelle kan vende om og bli snille som lam. Det gjelder bare å treffe de riktige knappene, og at de selv også er villige til å innrømme det og vende om.

Oppdager jeg svindel eller annen kriminell aktivitet anmelder jeg det så klart.

Lenke til kommentar

Jeg må kanskje presisere litt. Jeg sier ikke at vi skal la svindlere og andre kriminelle gå løs, i tilgivelsens navn. Men at alle fortjener en ny sjanse. I Norge har vi heldigvis ikke livstid eller dødsdommer. Vi vet at til og med de dypest kriminelle kan vende om og bli snille som lam. Det gjelder bare å treffe de riktige knappene, og at de selv også er villige til å innrømme det og vende om.

Oppdager jeg svindel eller annen kriminell aktivitet anmelder jeg det så klart.

Da er vi enig, hørtes mye bedre ut:)

Personlig anmelder jeg kun kriminell aktivitet som skader eller på noen måte går ut over andre folk. Dvs at det er fristende å anmelde godeste Hanvold, men kommer vel ikke noe vei med det da disse stakkarne gir pengene "frivillig". Hadde vi derimot hatt kvakksalver paragrafen i lovverket enda så kunne man vel ha gått all out etter han her.

Lenke til kommentar

Fustasjopphengsforkobling sa:

Jeg tror det finnes en sannhetsverdi for alle forhold, men man bør styre unna å nærmest angripe andre for flisen som finnes i deres øyne når det finnes bjelker i eget øye. Det er godt det er Gud som har siste ordet.

-------------------------------------

Når en "kristen mann" tar ut ca 2 millioner kroner årlig av andres kollekt, er det da riktig å kalle dette for en "flis"?? Finnes det ikke andre som trenger disse pengene bedre enn Hanvold??

Endret av dagfinn99
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jesus nevnte vel ett og annet om rike mennesker, en kamel og et nåløye...? ;)

Det er nesten pinlig tydelig at dette tydeligvis ikke gjelder for de kristne som lever svært godt økonomisk pga av sin religion. I deres øyne og sinn er nok dette en "velsignelse" siden de følger Jesus, og de slipper unna kritikk siden de kan fortelle sine underkastede hva som er rett og galt her i livet.

I realiteten bryter likevel slike penge-predikanter med alt den bibelske Jesus både sa og sto for. Kun benektelse kan overskygge det.

Som Bill Maher sa til en kristen person: "Thank you for being Christ-like and not just Christian"...

Kristne bør forsøke å være lik Jesus. Enig i det, men ingen er lik Jesus. Hadde man vært lik Jesus hadde man ikke trengt Jesu soningsoffer for vår skyld. Da hadde man vært syndfri.

Ellers snakket Jesus om at det kunne være vanskeligere for den rike enn den fattige å finne Guds rike ettersom det som betydde mest for ham. Det han strebet etter. Det han virkelig levde for - det var ikke Guds rike, men pengene. Når valget stod mellom Gud og penger ble valget for vanskelig. Kjærligheten til pengene veide fort tyngre enn Gud for den rike.

Da er vi enig, hørtes mye bedre ut:)

Personlig anmelder jeg kun kriminell aktivitet som skader eller på noen måte går ut over andre folk. Dvs at det er fristende å anmelde godeste Hanvold, men kommer vel ikke noe vei med det da disse stakkarne gir pengene "frivillig". Hadde vi derimot hatt kvakksalver paragrafen i lovverket enda så kunne man vel ha gått all out etter han her.

og dagfinn99

Når en "kristen mann" tar ut ca 2 millioner kroner årlig av andres kollekt, er det da riktig å kalle dette for en "flis"?? Finnes det ikke andre som trenger disse pengene bedre enn Hanvold??

Godt vi er enige i en del Thoto79 :-)

Jeg kjenner ikke til Hanvold og hans virksomhet noe særlig, så jeg skal ikke uttale meg for mye. Kanskje forteller han hvor mye han tar selv, og kanskje gir han mye av egen inntekt videre også for alt vi vet. Kanskje har han personlig gjeld i sin virksomhet som han trenger nedbetalingshjelp til. Mange ting som kan ligge til grunn her. Man skal ikke hugge hodet av noen før man kjenner forholdene godt nok.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Dobbelt-post flettet.
Lenke til kommentar

Kristne bør forsøke å være lik Jesus. Enig i det, men ingen er lik Jesus. Hadde man vært lik Jesus hadde man ikke trengt Jesu soningsoffer for vår skyld. Da hadde man vært syndfri.

Ellers snakket Jesus om at det var vanskeligere for den rike enn den fattige å finne Guds rike ettersom det som betydde mest for ham. Det han strebet etter. Det han virkelig levde for - det var ikke Guds rike, men pengene. Når valget stod mellom Gud og penger ble valget for vanskelig. Kjærligheten til pengene veide fort tyngre enn Gud for den rike.

Dette er ikke snakk om å være lik Jesus. Det er snakk om å gjøre det stikk motsatte av det Jesus sa og sto for.

En svovel-predikant burde kjenne sitt materiale bedre enn å sitte å sope inn penger til seg selv i Jesus navn på TV. Det er nettopp dette ukritiske, kunnskapsløse og åpenlyse hykleriet som blir helt absurd, og som jeg ikke forstår at kristne ikke ser igjennom.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke snakk om å være lik Jesus. Det er snakk om å gjøre det stikk motsatte av det Jesus sa og sto for.

En svovel-predikant burde kjenne sitt materiale bedre enn å sitte å sope inn penger til seg selv i Jesus navn på TV. Det er nettopp dette ukritiske, kunnskapsløse og åpenlyse hykleriet som blir helt absurd, og som jeg ikke forstår at kristne ikke ser igjennom.

Jeg forsøker ikke å forsvare svindel. Bare påpeke at det altfor ofte ropes ULV uten godt nok belegg. Som sagt, jeg kjenner ikke Hanevolds virksomhet i detalj. Hverken hans prediken, inntekter, utgifter, eller hensikter. Hykleri finnes det mer enn nok av. Jeg er nok ikke naiv eller ukritisk ifht det heller.

Jesus sier også "Jeg vet om dine gjerninger – du er verken kald eller varm. Om du bare var kald eller varm! Men du er lunken, ikke varm og ikke kald. Derfor skal jeg spytte deg ut av min munn."

Lenke til kommentar

Kanskje har han personlig gjeld i sin virksomhet som han trenger nedbetalingshjelp til. Mange ting som kan ligge til grunn her. Man skal ikke hugge hodet av noen før man kjenner forholdene godt nok.

Da burde han vel opplyse oss om dette da han ble kritisert av TV2 for en tid tilbake. Det eneste svar han kom med var at "han betalte sin skatt med glede" og at "han gav bort en del til humanitære formål". Mao. kunne han ikke rettferdiggjøre eller spesifisere noenting, men bare komme med et slikt intetsigende svar som ikke forteller oss noenting om hva pengene brukes til.

Dersom pengene ble brukt til veldedighet, så er vel han såpass oppegående at han kunne lagt fram en dokumentasjon på dette istedenfor å lire av seg det han gjorde..

Lenke til kommentar

Jeg forsøker ikke å forsvare svindel. Bare påpeke at det altfor ofte ropes ULV uten godt nok belegg. Som sagt, jeg kjenner ikke Hanevolds virksomhet i detalj. Hverken hans prediken, inntekter, utgifter, eller hensikter. Hykleri finnes det mer enn nok av. Jeg er nok ikke naiv eller ukritisk ifht det heller.

Hva enn hans motiver er, så er det fortsatt stikk i strid med det Jesus sto for og forkynte. Når man da står som svovel-predikant å skal presse andre for å kjøpe seg fri fra Helvete, så bør man i det minste feie for egen dør først.

Bare det at noen skal ha penger for å be for deg, som om det er en tjeneste man kan selge og enkelte menneskers bønner er mer verdt enn andres. Hele konseptet er helt absurd uansett hvem som driver på med det.

Jesus sier også "Jeg vet om dine gjerninger – du er verken kald eller varm. Om du bare var kald eller varm! Men du er lunken, ikke varm og ikke kald. Derfor skal jeg spytte deg ut av min munn."

Hva er konteksten i dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...