Gjest Bruker-68389 Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Idag begynte plutselig hele disken og miste MB for MB og som du ser på bildet er det spist ned til et minimum. I tillegg er det en H partisjon med 99.9MB som jeg ikke aner hvorfor er der, eller hva er. Jeg har hvertfall 16-20GB ledig på C partisjonen. Hvordan fikse dette ? Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Last ned og kjør windirstat så ser du hva som spiser plass, genialt program :-) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Bruk Diskbehandling, så ser du hvor H partisjonen ligger. Antagelig er det System, som kan skjules. Lenke til kommentar
jonny Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 For å se en grei oversikt over disker og partisjoner kan du bruke Microsofts "Disk Management"-verktøy (du finner det ved å gå inn i kontrollpanelet og velge "Computer Management" og deretter "Disk Management" i vinduet som dukker opp). For å se hva som bruker disken mest aktivt til enhver tid kan du bruke "Resource Monitor"-verktøyet til Microsoft, som du finner ved å åpne "Task Manager" og deretter velge "Resource Monitor". Jeg har engelsk Windows og er usikker på hva disse verktøyene heter på norsk, tror det er noe slikt: - Computer Management = Datamaskinbehandling (ligger muligens under "Administrative verktøy") - Disk Management = Diskbehandling - Task Manager = Oppgavebehandling - Resource Monitor = Ressursmonitor??? Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Har hatt samme problemet, og det var Systembeskyttelse (Kontrollpanel - System - Systembeskyttelse) som spiste opp hele disken. Prøv å slå den av og se om det hjelper. Slett først alle gjenopprettingspunkter (dette gjøres kanskje automatisk ved avslåing). Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Ting som kan spise opp plassen din : Papirkurven : Denne bør du ikke ha på en SSD , om du ikke har flere harddisker setter du denne på et minimum. Systemgjennopprettning : Igjen noe du bør ha på en annen harddisk enn SSD'en. Når det gjelder partisjonen på 100MB er dette trolig en egen windows Partisjon , helt normalt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389 Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Har hatt samme problemet, og det var Systembeskyttelse (Kontrollpanel - System - Systembeskyttelse) som spiste opp hele disken. Prøv å slå den av og se om det hjelper. Slett først alle gjenopprettingspunkter (dette gjøres kanskje automatisk ved avslåing). Det var dette som skjedde første gangen og da fikset det problemet, men denne gangen funker det ikke. Har slettet masse tempfiler så fikk frigjort 5GB hvert fall, men fortsatt vet jeg at jeg har mer plass enn det så dette begynner å bli irriterende :-/ Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Hvorfor kan du ikke bare fortelle oss hva som opptar plass ? Så kan vi forklare hvorfor og eventuelle workarounds. http://www.techsupportalert.com/best-free-disk-space-analyzer.htm Skal du ha shadow storage på c: Ja/nei Ja , bestem størrelsen avsatt selv med vssadmin shadowstorage (google vssadmin examples) Hvis nei , kan du glemme å gjøre restore av systemet hvis Windows ikke booter , eller om du har fått et virus e.l Skal du ha recycle bin for c: Hvis nei får du ikke undeletet filer' - ditt valg. Dette er løsninger laget til fordel for oss forbrukere. Vurder sterkt om dette er noe du ønsker å kaste på båten (spes system gjenoppretting/shadow storage) Sett alt for mange innlegg hvor man ber om hjelp da ting er gått i dass , som kunne vært fikset på 5 minutter. I stedet må trådstarteren i et slikt tilfelle reinstallere hele OSet pluss alt av applikasjoner. Ja - Windows eter opp litt plass her og der. Det beste er å la være å tukle for mye med det. Bruk windirstat eller en av de andre anbefalte space sniffers. Selv benytter jeg kjøpe versjon av Treesize http://www.jam-software.com/treesize_free/ Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389 Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Takk Windirstat var genialt. Viste seg at Ubisoft programmet spiste opp hele 45 GB med spill jeg ikke en gang spiller, og ikk en gang visste var installert. Nå har jeg ca. 50GB ledig hvert fall Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå