Emancipate Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Så tallene 53/47 sier lite eller ingenting om tingenes faktiske tilstand. Vennligst slutt å bruk denne undersøkelsen som bevis på at menn hetses mer enn kvinner. Eller som argument om at fordelingen er lik. Jeg tror ikke du forsto alle nyansene i poenget. Hvis dokumentarfilmskaperne bruker denne undersøkelsen for å si at kvinner hetses mer enn menn, kan man ikke avslå alternative tolkninger av samme undersøkelse med begrunnelse at kvaliteten er for dårlig til at man kan si noe som helst ut i fra den. Enten er den bra nok til å brukes som argument, eller ikke. Man kan ikke stille høyere kvalitetskrav til menn enn til kvinner, det er en fornærmelse av begge parter. For øvrig har jeg ikke lest undersøkelsen, og kommer ikke til å gjøre det, ettersom jeg stoler på det du sier om kvaliteten. Men da kan den altså ikke brukes noen av veiene. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 (endret) Off topic, men den fordelingen har en enkelt grunn: Nemlig at de som begår voldshandlingene nesten utelukkende er menn, og at mye av volden foregår i miljøer der det primært er menn som deltar. Geir Jeg skjønner ikke hva det skulle ha med saken å gjøre. Det kan ikke være mindre alvorlig at jeg som mann blir utsatt for vold fordi den som utøver volden også er mann. Endret 30. juni 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 (...) Men da kan den altså ikke brukes noen av veiene. Og det er hele poenget mitt. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 (endret) Jeg skjønner ikke hva det skulle ha med saken å gjøre. Det kan ikke være mindre alvorlig at jeg som mann blir utsatt for vold fordi den som utøver volden også er mann. Selvsagt ikke. Men det betyr at kvinnene i liten grad utøver vold. Og i liten grad netthetser. Menn gir og tar, selv om det ikke alltid er de samme som gir som tar. Mens kvinner er i all hovedsak ofre. Statistikkene forteller oss at mye av volden menn i mellom er miljøavhengig, altså at den skjer i miljøer menn friviilig oppsøker. (Fotballvold, MC-klubber, gjenger osv.) Det gjør den ikke mindre alvorlig, men det forklarer hvorfor de så hyppig blir utsatt for vold. De er ikke oftere enn kvinner tilfeldige ofre. Jeg blir (nå som jeg ikke lenger er admin) så godt som aldri hetset. Ikke her, ikke på facebook. Ikke engang når jeg en sjelden gang beveger meg inn i kommentarspaltene i avisene. Det er bare å holde en noenlunde saklig debattform. Men kvinnelige debattanter og bloggere derimot får høre det. I blodige detaljer, av og til. Og avsender er oftere enn ikke en mann. De vil true disse kvinnene til taushet. (Eller kanskje de bare er idioter.) Jeg mistenker at det er en vesentlig forskjell: I det virkelige liv synes gutter det er feigt å sloss med jenter. (Bortsett fra ektefeller og samboere, slik statistikken din viser.) Men bak PC'en finnes det menn som ikke har slike hemninger, tvert om. De går nettopp på kvinner. Kanskje fordi, som Aschbergs programmer viser, de i virkeligheten er noen feige pingler som aldri hadde turt å gå utenfor døren om det var en sjans for at de måtte sloss med en gutt... "Those who can, do. Those who cannot, become internet bullies..." Geir Endret 30. juni 2014 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 (endret) Statistikkene forteller oss at mye av volden menn i mellom er miljøavhengig, altså at den skjer i miljøer menn friviilig oppsøker.Og kvinner blir voldtatt i miljøer de frivillig oppsøker. Ettersom vi lever i et fritt land skjer det meste i miljøer man frivillig oppsøker. Det er sunn fornuft, og greit å få bekreftet ved forskning. Men forandrer lite sånn jeg ser det. Og i liten grad netthetser.Tull og tøys. Kvinner netthetser så det står etter. Imidlertid er det ikke kvinner som bedriver den omtalte netthetsen som spesifikt rammer kvinner (det ville vært hykleri). Men andre typer netthets (som hets av uføre) hiver de seg glatt på. --- (...) Men da kan den altså ikke brukes noen av veiene. Og det er hele poenget mitt. Ok. Endret 30. juni 2014 av Tåkelur 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Og kvinner blir voldtatt i miljøer de frivillig oppsøker. Ettersom vi lever i et fritt land skjer det meste i miljøer man frivillig oppsøker. Det er sunn fornuft, og greit å få bekreftet ved forskning. Men forandrer lite sånn jeg ser det. Men den vesentlige forskjellen er at menn oppsøker hooliganmiljøer for å sloss. Kvinner går ikke på byen for å bli voldtatt. Tull og tøys. Kvinner netthetser så det står etter. Imidlertid er det ikke kvinner som bedriver den omtalte netthetsen som spesifikt rammer kvinner (det ville vært hykleri). Men andre typer netthets (som hets av uføre) hiver de seg glatt på. Sant nok. Kvinner mobber utvilsomt. Jeg sa da også som følger i innlegg #9: Og ja, man skal ikke henge mye på Kvinneguiden før man skjønner at kvinne ofte er kvinne verst, men det er likevel et skille mellom hets og trusler her. Karakteristikkene (av type "hore") kommer nok i like mengder fra begge kjønn, men det skal en forsmådd mannsling til for å true med å kjøre noe "så hardt opp i f..ta di at..." Det er den type netthets jeg tenker på. Geir Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 (endret) Det er iallefall godt å se de hvite riddere marsjerer i takt i denne tråden. http://www.dagbladet.no/2014/07/02/nyheter/pluss/nyheter_pluss/politikk/hoyre/34130663/ Endret 2. juli 2014 av norskgoy Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Det er iallefall godt å se de hvite riddere marsjerer i takt i denne tråden. http://www.dagbladet.no/2014/07/02/nyheter/pluss/nyheter_pluss/politikk/hoyre/34130663/ Ja, er ikke det kjekt? Linken din stopper i betalingsmuren til blabla. Geir Lenke til kommentar
NothingEverLost Skrevet 5. juli 2014 Del Skrevet 5. juli 2014 Menn og kvinner blir kanskje utsatt for ca. like mye, men tror typen hets er ulik... Tror kvinner blir utsatt for mer lange grafiske seksuelle fortellinger om hva som skal bli gjort mot dem. Kvinner eksponerer kanskje seg selv mer, og setter seg selv mer til for hogg på blogger ved at de legger ut bilder og personlige historier. Hetsen mot de blir derfor kanskje mer spesifikk og rettet mot dem som person, mens menn opplever mer generelle fornærmelser?Har du et et kjønnsnøytralt brukernavn som f. eks. "Ninja123" vil du ikke oppleve å få like mange creepy meldinger som hvis du kaller deg "SweetPrincess123". Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 5. juli 2014 Del Skrevet 5. juli 2014 Linken din stopper i betalingsmuren til blabla. Geir Tittelen er alt du trenger får å se hatet mot gutter. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 (endret) adsfasdf Endret 22. august 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2014 Tenkte tilbake på denne tråden da jeg kom over en "gladsak" på aftenposten her: http://www.aftenposten.no/kultur/Med-Instagram-som-vapen-7730693.html Anna Gensler (24) var lei av å få slibrige meldinger på dating-nettstedet Tinder. Hun fant den perfekte måten å hevne seg på. Kort fortalt er det her en jente, ikke i Norge vel og merke, som mente noen av forespørslene som hun fikk via "date/sjekke/sex"-appen "Tinder" var for drøye og derfor mente det var på sin plass å henge dem ut ved å tegne lite flaterende karikaturer av dem og legge dette ut sammen med samtalen på Instagram. Meldingene er fra relativt ufine, til temmelig uskyldige sjekkereplikker. Det jeg stusser på i disse netthets-tider er at Aftenposten lager en gladsak om dette, der unge mennesker henges ut på internett, uten at jeg kan se at det i det hele tatt problematiseres. Tvert imot nærmest hylles denne jenta for å "hevne seg" på de som var så uforskammede å prøve seg på henne. Skal ikke påstå at alt som blir skrevet til henne er greit, men er virkelig det å henge folk ut på nettet greit? 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Jeg syns det er greit nok, hvertfall om meldingen faktisk ER støtende (i den grad man kan enes om noe slikt).Det som havner i min innboks må jeg da kunne gjøre hva jeg vil med... og det gjelder selvsagt også henne. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2014 Jeg syns det er greit nok, hvertfall om meldingen faktisk ER støtende (i den grad man kan enes om noe slikt). Det som havner i min innboks må jeg da kunne gjøre hva jeg vil med... og det gjelder selvsagt også henne. Det er jo litt av problemet. Hun velger selv hva som er uakseptabelt og henger disse guttene ut med bilde på en egen mobbeside. En god del av meldingene ser ut til å være mer eller mindre uskyldige men dårlige forsøk på en grov sjekkereplikk. Jeg synes strengt tatt ikke det rettferdiggjør å bli hengt ut på en mobbeside, appen tatt i betraktning. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2014 Ett par eksempler: "You're sexy", "You are Anna-Tomically what im looking for" (ordspill rundt at hun heter Anna), "want to have sex?", "send me pics". http://instagram.com/instagranniepants På siden hennes finnes det masse eksempler på meldinger som både er mye grovere og på samme nivå. Det er altså snakk om en app som brukes til sjekking og sextreff. Å skulle bli hent ut og mobbet på nettet for å si at noen er sexy eller dra en vits om anatomi synes jeg er veldig drøyt. At denne formen for hets hylles i avisen, samtidig som netthets av jenter presenteres som ett av vår tids virkelig store problemer, synes jeg grenser til absurd. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 De to siste er såpass teite at det får stå for avsenders regning. De to første mer uskyldige (og, den andre der var jo festlig - uthengt er vel å dra det langt når det som utleveres ikke er spesielt teit, men heller småfestlig). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå