Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rett på betaling?

Kleivis

Anbefalte innlegg

Hei

Eg jobber i en bedrift der eg må møte før arbeidstiden begynner for å pakke det utstyret eg trenger til arbeidsdagen, samt rydde vekk det som ble brukt dagen før. Bruker ca 15-20 min på dette hver dag og dette får eg ikke betalt for.

I kontrakten min står dette:

Ordinær arbeidstid er 0730 - 1530 inkl 1/2t lunsj. Arbeidstakeren skal være klar til å kjøre fra kontoret kl 0730. Arbeidsordrer og varer som skal inn og ut av bilene skal klargjøres før dette tidspunktet.

Er det riktig at dette skal gjøres på dugnad? Hvordan skal eg tolke dette?

I tillegg avslutter eg som oftest jobben kl 1530 ute hos kunder og får ikke betalt for turen tilbake til kontoret der eg må parkere bilen. Dette har eg tatt opp før og fikk til svar at vi får ikke betalt for hjemturen siden vi får betalt for turen ut til kunde (skulle vel bare mangle..?).

Tidligere disponerte eg firmabilen fritt også utenfor arbeidstiden og da var det lettere å godta dette, men nå MÅ eg tilbake til kontoret med den. Dette er spesielt irriterende de gangene eg må bruke 1 time på og komme meg tilbake til kontoret på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du bare skal være snill gutt og godta dette. Det kan komme alvorligere forhold du må klage på og da er det litt viktig at du ikke har gjort opprør pga bagateller (...men hva er "bagateller"? Jojo jeg ser den).

Bagateller? Det er langt mer enn en "bagatell" å jobbe gratis 20 minutter - 1 time -20 minutter hver dag. Det er utgjør en fin "sydenferie" i lønn det hvert år, langt ifra en bagatell.

Spørsmålet er jo hvilke goder du har som gjør opp for dette.

Endret av MrLG
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så lenge det står i arbeidsavtalen er det sannsynligvis ikke noe i veien med det, rettslig sett. Jeg er i alle fall ikke kjent med noen tvingende lovregler som sperrer for en slik avtale.

Det er selvfølgelig en temmelig dårlig deal for deg, men det må du nesten ta ansvar for selv.

Lenke til kommentar

så lenge arbeidstiden din er fra 0730 - 1530 så skal jo du være ferdig pakket og klar til og dra, rydde er jo selvfølgelig også noe av jobben- samme med pakke ut verktøy og div (skal du møte opp 30 min før jobb for dette også(?)) det har alltid vært sånn i vår bedrift- om det tok 1 time eller mer for og rydde så fikk vi betalt for dette.

Lenke til kommentar

Det er slik eg tolker det også. Det er ingen problem for meg å komme før 0730 men eg synes det er merkelig praksis at eg ikke skal få betalt for dette. Ifølge sjefen er dette helt normalt, men eg vet ikke om noen som har det sånn.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om at det er vanlig at arbeiderne skal pakke og dra til kunde i arbeidstiden på den måten du beskriver. Faktisk er det første gang jeg hører om det du beskriver. Nå vet jeg ikke hvilket yrke det er snakk om, dog blant håndverkere (som jeg antar du er) er ikke dette vanlig.

Er bedriften bundet av en tariffavtale og er du organisert? Det kan ha betydning for om bedriften har adgang til å drive den praksisen de gjør.

Der jeg arbeider er jeg for det meste ute hos kunde hele dagen, men pakking og kjøring skjer kun i arbeidstiden og for kundens regning. Det vil si at jeg enten skal ha overtidsbetaling for tiden jeg bruker på å kjøre til kontoret etter 15:30 hvis jeg avslutter hos kunde 15:30, eller så avslutter jeg så tidlig hos kunde at jeg er på kontoret 15:30. Pakking skjer kun mellom 07:30 og 15:30.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tør jeg foreslå en reduksjon i din timelønn, og inkorporere forberedelsene i dine arbeidede timer.

Tipper arbeidsgiver vil godta forslaget. ;)

Antar det ikke er bare det at du simpelthen ønsker å få MER betalt for å gjøre akkurat det samme arbeidet du har gjort hele tiden?

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utganspunktet er at du skal ha betalt for den tida du er disponibel for arbeidsgiver. Men det er ikkje gitt at du skal få jobbe meir enn 7,5 timer per deg.

§ 10-1.Definisjoner

(1) Med arbeidstid menes den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver. (2) Med arbeidsfri menes den tid arbeidstaker ikke står til disposisjon for arbeidsgiver.

Dette er henta frå arbeidsmiljøloven.

Sjølve arbeidsavtalen er det ikkje noke i vegen med, men det at bilen skal være pakka og klar før klokka er 07:30 om morgonen innebærer i praksis at du må sette av det siste kvarteret dagen i før for å klargjere bilen til neste dag.

Men dersom arbeidsgiver planlegger arbeidsdagen din slik at du må reise klokken 07:30, og du ikkje får avslutte arbeidet hos kunden før 15:30, og du samtidig er forplikta til å klaregjere bilen til neste arbeidsdag så vil dette være ei urimelig tolkning av avtalen frå arbeidsgivers side.

Eit argument på sviktande logikk i denne tolkninga er at du av ein eller anna grunn har betalt arbeidsreise til plassen der du skal utføre arbeidet, men ikkje får betalt for den same reisa i motsatt rettning.

Dersom arbeidsgiver av ein eller anna merkelig grunn meiner at reisetida ikkje er tid der du er disponibel for arbeidsgiver, så måtte vell følgene være at arbeidsavtalen hadde sagt at du måtte være fremme der du skal utføre arbeidet kl 07:30, ikkje at du skal være klar frå kontoret på samme tidspunkt.

Å tolke avtalen slik at du må avslutte arbeidet hos kunde slik at du er tilbake på arbeidsplassen seinast klokka 15:15 for å få tid til å klargjere bilen er ei mykje mykje meir fornuftig tolkning.

Det er særlig viktig å få klargjort kva som eigentleg gjeld dersom det blir snakk om å ta på seg oppdrag som ligger langt unna arbeidsplassen. Dersom det er to timers kjøyring kvar veg, skal du fortsatt møte til samme tid? Skal du jobbe ute til 15:30 og kjøyre to timar tilbake på fritida?

Kostnaden med lang kjøyreavstand er noke som arbeidsgiver må ta med i berekninga når ein tar på seg oppdrag eller gir tilbud som ligger utanfor lokalmiljøet.

Det er heilt normalt i slike yrker at siste delen av arbeidsdagen blir brukt til pakking av kjøyretøyet, samt vedlikehold som vasking, rydding, fylling av drivstoff og liknande.

Dersom du er medlem i ei fagforening så kan det være mykje hjelp å få frå den kanten, men du kan også ta opp dette sjølv.

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven definerer arbeidstid, men men den bestemmer ikke at (all) arbeidstid skal være betalt.

Det er selvfølgelig en råtten ordning og jeg ville jobbet hardt for å endre det, evt. finne meg en mer seriøs arbeidsgiver, men jeg er ikke så sikker på at man har noe krav. Avtalen er inngått med åpne øyne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...