Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

bredbåndstilpasset nettverkskort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg stusser ofte over en del pc-reklamer som skryter av at pcen har et "bredbåndstilpasset nettverkskort" Hva i huleste menes med det? Er ikke alle nettverkskort det? Hvis så er tilfelle synes jeg det er skikkelig teit markedsføring.

Det er vel en måte og forklare at den er forberedt for bredbånd, ikke alle vet at man bruker og trenger et nettkort til dette.

Lenke til kommentar
du må ha rimelig gammelt nettverkskort hvis du ikke kommer på bredbånd/fastlinje med det...

Hmm...hvor gammelt da?

Har et 10 mbit ISA-nettverkskort (fra '92) i en 486dx2-50 (jepp, kjører win 95 på den) som jeg glatt kommer meg på nettet med (har bredbånd).

Mener du kan komme deg på nett (bredband) med alle nettverkskort.

Correct me if I'm wrong.

Lenke til kommentar

Mener du kan komme deg på nett (bredband) med alle nettverkskort.

Correct me if I'm wrong.

Joda, med de fleste så sant du har de rette overgangene, ned BNC, AUI, eller som nevnt tokenring så sliter man med bare kortet og GDS-pakken.

Nå er vel dette mest en teoretisk diskusjon ;)

Lenke til kommentar

...og ta noen hundrelapper ekstra for denne featuren

Særlig, på de mest prisutsatte PC-ene så er det nok en fjern drøm og ta ut noen hundrelapper ekstra.....

Man har vel neppe stort mer en et par hundrelapper i brutto fortjeneste på billig PC-ene.

Lenke til kommentar

...og ta noen hundrelapper ekstra for denne featuren

Særlig, på de mest prisutsatte PC-ene så er det nok en fjern drøm og ta ut noen hundrelapper ekstra.....

Man har vel neppe stort mer en et par hundrelapper i brutto fortjeneste på billig PC-ene.

Hvorfor koster de da minst 50% mer enn det koster å bygge dem selv?

Lenke til kommentar

Hvorfor koster de da minst 50% mer enn det koster å bygge dem selv?

De billige PC-ene koster rundt 6000,- med skjerm og programvare, greier du virkelig og bygge en slik til 3000,- sier du?

Jo billigere maskinen er jo mindre blir differansen, det er jo klart..

Men hvordan klarer du å få 3000kr +50% til å bli 6000kr?

Testet forøvrig påstanden min opp mot diverse maskiner fra Elkjøp og står på det jeg sier.

Lenke til kommentar

Testet forøvrig påstanden min opp mot diverse maskiner fra Elkjøp og står på det jeg sier.

Utgangspunktet var 50% av 6000.

Det er latterlig fortjeneste på komplette PC-er uansett hvordan man vrir og vender på det.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet var 50% av 6000.

Det er latterlig fortjeneste på komplette PC-er uansett hvordan man vrir og vender på det.

På hvilken måte tolker du "Hvorfor koster de da minst 50% mer enn det koster å bygge dem selv?" til å bety "50% av ferdig-pc'er"?

Mer basic prosent-regning finner man ikke :roll:

Lenke til kommentar

På hvilken måte tolker du "Hvorfor koster de da minst 50% mer enn det koster å bygge dem selv?" til å bety "50% av ferdig-pc'er"?

Du hevder det, greier du det på elkjøp sin billigste boks med Celeron 2.0Ghz CPU?

Koster 3995,- uten sjerm og samme spesifikasjon? Tviler sterk på at du greier den _med_ win XP og 3 års antivirus inkludert selvsagt.

Lenke til kommentar

Du hevder det, greier du det på elkjøp sin billigste boks med Celeron 2.0Ghz CPU?

Koster 3995,- uten sjerm og samme spesifikasjon? Tviler sterk på at du greier den _med_ win XP og 3 års antivirus inkludert selvsagt.

Regnet med denne ja, og kom på ca 3000kr.

Dette er selvfølgelig uten software, men den kan man ikke regne med når man tenker pris. Software som bundles med PC'er koster nesten ingenting i forhold til å kjøpe programmene selv.

Et firma som skal bundle et program med sine maskiner går inn i en avtale med software leverandøren hvor de kjøper et stort antall lisenser til en latterlig lav pris - fks 20kr pr maskin for Antivirus.

I tillegg er komponenter som finnes i slike ferdigbygde maskiner ofte mye mer low-end enn de komponentene man selv får tak i.

Ex:

Hovedkort/kabinett på slike maskiner har ofte et fåtall ledige kort-plasser. Dette minsker prisen uten at de fleste potensielle kjøpere vil merke noen forskjell.

Flere av kompoentene det er snakk om i denne maskinen er også så low-end at prisene har gått opp pga lav etterspørsel, mens PC leverandører fortsatt kan få tak i disse til en mye lavere pris ved å kjøpe opp rest-lagere. Du kan fks få en CPU som mye bedre enn den ovenfor til samme pris om du skal kjøpe den selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...