Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Matte

Anbefalte innlegg

Hei

Komt over noen ting eg ikkje klarer å huske hva er, tok eit sjapt søk på google. Enten fant eg ingenting, ellers fant eg bare "dårlige forklaringer/ting eg ikkje 100% forstod"

Grunnflate areal, hva var det og hva er forskjellen mellom det, Areal og omkrets?

Nokon som kan forklare meg sannsynlighet på ein lettfatlig måte? Tenker på Kombinatorikk og trekning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er forskjellen på vin og vann?

Se for deg en firkant på 2x3 meter. Arealet er det som er inni, vi kan vel kalle det ei flate. 2x3m = 6m² (også kalt kvadratmeter).

Omkretsen er lengden rundt; gå rundt hele denne firkanten og du har omkretsen, 2 lengder på 2 m (=4m) og 2 lengder på 3 m (=6m), altså 10 meter til sammen.

Verre var det ikke.

Lenke til kommentar

Du kan tenke deg at arealet av grunnflaten, er størrelsen på selve flaten(det som er inni). Arealet av en figur er størrelsen på det som er inni alle flatene på figuren, men ikke hvor mye figuren rommer(det er volum). Omkrets er det som er rundt en figur, f.eks. så er omkretsen av et kvadrat s+s+s+s, mens arealet er s*s. (side) Da tar man omkretsen av alle flatene på en figur, så får man omkretsen av figuren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sannsynlighet:

Du har 6 par sokker. 4 er svarte. 2 er hvite. Hva er sannsynligheten for å trekke en svart sokk? 4/6. Siden 4 av de 6 er svarte. Da er sannsynligheten for å trekke hvite 2/6. Men hvis du skal ha sannsynligheten for å trekke 2 svarte etter hverandre, blir sannsynligheten 2/6*1/5. I det andre trekket vil det bare være 1 svart sokk igjen, og totalt 5 sokker.

Du skal ha et måltid, en forrett, en hovedrett og en dessert. Du kan velge mellom 2 forretter, 3 hovedretter og 4 desserter. Hvor mange mulige kombinasjoner finnes det? Da tar du 2*3*4=24. Det er 24 mulige kombinasjoner. Det er den lette måten å gjøre det på, ellers kan du jo skrive opp alle mulige kombinasjonene, som vil ta veldig lang tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...