Gå til innhold

Binde renten boliglån?

Tullballj

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tilbud om å binde renten på boliglånet mitt i 5 år på 3,5%. Er det go, go eller no, no? Jeg er ikke noe professor i økonomi men så vidt jeg vet er det historisk sett ganske lav rente nå så det er vel ikke så stor fare for at renten går vesentlig mer ned? Det er vel større fare for at den går opp? Når bankene tilbyr fastpris på renten så blir jeg imidlertid litt skeptisk. Tenk hvis de plutselig setter ned renten litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det samme som med forsikring. Kanskje det lønner seg, kanskje det ikke gjør det. Jeg valgte å binde boligrenten på 3,5% i 5 år når jeg tok huslån i fjor. Da vet jeg ihvertfall hvor mye jeg må forholde meg til over en lang periode.

Lenke til kommentar

Jeg har fått tilbud om å binde renten på boliglånet mitt i 5 år på 3,5%. Er det go, go eller no, no? Jeg er ikke noe professor i økonomi men så vidt jeg vet er det historisk sett ganske lav rente nå så det er vel ikke så stor fare for at renten går vesentlig mer ned? Det er vel større fare for at den går opp? Når bankene tilbyr fastpris på renten så blir jeg imidlertid litt skeptisk. Tenk hvis de plutselig setter ned renten litt.

Jeg vil tro man taper på det, det gjør man som oftest... tror derimot tapet ikke er veldig stort. Sjansen for å tjene "mye" på det er også der hvis veksten skulle gå mye raskere opp enn antatt.

MEN fastrente handler om mye mer enn å bare tape eller tjene penger, det handler også om økonomisk trygghet.

Hvis man ikke er sikker på man tåler en forholdsvis høy renteøkning eller ihvertfall vil slite med det så er fastrente absolutt en bra løsning.

Etter 5 år vil trolig ett par ha økt sin netto inntekt med over 6000 kr/mnd, da har man litt å betale ekstra renter med...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg valgte å binde renten på studielånet en tid der alle trodde at renten skulle gå opp. Det motsatte skjedde, å renten falt med over 2 prosent å jeg satt der med sjegget i postkassa.

Av den grunn kommer jeg aldri mer til å binde renta, uansett hvor lukerativt det virker.

Men det er klart, hvis man ikke har råd til en renteøkning må man jo vurdere det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Hvilken rente har du på boliglånet ditt i dag?

Valgte også å binde boliglånet mitt, men da kun 3 år ettersom det passet seg best. Hadde jeg hatt mulighet skulle jeg nok bundet 5 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...