bundli Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Jeg har laget en liten applikasjon i Delphi som jeg kan åpne filer. Men infoen i filen består av poster på 256 bytes og liger info ret etter hverandre uten koma separering, feks linjenr = 4 første tegnene, periode de 10 neste tegnene. Og jeg har tenkt å hente opp infoen i en DBGrid1. Hvordan laster jeg opp/inn de forskjelige verdiene som liger som en lang streng på 256 tegn? Jeg har kommet så langt i prosedyren som henter og plasserer dataene. Og dette er ikke mye, jeg står helt fast. begin if OpenDialog.Execute then begin RichEdit1.Lines.LoadFromFile(OpenDialog.FileName); Hvordan laster jeg de forskjelige feltene i .dat fila inn i de respektive stringene eller rett in i de forskjelige kollonene i DBGrid1??? Post gjerne svar her eller send meg en e-post på [email protected] Lenke til kommentar
tasle Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Du får lage deg en record og lese filinnholdet til denne recorden. Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Uansett sliter du litt med DBGrid, ettersom denne er laget for å hente verdier fra en datasource. Det du trenger er et StringGrid. Du kan f.eks. gjøre noe lignende såher: procedure LoadFromFile(const filename: string) var buf: TStringList; i: integer; rec: string; begin buf := TStringList.Create; try //Les fila inn i en stringlist buf.LoadFromFile(filename); for i := 0 to buf.count - 1 do begin rec := buf[i]; //Linjenr: StringGrid1.Cells[0, i+1] := copy(rec, 1, 4); //Periode: StringGrid1.Cells[1, 1] := copy(rec, 5, 10); //osv... end; finally buf.free; end; end; -Vegar[/code] Lenke til kommentar
tasle Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Dette med dbGrid så jeg ikke i farta... Prøvde å dekode norsk'en, så det gikk meg hus forbi. Generelt gjelder at db-kontroller gjelder bare for databaser. :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå