Gå til innhold

Aktiv dødshjelp - For eller mot?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I Nederland tror jeg de har en ordning med såkalt "selvmedisinering", dvs at hvis man har så store smerter osv at man ønsker å dø, så kan man selv øke morfindosene i dryppet slik at man dør. En slik ordning synes jeg man burde innføre i Norge også. Det som er litt problematisk med denne ordningen er i de tilfellene hvor vedkommende er så sterkt skadet at han/hun ikke selv kan øke dosen. Jeg mener nemlig at ingen andre en den som ønsker å dø bør utsettes for å øke dosen. Ingen må pålegges å utføre dette mot andre, slik som f.eks. sykepleiere kanskje vil måtte.

Lenke til kommentar
Fant en artikkel som er litt vesentlig her.
Igjen vil jeg få poengtere denne, Lord Bergen.

 

 

DrDoogie: N1 den med Futurama... Skulle vært slike selvmordsbokser... Hvordan var det nå igjen... Kunne velge mellom smerte og ikke? Et pistolskudd vs. å bli avskjært en og en del av kroppen? :p

 

Leste artikkelen nå, hadde ikke tid i sted. Dette er definitivt ikke drap, men den skadde var så skadet at hun ikke selv kunne ta steget med å "pull the plug". I slike saker må man også ta hensyn til andre personer, nemlig den/de som må trekke ut disse ledningene. Det må være temmelig traumatisk å vite at man ved å utføre handlingen gjør slutt på et annet menneskes liv, selv om det andre mennesket er i store smerter e.l..

 

Når det gjelder futurama så tror jeg man kunne velge mellom "quick and painless" og "slow and painful", i hvertfall noe i den duren.

Lenke til kommentar

Skummet fort igjennom denne tråden igjen, og så ikke akkurat noen som var inne på det mest sentrale.

 

Når det er snakk om aktiv dødshjelp så er det vel snakk om å hjelpe de som er for syke og svake til å klare det selv, og ikke friske og oppegående mennesker som klarer å gjøre det selv!

Selv så er jeg for aktiv dødshjelp, argumentene mine orker jeg ikke å ramse opp nå, men ja, jeg er også klar over argumentene mot aktiv dødshjelp!

 

Det er alltids de som vil være for og de som vil mot så uansett om noe kommer i fremtiden så vil det bli like mye tabu som abort var en gang i tiden!

Lenke til kommentar
Elektrisk stol eller sprøyte bør tilbys de gamle som ønsker og dø. I en stol kan de SELV trykke på knappen, dermed har de tatt sitt liv SELV, men uativ hjelp(eller hva vi skal kalle det)

 

Ehm, det er en grunn til at det ikke brukes eletrisk stol under henrettelser i USA lenger (Det gjør vel ikke det?). . .

Lenke til kommentar
Vi følger i futuramas fotspor og utvikler "The suecide booth", og plasserer dem på samme måte som telefonkiosker omkring :wink: Akkurat som våpen, dem dreper men dem som lager dem får jo vanligvis ikke trøbbel.

 

Ja! Men man skal også ta betalt for folk som vil komme og se på :lol:

 

For lit siden var det jo snakk om at en skulle ta sit eget liv på en rocke konsert et sted. Mange som ville se på det, servern til den netsiden hvor de skulle vise det gikk jo ned pga. stor på gang. (myndig hetene greip inn og hindra at det skulle foregå på sene forand tilskuere)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...