pgdx Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Selv er jeg egentlig imot aktiv dødshjelp. Dette betyr ikke at jeg mener det høres ut som vås, men jeg mener at det høres litt utopisk ut. Jeg er redd aktiv dødshjelp vil bli, og blir enkelte steder misbrukt. Hva mener dere? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Hvis alt håp er ute og jeg bare lider i smerter, så kunne jeg tenkt meg det alternativet som en befrielse for meg. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Som så mange andre etiske dilemmaer så er det mye for og mye som er imot. Enkelt kan min mening summeres opp i at en lege skal ikke ta liv, legen skal alltid prøve å vedlikeholde liv. (ja jeg vet det er tynt (eks: respirator osv)) Dermed står det opp til å ta sitt eget liv og ikke bringe inn en tredje person til å utføre "selvmordet". Lenke til kommentar
fy_pokkers Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Jeg stiller meg tvilende, i frykt for at det eventuelt kan bli misbrukt. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Det bør selvfølgelig opprettes et etisk utvalg som kan avgjøre sakene i alle tilfeller. Og der kan de legene ikke sitte som har et forhold til de aktuelle pasienter. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Det bør selvfølgelig opprettes et etisk utvalg som kan avgjøre sakenei alle tilfeller. Og der kan de legene ikke sitte som har et forhold til de aktuelle pasienter. Blir for dumt. Samme som abortnemda i sin tid. Andre mennesker skal bestemme hva som er best for deg. Vil en person ta sitt eget liv får den personen gjøre det selv. Ikke bringe inn en annen person til å legge frem dødsdosen. Men det er nok den løsningen som er best om staten lovligjør "rett til selvmord" for å best kontrollere at "aktive drap" blir gjennomført. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Det bør selvfølgelig opprettes et etisk utvalg som kan avgjøre sakenei alle tilfeller. Og der kan de legene ikke sitte som har et forhold til de aktuelle pasienter. Blir for dumt. Samme som abortnemda i sin tid. Andre mennesker skal bestemme hva som er best for deg. Vil en person ta sitt eget liv får den personen gjøre det selv. Ikke bringe inn en annen person til å legge frem dødsdosen. Men det er nok den løsningen som er best om staten lovligjør "rett til selvmord" for å best kontrollere at "aktive drap" blir gjennomført. Aktiv dødshjelp er ikke det samme som rett til selvmord med loven i hånden (les muligheten), aktiv dødshjelp krever hjelp fra andre :wink: Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Aktiv dødshjelp er ikke det samme som rett til selvmord med loven i hånden (les muligheten), aktiv dødshjelp krever hjelp fra andre :wink: Forskjellen er hvem som trykker på sprøyta. Alt frem til det er fremdeles gjort av en lege/etc. Kan jo da spørre seg om hvor passiv hjelpen er. Lenke til kommentar
Aggex Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Er for aktiv dødshjelp. Bedre å dø enn å ligge i pinsel i 15 år... Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Jeg må og si at jeg er for aktiv dødshjelp, kan ikke tenke meg no verre enn å ligge lam i hele kroppen og stirre opp i taket mens jeg blir matet av slanger opp i nesa .. resten av livet Lenke til kommentar
Archangel Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 100% for , garantert i de tilfellene der den som lider er klar i hodet . Jeg mener aerlig talt , dersom noen har en rett til aa bestemme over sitt eget liv og hvem som skal ta det saa MAA det jo veare en selv . Alt annet blir taapelig , og en haan mot individets raaderet over seg selv etter min mening . ( uansett selvfoelgelig skal det droeftes med familie og beroerende ) Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Jeg kan jo fortelle litt hvordan jeg opplevde dette med aktiv doedshjelp... En person i min familie fikk kreft, og ble sengeliggende i lengre tid. Dette medfoerte svekking av muskler og skjelett, med tilhoerende 'ubehag'. Paa slutten falt vedkommende i koma, og ble liggende en uke uten aa spise eller drikke. De siste tre-fire dagene skalv vedkommende naermest konstant av smerter, selv naar hun var kraftig neddopet paa morfin. Det var snakk om at hun kunne ikke faa mer morfin, da det ville stoppe hjertet hennes. Den siste dagen hun levde, hadde et av hennes barn sittet oppe hele natten med henne, og forsoekt aa berolige, godsnakke med henne naar hun graat og skrek etter "mor-mor-mor". Sykesoester kom da for aa sette en smertestillende morfinsproeyte, og jeg ble bedt om aa ta meg en tur ut. Da jeg kom tilbake, var vedkommende doed. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Jeg vet ikke - men én ting vet jeg, og det er at dette er et altfor dyptgående tema til at det kan uttrykkes med korte uttalelser som "For!" og "Imot!", som noen jo har gjort. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Hvis nå folk vil dø er det helt greit, selvmord er ingen dødssynd. Problemet er når pasienten ikke er kapabel til å spenne hanen selv, og må spørre pent om hjelp. Da må vakthavende lege gå helt bort til medisinskapet og finne frem noen piller, for så gå helt tilbake til pasienten slik at vedkommende får døyvet sine smerter. Jeg derimot er for tortur, la de lide... så setter de ekstra stor pris på døden. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Hvorfor er det selvmord egentlig? Jeg syns det er feil ord å bruke i den sammenhengen. Man vil ikke drepe seg selv, man vil avslutte livet før naturen gjør det for deg. Er det ikke sånn at dyr er skutt eller drept når de lider? Er ikke dette en slags lov? Hvorfor kan ikke dette gjelde også for mennesker? Ja, mennesker har en større hjerne og kan si hva de mener og trenger ikke andre for å ta avgjørelser... men når de spør om det selv så kan de vel få det! Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Jeg vet ikke - men én ting vet jeg, og det er at dette er et altfor dyptgående tema til at det kan uttrykkes med korte uttalelser som "For!" og "Imot!", som noen jo har gjort. Nettopp fordi det er et dyptgående tema valgte jeg å svare i slik kort form. De aller fleste kan klare å ramse opp hundre grunner både for og i mot. Jeg syns ikke det var nødvendig å skrive et innlegg på flere sider som kun går på mine personlige vurderinger om dette, for så å ende i den konklusjonen jeg har gitt her. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Hvorfor er det selvmord egentlig?Jeg syns det er feil ord å bruke i den sammenhengen. Man vil ikke drepe seg selv, man vil avslutte livet før naturen gjør det for deg. Et godt norsk ord for det er, selvmord. Du vil selv avslutte livet. Kan ikke bli noe annet enn selvmord det Er det ikke sånn at dyr er skutt eller drept når de lider? Er ikke dette en slags lov? Hvorfor kan ikke dette gjelde også for mennesker? Ja, mennesker har en større hjerne og kan si hva de mener og trenger ikke andre for å ta avgjørelser... men når de spør om det selv så kan de vel få det! Poenget er at noen vil at tredje person (lege, sykepleier etc) skal være behjelpelig med å legge til rett at man kan ta sitt eget liv. Og da kommer millionspørsmålet: Hvorfor da ikke finne et tau og gjøre det selv? Er det fordi man er svak (psykisk)? Lenke til kommentar
EC Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Jeg er totalt imot aktiv dødshjelp. Det er likestilt med mord, spør du meg. Passiv aktiv dødshjelp er en langt annen sak. Dersom alt håp er ute, synes jeg det er feil å pumpe pasienter fulle av medisiner som senker livskvaliteten deres, bare for å forlenge pinselen en kort tid. Skulle jeg noen gang få en sykdom som ikke lar seg stoppe og som til slutt medfører døden, vil jeg bare godta å få hjelp til å leve smertefritt fram til livets slutt, slik at jeg kan avslutte mitt liv på en fin måte. Den eneste form for aktiv dødshjelp jeg finner akseptabel, er i de tilfellene hvor en kreftpasient må ha svære doser morfin for å være smertefri. I slike tilfeller, hvor absolutt alt håp er ute og kroppen er ødelagt ut over et hvert håp, skjer det ofte at morfindosen økes til den er så høy at pasienten dør av det. Jeg kjenner personer som arbeider med kreftpasienter, og har fått fortalt at enkelte pasienter er så dårlige at de ikke tåler å bli flyttet på. Allikevel må de snus for ikke å få liggesår. Da er det kanskje like greit å øke dosen noen ekstra hakk. Når et menneske er så borte, er det størst påkjenning for de pårørende - og man skal ta hensyn til dem også. Men dette er ikke noe enkelt tema, det er sikkert. Derfor tror jeg at den beste løsningen er å ikke gjøre noe med dagens situasjon. Og skulle en lege "ved et uhell" øke morfindosen over det forsvarlige, skal vi se igjennom fingrene med det dersom det er hevet over en hver tvil at det eneste legen gjorde, var å framskynde noe som uansett var nært forestående. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå