Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med MySQL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det at den har støtte for sql sier ingenting om hvilken databaseløsning som kjører på systemet. betaler du extra for deterdet noe leverandøren av nettstedet som stiller med.

sjekk litt mer info på hjemmesiden til de som leverer hjemmesideområdet ditt. det stor helt sikkert info der om hvilken databaseløsning som de har støtte for.

sql er som sagt kun er 'scriptingspråk' som brukes mot databaser og sier ingenting om hvilken database den brukes mot.....

Lenke til kommentar

Du må ihvertfall få oppgitt endel info av web-leverandøren din.

f.eks database-navn, database-brukernavn, passord osv.

Deretter kommer det an på hva du ønsker å gjøre.

Jeg har nylig installert Invision Power Board, og da ble jeg bare spurt om denne infoen under installeringen.

Et lite sidespor: Vet noen om noen som gratis hoster web-sider, og støtter mySQL?

Jeg vet at ttp://www.tripod.lycos.co.uk gjør dette, men de bruker en litt plagsom reklame som popper opp øverst på siden når sidene blir lest.

Lenke til kommentar

Hvis webhotelleverandøren din tilbyr MySql betyr dette antagelig at du ikke trenger å konfigurere noe særlig selv. Du ber leverandøren om å få et brukernavn og et passord til å logge på MySqlserveren med. Deretter kan du begynne å opprette databaser og fylle disse med tabeller. Til dette trenger du enten kunskap i sql + et kommandolinjeverktøy eller en eller annen front-end. Sistnevnte tilbys vel ofte av isp. For å hente ut data til dynamiske sider bruker du så sql + et eller annet serverside scriptingspråk som feks PHP.

Skal du ha mer hjelp enn dette må du komme med noen flere detaljer:

hva kan du, hva konkret får du ikke til, hvilken ISP, hvilke konkrete løsninger osv.

Lenke til kommentar
Kan noen gi meg et eksempel på en sql fil jeg kan laste ned evt. tipse meg om en link der jeg kan lære om hvordan lage disse? Blir nyskjerrig på hva det egentlig kan brukes til når jeg ser det over alt...

Kan du bruke Notepad kan du 'lage' en sql-fil. Vil du lære SQL er en god lærebok i relasjonsdatabaser stedet å begynne. :yes:

SQL, i fil eller ikke, er et spørrespråk (Structured Query Language) for relasjonsdatabaser (MySQL, Oracle, MS SQL Server, Sybase, PostgreSQL og mange flere...) og er standardisert (SQL-92) med en bråte leverandørspesifikke tillegg. :shrug:

Eksempel? Hva med en direktør-query:

SELECT mobilnummer, fornavn, etternavn

FROM ansatt

WHERE alder >= 18

AND sivilstatus = 'SINGEL'

AND babefaktor IS NOT NULL;

:lol::lol::lol:

Forutsetter selvsagt at du har en relasjonsbase med tabellen Ansatt som har feltene mobilnummer, fornavn, etternavn, alder, sivilstatus og babefaktor samt at den som setter babefaktor er til å stole på.

Svar godt nok? :o

PP

Lenke til kommentar

Jeg kan med SQL, relasjonsdatabaser, men da mest med MS SQL og MS Access. Kan jo forsovidt sette opp hele greien selv med tabeller, skjema og det hele.

Det jeg har vært borti av MySQL er mer en slik klipp og lim. Litt mer av den typen jeg ser etter, vil ikke bruke altfor mye tid på å sette opp layouten på siden akkuratt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...