Gå til innhold

Beste videoredigeringsprogram for nybegynneren?

Anbefalte innlegg

Jeg er total nybegynner når det gjelder videoredigering. Det eneste jeg har god erfaring med er stillbilder, som Photoshop 7. Nå har jeg lett litt gjennom forumet for å finne anbefalinger på gode programmer til videoredigering. Jeg skulle gjerne hatt et program med muligheter til fading, norsk tekst, rulletekst og annet snacks. Hvilket skal jeg velge som nybegynner? Jeg lærer fort :D

Tips gjerne om gratis-programmer også. Og om det finnes demoversjoner er det også flott, for jeg kjøper ikke et dyrt program uten å ha prøvd det først, da laster jeg heller ned fra Kazaa og kjøper etterpå. Men det er jo en jungel å sette seg inn i...

PS: Har firewire og en mengde DV-filmer som jeg vil ha redigert over til DVD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Setter inn svaret jeg gav i en annen innlegg:

Ønsker du å redigere litt men ikke bruke alt du har er Pinnacle Studio 8 en bra løsning. Husk bare å oppdatere til nyeste update. Å skaffer man seg hele Hollywood fx så har man effekter i massevis. Når du har firewire koster vel Pinnacle studio 8 ca 500 kr. Du bør vurdere å teste en demo av dette først.

Føler du at Studio 8 ikke tilfredstiller dine behov, er ikke veien lang til Edition. Her har du alt du trenger. Ble veldig imponert over det jeg så av programmet. Her kan man eksportere til After Effets om man ønsker dette. Genialt at DVD brenning for å lage menyer og slikt er i programmet. Nå vet jeg ikke om dette er like bra som Encore DVD, men du slipper i alle fall utgiftene til dette.

Adobe Premiere er også bra, men ganske vanskelig å sette seg inn i. Føler Pinnacle Edition er lettere å lære og har kanskje flere muligheter??

Lenke til kommentar

Jeg startet fra "scratch" med Vegas Video. Etter min mening er programmet lett å bruke, det er veldig tilpasset vanlig windows- standard i den forstand at det skjer det jeg forventer når jeg bruker menyer osv.