Gå til innhold

Beste videoredigeringsprogram for nybegynneren?

Anbefalte innlegg

Jeg er total nybegynner når det gjelder videoredigering. Det eneste jeg har god erfaring med er stillbilder, som Photoshop 7. Nå har jeg lett litt gjennom forumet for å finne anbefalinger på gode programmer til videoredigering. Jeg skulle gjerne hatt et program med muligheter til fading, norsk tekst, rulletekst og annet snacks. Hvilket skal jeg velge som nybegynner? Jeg lærer fort :D

Tips gjerne om gratis-programmer også. Og om det finnes demoversjoner er det også flott, for jeg kjøper ikke et dyrt program uten å ha prøvd det først, da laster jeg heller ned fra Kazaa og kjøper etterpå. Men det er jo en jungel å sette seg inn i...

PS: Har firewire og en mengde DV-filmer som jeg vil ha redigert over til DVD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Setter inn svaret jeg gav i en annen innlegg:

Ønsker du å redigere litt men ikke bruke alt du har er Pinnacle Studio 8 en bra løsning. Husk bare å oppdatere til nyeste update. Å skaffer man seg hele Hollywood fx så har man effekter i massevis. Når du har firewire koster vel Pinnacle studio 8 ca 500 kr. Du bør vurdere å teste en demo av dette først.

Føler du at Studio 8 ikke tilfredstiller dine behov, er ikke veien lang til Edition. Her har du alt du trenger. Ble veldig imponert over det jeg så av programmet. Her kan man eksportere til After Effets om man ønsker dette. Genialt at DVD brenning for å lage menyer og slikt er i programmet. Nå vet jeg ikke om dette er like bra som Encore DVD, men du slipper i alle fall utgiftene til dette.

Adobe Premiere er også bra, men ganske vanskelig å sette seg inn i. Føler Pinnacle Edition er lettere å lære og har kanskje flere muligheter??

Lenke til kommentar

Jeg startet fra "scratch" med Vegas Video. Etter min mening er programmet lett å bruke, det er veldig tilpasset vanlig windows- standard i den forstand at det skjer det jeg forventer når jeg bruker menyer osv.

Jeg prøvde Adobe Premiere også, og det var mye vanskeligere å bruke.

Når dette er sagt, er det ikke sikkert at andre er enige, smaken er som kjent forskjellig.

To ting som taler i mot- det er et stort program, og det er kanskje lettere å starte med et program med mindre "knotter".

Dessuten må man bruke litt tid på å konfigurere det til europeisk standard. (PAL) Disse valgene ligger spredd litt rundt om kring, og det er et drawback. Bruker man litt tid på dette, så er det en engangsjobb.

Programmet finnes som demoversjon hos sonicfoundry.com

Lenke til kommentar

- Det vet jeg ikke. Etter det jeg vet er Firewire den beste måten å overføre video til PC-en på. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg satset på det, selv om det etter det jeg vet ikke er noe i veien for at det skal kunne gå an å bruke USB 2.0. Båndbredden er høy nok.

Jeg er rimelig sikker på at det funker med USB2, siden dette ( og andre programmer jeg vet om) bruker Windows sine overføringsrutiner.

Lenke til kommentar
Pinnacle for dem som skal ha det enkelt.

Er langt ifra enig. Nå kjenner jeg ikke til Studio- serien, men Edition har jeg jobba litt med, samt forgjengeren, VM Studio fra datidens Fast..

Det er ett knall-program! Alt du trenger av effekter, filtre, og nå i Liquid, det ekstremt avanserte, men enkelt-å-bruke fargekorrektur verktøyet!

Eneste 'problemet' jeg har med Edition er at jeg kunne tenkt meg noen bilder i en video jeg lager nå, til å være litt mere 'dirty' som man får med noen DigiEffects filtre for AfterEffects eller Premiere. Men dette er bare bagateller.. Edition er alt i alt guddommelig!

Lenke til kommentar

Jeg var innom Lefdal i Oslo og tittet på noen tilbud der. Det var en jungel av Pinacle til forskjellige priser. Den billigste var i overkant av 500 kroner mens de dyreste kostet nærmere 3000. Den billigste var tilsynelatende uten manual og på engelsk. De hadde mange forskjellige navn, og jeg husker de færreste. Av Pinacle 8, hvem skal jeg velge i jungelen til en fornuftig pris? Har firewirekort, men ikke ledning.

Takker for øvrig for mange gode svar.

Lenke til kommentar

:grine:

Et lite innlegg fra en nybegynner! Har akkurat kjøpt meg DVD brenner NEC 1300. Har en Pentium 4 2,53 Mhz, 512 RAM, Geforce 4 grafikkort (128ram) med analog inngang/utgang, 120 Gb hardisk og firewire kort.

I første omgang vil jeg forsøke meg på DV video. Har akkurat bestillt Pinnacle studio 8 fra EL-kjøp. Har Versjon 7 SE på maskinen fra før. Det var kanskje unødvendig å kjøpe nytt? Har XP, så jeg kunne selvsagt startet med Videoredigeringsprogrammet som følger med her. Har også Adobe Premiere 6.0, men har ikke villet starte med dette programmet ettersom det det vil kreve mye tid å sette seg inn i dette. Får heller se hva jeg får til med Pinnacle først.

Ellers vil jeg takke alle som kommer med problemeløsninger. Jeg har lært mye bare ved å lese gjennom forumet. Kommer sikkert tilbake med spørsmål når jeg kommer i gang med redigering, og problemene blir for store.

Lenke til kommentar

ULEAD VIDEOSTUDIO v.7

Jeg anbefaler alle nybegynnere innen videoredigering å vurdere Ulead VideoStudio v.7. En gratis 30-dagers demoversjonversjon kan lastes ned fra www.ulead.com, eller programmet kan kjøpes og lastes ned for ca. $99.

I Norge virker det som om at Pinacle har monopol på å selge redigeringsprogrammer og at de fleste nybegynnere dermed velger dette. Det finnes imidlertid mange gode alternativer, og VideoStudio er ett av dem!

Programmet er spesielt tilrettelagt for at det skal være enkelt å komme igang med å redigere video og at det skal være enkelt å lage standard-film ut fra DV-optak, i.e. VideoCD, SuperVideoCD og DVD formatert video (video for avspilling i DVD-spilleren i stuen) eller streaming formater for avspilling av video via internett. Programmet støtter forøvrig alle mulige andre formater også.

Inkludert i pakken får du bla følgende;

- Stort bibliotek med overgangseffekter mellom klipp/scener

- Stort bibliotek med filtere for å legge effekter oppå klipp/scener

- Stort bibliotek med tekst og teksteffekter, inkludert tekstanimasjon

- To tidslinjer for video (inkludert "overlay" / bilde-i-bilde)

- To tidslinjer for lyd

- En tidslinje for tekst

- Enkel on-line brukermanual

Ulead har dessuten flere andre produkter som passer fint sammen med VideoStudio;

- Ulead MediaStudio Pro (redigeringspakke for proffe/viderekomne)

- Ulead DVD Movie Factory (meny-pakke for VCD/SVCD/DVD. Delvis integrert i VideoStudio)

- Ulead DVD Picture Show (for å lage lysbildeshow med meny og musikk til VCD, SVCD, DVD)

- Ulead Photo Explorer (kjapt og effektivt bildevisningsprogram)

- Ulead DVD Workshop (proff menypakke for design av VCD/SVCD/DVD menyer etc)

+ mange flere.

Se www.ulead.com for detaljer.

:!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...