Gå til innhold

SSD + HDD 5400 rpm vs 7200 rpm?

Anbefalte innlegg

SSD + HDD 5400 rpm vs SSD + HDD 7200 rpm?

Vurderer å kjøpe en av disse laptopene:

http://www.multicom.no/Xishan-W355S-15e6-Full-HD-Matt-Intel-Core-i7-4700MQe-16GBe-256GB-SSD-1TB-7200e-GeForce-GTX-860M-2GB-GDDR5e-DVDRWe-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c/p10628467

http://www.multicom.no/Xishan-W650S-15e6-Full-HD-Matt-IPS-Intel-Core-i7-4700MQe-16GBe-256GB-SSD-1TBe-GeForce-GT-850Me-DVDRWe-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c/p10628450

Laptopen med 5400 rpm frister på grunn av størrelsen og en ekstra usb. Jeg driver litt med videoredigering, og har tidligere lest at det da er kun 7200 rpm som gjelder. Men hvordan blir dette når man bruker en SSD til OS og programvare?

256 GB holder nok ikke til lagring av flere videoprosjekter, men bør holde til ett og ett prosjekt av gangen. Vil det være stor forskjell på følgende:

1. Jobbe kun på SSD disken (og kopiere over filene til HDD 5400 rpm helt til slutt).

2. Ha alle videofiler lagret på HDD 7200 rpm helt fra starten av (programvare kjøres fra SSD'en).

Endret av Superbit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen mellom 5400 rpm og 7200 rpm går jo stort sett på søke tid. Lese og skrivehastighet ligger jo nokså likt.

Kan ikke tenke meg at det skal ha så mye betydning for videoredigering, for det er jo ikke mange MB/s sekund full HD video leser/skriver til disken og nye disker, uavhengig av RPM greier jo fint opp mot over 100 MB/s. Du er aldri oppe i slike hastigheter når du redigerer film. (eller ser på film)

Skal det virkelig bety noe, er det SSD som gjelder, særlig om søketid (og/eller) lese og skrivehastighet har noe å si. Der er jo SSD overlegen på begge områder.

Lenke til kommentar

10-20 % høyere sekvensiell ytelse er som en dråpe i havet når SSDen er alt fra 10-100 ganger raskere på responstid og random read 4k ved lav kødybde.

Nå var ikke ssd + 7200rpm et alternativ, men gitt at det er det, så kan jeg ikke tro TS vil merke noe særlig forskjell når det uansett blir brukt som oppbevaringssmedium for store filer.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Mulig det ikke kom så godt fram i overskriften, men begge pc'ene har SSD. Andre som har mer peiling på videoredigering og data enn meg påstår ganske tydelig at det er en stor forskjell mellom 5400 rpm 7200 rpm, og man bør alltid ha to harddisker med videofiler og programvare på ulike disker. Det er dog vanskelig å finne gode artikler/tråder om dette som også omhandler SSD.

Endret av Superbit
Lenke til kommentar

Hehe, jo det er forskjell mellom 7200 vs 5400, mye bedre med 7200 eller som jeg har 10000. .

PS: Har en 10000 linux og 8x ssd win7.

Det er "gammeldags" tanker det der. Eller, det kommer selvsagt an på bruksområdet. Søketiden blir bedre jo høyere RPM man har. Så til operativsystemet så vil i prinsippet en 10k være best.

Men du snakker uansett bare om millisekunder mellom en 5400 RPM og en 7200 RPM nå om dagen. (ofte bare 1 ms) Vil vedde mye på at de fleste normale brukere neppe vil merke noe som helst forskjell.

Vil jo tro lese og skrivehastighet er det viktigste ved videoredigering, og da spiller det ingen rolle (eller veldig liten) om man har 5400, 7200 eller 10.000 rpm.

Har sett noen benchmark tester mellom 5400 RPM og 7200 RPM og det er bare små forskjeller.

Uansett, bruk SSD disken som arbeidsdisk og så lagre ferdige filer på snurredisken, problem solved. Spiller ingen rolle om du velger 5400 rpm disken.

Lenke til kommentar

Det er ikke så stor forskjell lengre etter at perpendikulære plater ble tatt i bruk.

Etter dette dukket opp var en perpendikulær 5400rpm omtrent lik som en ikke perpendikulær 7200rpm i ytelse.

Lese her var morsomt:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=927011

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=566895&page=4

Perpendikulært fra Seagate

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Når jeg googler og leser, ser jeg at folk har mange ulike meninger. Noen sier at når videoredigeringsprogrammet prøver å lese fra mange ulike og store videofiler på en gang har 7200 rpm en betydelig fordel foran 5400 rpm. Andre sier at dette henger igjen fra "gamle dager" da man brukte tape, kontra i dag hvor de fleste redigerer med komprimerte datafiler.

Blir ikke helt klok, men får inntrykk av at 5400 rpm vil fungere bra nok for mitt bruk.

Lenke til kommentar

Når der er sagt, genererer ikke 7200 rpm mer varme og trekker mer strøm fra batteriet? Hvis det da er så liten forskjell i ytelse, hva er i hele tatt poenget med å bruke 7200 rpm? Hvorfor velger ikke Multicom 5400 rpm i begge?

Lenke til kommentar

Fordi som du ser i denne tråden er det mange som tror at 7200 er det absolutt beste...så glemmer de å sjekke spesifikasjonene på diskene, der man lett ser at det er 1 ms som skiller slike disker nå. Og 1 ms fra eller til, betyr ingen ting.

I tillegg er det som du nevner, 7200 disken trekker mer strøm.

Men så lenge det er et marked, så selger de selvsagt pcer med begge typene.

Lenke til kommentar

Regn gjerne i prosent også. På sekvensielle oppgaver som videofiler så gjør 5400 rpm jobben på omtrent 10% lengre tid enn en samme generasjon 7200 rpm disk. Altså like bra som forrige års 7200 rpm disker. I aller verste scenario (random småfiler) så bruker 5400 rpm disker opp mot 33% lengre tid enn 7200 rpm disker.

Ja, det er forskjell, men ikke på langt nær så voldsomt som enkelte skal ha det til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...