Gjest Slettet+12983741234 Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Codename One gjør vell strengt tatt dette allerede. Lenke til kommentar
PoTski Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Det er flust av programmer som gjør det de prøver å gjøre, og alle er like håpløse fordi de er platform agnostiske. Man kan ikke utvikle en app til både iOS, Android, WP8 og web samtidig, da det er helt forskjellige brukermønstre, vaner, navigasjonsmåter og knapper tilgjengelig. Gi meg gjerne eksempler på et flust av programmer som gjør dette som ikke er HTML5 basert. Det at man "kan ikke" er bare mangel på oppfinnsomhet, det går fint an å lage en app som går på alle plattformer. 2 eksempler er Facebook og Snapchat. Det med tilbakeknapper og slik er ikke et problem, appen kan gjenkjenne OSet og evt. ha noen tilpassninger til de forskjellige systemene. Slutt å se på problemene, finn muligheter. http://phonegap.com/compile \ run Lenke til kommentar
entername Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Burde kansje få fram at denne typen løysninga allerede fins på markedet. Nemner i fleng: Cordova/PhoneGap, Sencha Touch, FireMonkey og Xamarin. Har sjølv nettop blitt ferdig med en bachelor der vi brukte sistnemte og kan sei med ein gang at skal du først lage ting til tre plattformer og fortsatt ha tilgang til alle native kall so er det ein bra kandidat. Vist native kalla ikkje er viktige og man vil ha samme applikasjon tilgjengelig via ei nettside ville eg valgt ein av dei to første. Firemonkey er vel kansje det som ligner mest på konseptet til grundereane i artikkelen, men Xamarin har og eit eige api på vei som skal virke på samme måten i den forstand at UI relaterte klasser og metoder er like på tvers av plattformene. Lenke til kommentar
asbjornu Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 (endret) Mange her skriver at "dette finnes i <X> allerede". Og de har til dels rett, men de tar også feil. Outracks prøver å løse dette problemet på en ny måte ved å lage sitt eget programmeringsspråk, Uno, som er laget for å overkomme grisete og jævlige 3D-API-er som OpenGL og for å harmonisere alle 3D-API-er på tvers av alle plattformer. Med Unity og Xamarin må du fortsatt skrive i C#. Selv om C# er et moderne og bra programmeringsspråk, er det ikke laget for grafikk-programmering. Å ha et eget språk som abstraherer vekk kompleksiteten i underliggende API-er er en ekstrem styrke som jeg ikke vet om noen andre "tilsvarende" biblioteker eller verktøy som løser. Endret 13. juni 2014 av asbjornu Lenke til kommentar
Mulder Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Man skulle tro at folk med så mye kapital hadde peiling på hva de driver med, men det har de jo åpenbart ikke? Det er flust av programmer som gjør det de prøver å gjøre, og alle er like håpløse fordi de er platform agnostiske. Man kan ikke utvikle en app til både iOS, Android, WP8 og web samtidig, da det er helt forskjellige brukermønstre, vaner, navigasjonsmåter og knapper tilgjengelig. Feks har ikke iOS back knapp. Og et interface på Android med egen back knapp skriker "dårlig jobb", og kommer til å slaktes på ratings og i reviews. Windows phone igjen er et kapitel for seg selv, og ingenting der ligner hverken iOS eller Android. 1) Det er ofte mulig å lage tilpasninger til hvert enkelt OS med egne moduler for dette. Det har hvertfall Adobe AIR. 2) Det at en app eller et spill ikke føyer seg under et OS sitt navigasjon og design-grensesnitt er ikke nødvendigvis galt. I noen tilfeller er det ikke behov for det (spesielt i spill), i andre tilfeller bruker utviklere helt andre navigasjonsparadigmer for helt andre informasjonsstrukturer enn det som er typisk for OS'et i seg selv (ikke alle apper er Facebook). Derimot er det riktig at det *krever mer* å utvikle på kryssplattformsløsning. Man må ha mye større oppmerksomhet på grunn av alle de finurlige detaljene, layoutene, knappene og begrensninger og bugs som finnes i de forskjellige miljøene. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 1) Det er ofte mulig å lage tilpasninger til hvert enkelt OS med egne moduler for dette. Det har hvertfall Adobe AIR. Jeg er skeptisk til at dette er avansert nok eller tilpasset nok til å forstå uten vidre hvordan det skal se ut, og oppføre seg, uten at man må gå veldig grundig til verks. Da må det i såfall være at man baserer seg på samme metoder, men håndterer hver app i en egen modul og bruker de felles metodene. Og da er jeg usikker på hvor mye nytte man har av dette. 2) Det at en app eller et spill ikke føyer seg under et OS sitt navigasjon og design-grensesnitt er ikke nødvendigvis galt. I noen tilfeller er det ikke behov for det (spesielt i spill), i andre tilfeller bruker utviklere helt andre navigasjonsparadigmer for helt andre informasjonsstrukturer enn det som er typisk for OS'et i seg selv (ikke alle apper er Facebook). For alle spill, og et lite utvalg apper fungerer slik "uavhengig" UX design greit. Men dette fordrer at det er et enkelt UI med fp features på apper. Spill kan i større grad skille seg ut da de skal være emersive i større grad. Om en utvikler velger å bruke andre navigasjonsparadigmer enn plattformen, så skjønner ikke brukeren hvordan dette fungerer. Han må tenke, prøve, og muligens feile. Dette skaper irritasjon og gir en dårlig opplevelse. Man kan jo bare se på hvor mye styr det ble når Windows gjorde om UIet sitt når de lanserte W8. Det er samme problem som man vil få med et "universal" UI. En mobilbruker tenker veldig lite når han navigerer. de fleste tingene befinner seg i muskelminnet, og man gjør ting på telefonen uten at den beviste delen av hjernen er koblet inn. For eksempel så har Skype nettopp lansert en oppdatering til sin iOS app, der de i stor grad har brukt sine egne patterns fra WP8. For meg som er iOS bruker så er dette veldig forvirrende, da dette er den eneste appen jeg har på telefonen som oppfører seg på denne måten. Dette betyr at hver gang jeg åpner skype, så må jeg resette hele oppfattningen min og sette den i "skype modus" i steden for at jeg hele tiden kan være i "iOS modus". En annen morsom øvelse er å lese reviews i Google Play, på apper som åpenbart er portet rett fra iOS og som ikke følger Android sine UI guidelines. Det er mye klaging på dårlig app, dårlig UI og lav kvalitet. Nå argumenterer jeg utelukkende fra en App-desginers ståsted, da det er det som er jobben min, og fra min side ser jeg ikke for meg at en slik platform som artikkelen omtaler skal være til noen form for hjelp. siden en iOS og en Android app er så forskjellige i utførelse. Lenke til kommentar
asbjornu Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Nå argumenterer jeg utelukkende fra en App-desginers ståsted, da det er det som er jobben min, og fra min side ser jeg ikke for meg at en slik platform som artikkelen omtaler skal være til noen form for hjelp. siden en iOS og en Android app er så forskjellige i utførelse. Du er nok heller ikke den typiske utvikleren RealTime Studio og Uno er målrettet til heller. Utviklere som i dag bruker Flash og Air, samt spill- og UI-agnostiske applikasjoner som skal fungere på alt fra web til app på tvers av operativsystemer er mer innertier enn dem som i dag er tungt investert i native-utvikling på de ulike plattformene. Det er klart at man må inngå visse kompromisser når man kan eksportere én applikasjon til web, iOS, Android og Windows Phone. Men å slippe å vedlikeholde fire forskjellige kodebaser er verdt det for mange. Og selv om Xamarin gir deg nesten dette i dag (minus eksport til web), så er Xamarin basert på C# og .NET og vil derfor dra med seg en mye større runtime inn i eksporten enn Uno som kompileres via C++. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå