Gå til innhold

Valg av party-høyttalere


Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter noen knall-høyttalere som skal brukes i forbindelse med diverse party'er.

De skal brukes i litt forskjellige rom, et klubb-lokale på ca 40-50 kvm, og et mye større rom som sikkert er 200 kvm.

Primært skal de brukes i dette klubb-lokalet, så det viktigste er at de leverer nok lyd og "trøkk" for å holde festen i gang :)

Bør ikke bare være dunk-a-dunk, men det bør greie å spille rimelig kraftig hvis det skulle bli nødvendig (og det gjør det sikkert)

Anbefal gjerne i samme omgang en forsterker, cd-spiller trenger jeg ikke - bruker ipod / dj'n har med eget / laptop / stjeler fatter'n sin.

 

Prisen er naturlig nok også en del av regnestykket, har ikke ubegrenset god økonomi, helst vil jeg ha en pakke som kommer på rundt 10-15.000 totalt, eventuelt 5-6k for høyttalere, så finner jeg noen gode forsterkere pent brukt et sted...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt klart cv høytalere du er på jakt etter. Stikk innom hifi klubben og hør på et par 12 tommer (15 hvis du har tenkt å spille i et lokale på 200kvm)

ellers holder det med 12" synes jeg. Har selv cv sine dc12 men nå har jeg i tilleg cv1515 og nad 218 altså 4x15 tommer fora med 1600W heftig lyd

Lenke til kommentar

jau, jeg har tittet litt på cerwin vega v15f-modellen, et par av dem skulle kunne ordne biffen, jeg var bare litt usikker på om det var nok diskant / mellomtoner, cv har jo rykte på seg om å være mye dunk dunk, så jeg hadde en liten oppfatning av at det ble bare dunk og null annet..

Noen som har et godt forslag til forsterkere bortsett fra NAD-serien?

Både C370 og C270 virker bra, men desverre ganske stive i pris (jaja, jeg vet de er billige i forhold til mye annet, men anyways)

Eventuelt er jeg motagelig for noen som skulle ha en brukt..:)

Lenke til kommentar

Hva med en av disse kobinert med denne.

 

Tror du skal lete lenge etter tilsvarende pris/kvalitets kombo. Litt arbeid blir det jo, men snakker du med eltek kara, så finner dere sikkert ut en løsning på et pakketilbud.

 

Kun en forsterker igjen med demopris på 20k nå. Koster egentlig 43k+.

Men til et skikkelig PA anlegg må en ha skikkelig forsterker.

Ikke vits å kjøpe en pingleforsterker med grumsete lyd til så store elementer som du er ute etter.

 

Edit:

Så budsjettet ditt først nå, hehe.

Kan jo investere i litt større etterhvert som penga for spillejobber renner inn, men her finner du sikkert en brukbar forsterker for ditt bruk, og muligens også høyttalere.

 

Tut og kjør!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Cerwin Vega hjemmehøyttaler holder ikke til litt større lokaler (200kvm) med masse folk og generell støy.

Anbafaler deg å kjøpe noen brukte PA-høyttalere. www.musikkweb.no er et bra sted å begynne.

 

For eksempel er det en som selger:

 

Cerwin Vega VS Series 15 " høytalere i god stand selges for kr 4000 . Her får du trøkk !! meil. [email protected] eller Ring 61160616 / 41430577 Svein. Kontakt (Oppland): Tor Arne Hoel  [email protected] (07.09.03 20:20)

 

Regner med at selger prater om modellen 152 med diskanthorn og single 15tommer.

Legg til en eller to 15 eller 18" subwoofer, og du får anstendig lyd.

 

Eller:

5 stk høyttalere selges. 4 stk yorkville pulse 253 2*15"+1"horn 5000,- stk. 1 stk yorkville elite sub 2*18" med aktivt delefilter 7000,-. Pris kan disk. ved samlet kjøp.

Kontakt (Sogn og Fjordane): Helge Svarstad  [email protected] (15.10.03 13:16)

 

Yorkwille gir et bra trøkk på rock og techno, og disse høyttalerne passer bra til partybruk. Kjøper du 2 slike Yorkwlle-høyttalere, kan du kjøpe en forsterker til 5000 kroner. Noe omkring 2x6-700watt i 4Ohm vil være passe. Dette virker som et bra kjøp.

 

Eventuelt kan du kjøpe noen jalla hjemmehøyttalere til bruk i det lille lokalet, og så leie anlegg til det store lokalet en gang i blant.

Lenke til kommentar

mange gode forslag her ja....

For øyeblikket er ikke finansene på plass, så jeg vet ikke hvor mye som skal brukes, men jeg lurer på om jeg ender opp på cv- v15f , så får jeg se litt hva slags forsterker vi skal ha.

 

Godt forslag med å leie anlegg egentlig, mulig vi kjører det isteden, kjenner sikkert noen som har et godt PA anlegg stående...

 

Regards til c.alshus som alltid har oversikten :) flott jobba :)

Lenke til kommentar

IKKE kjøp høyttalere med annet enn horn diskant... "Dome" diskant eller bånddiskant funker til nærfeltslytting...men IKKE når lyden skal bære litt...klart...200kvm er ikke all verden...men du trenger horn for å få energi i musikken når det skal spilles høyt og i større forsamlinger enn noen kompiser forran stereo'n...

Cerwin Vega HP215 burde være okay... ellers har Ljudia endel utstyr for å bygge PA... Tro meg...horn gir techno, trance, house osv den rette energien i toppen... Kan ikke sammenliknes med "vanlige" diskant elementer...

Lenke til kommentar

hm, noen andre som vil back'e opp den påstand (og ødelegge budsjettet mitt totalt:) )

Jeg er fortsatt usikker, men jeg tror nesten jeg tar det litt som det kommer og investerer i noen passe disko-høyttalere, er tross alt ikke store rommet de kommer til å bli brukt mest i, rundt 40 kvadrat..

Så får jeg heller leie inn noe større / låne hvis det skulle bli nødvendig...

Lenke til kommentar

Skal det spilles i et større lokale, vil vel et PA-anlegg være tingen. Dette gir jo ikke samme lydkvalitet, men på en fest er det ingen som hører slikt likevell, såfremt det ikke er for ille. Sitter her med noen Laney CC12 topper... funker greit nok til sitt bruk, men man er avhengig av subber i tillegg.

 

Elektrovoice er PA med trøkk i.... med pris som trøkker også :p

 

lurer på om jeg kanskje ville gått for party-serien til vega og en sub eller 2 i tillegg.

Lenke til kommentar

 

Elektrovoice er PA med trøkk i.... med pris som trøkker også :p

 

lurer på om jeg kanskje ville gått for party-serien til vega og en sub eller 2 i tillegg.

 

Electrovoice (som du sier) er jo relativt dyrt, men har en lyd som passer rock og trance meget godt. Meyer er det dyreste du får tak i, men disse lager ikke like rocka høyttalere som for eksempel Electrovice, Nexo, eller Cerwin Vega.

 

Alt til sitt bruk.

Lenke til kommentar

hm, interessant diskusjon dette.

Jeg fant ut at vi hadde noen gamle PA høyttalere stående i lokalet fra før av, men de trenger nok noen nye elementer, og uansett så trenger jeg noen kraftige saker i klubblokalet så det blir bra trøkk der:)

Så da ender man nok opp med noen CV'er, så får jeg se om jeg får fiksa PA-sakene senere. (var fest i det største lokalet med over 100 mennesker fredag kveld/natt, og da hadde de brukt noen genexxa høyttalere, doble 10", tror nok ikke det var helt ideelt i så stort lokale....

Lenke til kommentar

Cerwin Vega er en party høytaler for hjemme bruk. De egner seg ikke til kontinuerlig hard kjør i en klubb.

 

Dessuten spiller ikke CV høyt iforhold til PA. HP-215 som er nevnt over duger sikkert helt greit men ville aldri kjøpt dem personlig.. 2x 500watt peak Hi-Fi elementer og et enkelt horn.. Blir slapt som fulltone kasse det.

 

Kjøp deg no brukt PA du. Det vil du ikke angre på. De er lagd kun får å bli mishandlet.

 

Er mye bra merker innen PA som ikke er så altfor dyrt.. Yorkville, Zeck, Peavey, Cerwin Vega Professional Series, LEM, MACK,

 

Eller du kan snekre deg noe via ljudia eller eltek.. www.ljudia.no www.dynabel.no eller brukt - http://www.musikkpraksis.no , http://www.audiophile.no/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...