Les Trois Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Hei! Jeg trenger hjelp med en oppgave som jeg ikke helt forstår, nærmer seg eksamen samtidig som læreren gjør seg vanskelig.. Oppgaven er som følger: Over en 10-årsperiode har den gjennomsnittlige veksten i total faktorproduktivitet i et land vært 2% per år. Den samme perioden har veksten i realkapitalmengden i gjennomsnitt vært 4% per år, og veksten i sysselsettingen har i gjennomsnitt vært 1% per år. Realkapitalens inntektsandel har i perioden ligget fast på 40%. Den årlige gjennomsnittlige prosentvise veksten i Reelt BNP denne perioden har da vært? Svaret er 4,2. Problemet er hvordan jeg kommer fram til 4,2 på lettest mulig måte. Hvis noen kunne vært så greie og vist meg utregningen hadde jeg vært svært takknemlig:) Lenke til kommentar
Husam Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 (endret) Reelt BNP finner du med funksjonen: Der Y = Reelt BNP, A = Total faktorproduktivitet, a = realkapitalens inntektsandel K = realkapital L = sysselsetting. Det betyr at veksten i BNP må være Y = A + a*K + (1-a)*L (I siste formel er Y, A, K og L selvsagt vekstrater og ikke nivåvariable) Fyller du inn i den formelen skal du få riktig svar. Endret 12. juni 2014 av Husam Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå