Gå til innhold

CPU FSB clock?

Zarniwoop

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp anskaffet meg ny prosessor (XP 2500+) Radeon 9800 Pro, og 1 512Mb Corsair XMS 2700 Rambrikke (1 gig totalt)

i bios setter jeg etter råd fra en venn CPU FSB clock til 166 MHz, og på hovedkortet (msi k7n2-L setter jeg en jumper til "user mode 133 MHz) problemet er at maskina hele tida slår seg av, og når jeg starter igjen får jeg beskjed på skjermen at jeg må "check the signal cable"

for å starte på nytt må jeg da trekke ut strømkontaken og sette den inn igjen...

Nå kjører jeg med 166MHz på CPU FSB clock, men jumperen på hovedkortet har jeg satt til "safe mode 100MHz".

ting fungerer, men jeg er litt usikker på hva det er prosessoren egentlig kjører som..

Spørsmålet mitt er som følger: skal CPU FSB clock stå på 166, 133, eller 100 MHz ( i mitt tilfelle)? Jumperen på hovedkortet skal vel egentlig stå på 133 MHz, og da skal vel instillingene i bios være det samme?

all hjelp mottas med takk

Tilleggsopplysninger:

Nå kjører jeg med jumperen sat til "user mode 133 MHZ" og CPU FSB clock 133MHz... Ved hjelp av dxdiag fant jeg ut at prosessoren nå kjører som en XP 1900+

Når jeg setter CPU FSB clock til 166 kommer den opp som XP 2500+, men når maskina slår seg av hele tida må det jo være noe galt...

Håper noen kan hjelpe!

Zarniwoop out!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ha den jumperen din der den sto når du kjøpte kortet du! Ikke flytte på noen jumper hvis du ikke har lest her at mange gjør det, eller du skal overklokke ekstremt på en eller annen fix måte :woot:

Sett CPU Multiplier på "Auto" Eller du kan sette den mauelt på 11X.

Sett CPU FSB på 166mhz.

Dette er DEAFAULT for XP2500+ og den vil da startes opp som det!

Se om den slår seg av nå du;)

PS: restarter den, eller bare skrur den seg av?

MVH

Tim

Lenke til kommentar

Sett CPU Multiplier på "Auto" Eller du kan sette den mauelt på 11X.

Sett CPU FSB på 166mhz.

Dette er DEAFAULT for XP2500+ og den vil da startes opp som det!

Se om den slår seg av nå du;)

PS: restarter den, eller bare skrur den seg av?

MVH

Tim

Maskina slår seg helt av!

Jumperne står der de stod da jeg kjøpte kortet.

Jeg har trålet bios etter innstillinger for CPU multiplier, men finner de ikke...

Lenke til kommentar

Ok... nå er det minutter til jeg formatterer maskina ut av vinduet! (bor i 3 etasje)

Har nettopp flasha bios men kan ikkje kjøre FSB på noe annet enn 100Mhz...

Den slår seg bare av!

Har som sagt trålet bios etter cpu multiplier, men finner ikke...

Kan noen vise vei?

eventuelt gi meg tips om hva som kan være galt?

Lenke til kommentar

hei du, dette har jeg vært borte i før med et aopen hovedkort.

Løsningen ble da som følger

Sett jumperen til 166 (siden du har barton)

I bios still FSB på 166 og sjekk at cpuvifte sitter riktig og at den klarer å kjøle godt nok

Så prøver du å boote med den ene corsairbrikken på 512mb pc2700

Virker det da så prøver du bruikke nr 2. Er det svart skjerm må du bare prøve å sette dem i forskjellige slotter. Virker ikke dette heller, ta maskinen helt fra hverandre å bygg den opp på nytt (gjelder bare hvis du selv byget den opp og vet hvordan du gjør det)

Lenke til kommentar

Jeg har 2 Corsair XMS2700 DDR-DIMM

Jumperne på hovedkortet står på "user mode 133Mhz" og på 133/166 Mhz

(to jumpere)

Skal fikle litt med minnebrikkene, men hvis det er noe galt med dem, ville ikke jeg ha hatt problemer uavhengig av FSB instillingene?

Lenke til kommentar
Skal fikle litt med minnebrikkene, men hvis det er noe galt med dem, ville ikke jeg ha hatt problemer uavhengig av FSB instillingene?

Ikke nødvendigvis, kanskje fungerer begge minnebrikkene greit på lavere hastigheter? Du kan også sjekke timing på minnet, kanskje kan det være at hjelper med litt mindre agressive minneinstillinger? Det er hvertfall noe jeg husker fra eldre hovedkort jeg har hatt, men det er ikke noe problem på mitt nye nforce2-kort hvertfall.

Et annet tips kan være å prøve med en biosoppgradering, hvis du ikke har prøvd det allerede. Det har kommet en del av dem og de ser ut som de kan være greie å ha uansett om de løser akkurat ditt problem eller ikke. Du finner nyeste bios for ditt hoved kort på MSI support side

Håper dette kan hjelpe deg

- Judaz -

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å rotere litt med minne brikkene, uten resultat...

Har flasha bios i dag.

Support komplett.no sier at det mes sannsynlig er CPU eller hovedkort som er ødelagt...? Men jeg vil prøve ut alle muligheter før jeg sender noe inn!

ps. når maskina slår seg av, kan jeg ikke starte den igjen uten å ha dratt strømledninga ut fra strømforsyninga og satt den inn igjen!

Kan det være at jeg har for lite strøm???

320W forsyner:

30Gb hd

80 Gb hd

2x 200Gb hd

cpuvifte.

cd-rom

diskettstasjon

radeon 9800 pro

nettverkskort

lydkort

ide kontroller

tror det var alt...

Lenke til kommentar
Har du prøvd det jeg sa?

Har du prøvd å bare starte opp med hovedkort cpu og skjermkort? (altså det minimale, selvsagt må du ha på cpukjøler og slikt hvis du i det hele tatt lurte på det)

Ja det har jeg prøvd... ingen forbedring... så da er det nok ikke strømmed som er problemet.

Skal ned på datakjeden i morra for å få teste cpu`n der. hvis de klarer å kjøre den på 166 Mhz, er det nok hovedkortet som er fubar...

lurer på hvor mange bloddroper de skal ha for det!?

Hvis dere fremdeles har tips og triks, er det bare å komme med dem...

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar

hmm.. har hatt litt av samme problem.. måtte dra ut strømledningen og ha den ute ett par minuter hver gang, for at jeg skulle klare å starte pc'en.. ellers ble det bare sort skjerm, eller masse krøll under oppstart.. Det var hovedkortet som var vrak...

Du har ikke samme hovedkort ser jeg, men det kan høres ut som noe av det samme.. :-?

Lenke til kommentar

Vil takke alle som hjalp meg å få systemet opp å gå igjen... Det VAR hovedkortet som var ødelagt... (takk til Datakjeden Trondheim som gjorde unna testingen på dagen)

Betalte et lite mellomlegg og fikk Asus A7N8X Deluxe, nå er jeg oppe å går igjen med FSB 166, CUP multiplier 11x

Zarniwoop out!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...