Gå til innhold

Refreshrate låst til 60Hz i winXP? Hvordan fikse?

Lex-Icon

Anbefalte innlegg

Har hørt litt om at oppdateringsfrekvensen til en skjerm er låst til 60 Hz på windows XP. Jeg har en litt over et år gammel CRT skjerm Hansol 710A. Jeg søkte etter den på google og fant ut at den faktisk er 60Hz ved 1280*1024, men ved 1152*864 og 1024*768 kan den kjøre på 75Hz og 85Hz henholdsvis.

Men jeg har funnet ut at den er på 60Hz uansett ved lavere oppløsninger, og med vsync så kommer jeg ikke over 60 fps selv i spill kjørt i 640*480. Noen som vet hvordan jeg kan fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

flere måter å fikse det på alt etter som hvilket skjermkort du har....geforce har en refreshrate innstilling i driveren hvor du kan låse den der du vil......det finnes en del små programmer som løser problemet også....noen der ute som vet hvilket som er det beste å bruke........??

Lenke til kommentar

Har prøvd litt nå. Fått til å forandre refreshraten med innstillingen i driveren som du sa. Men det forutsetter at jeg vet alle frekvensene. Foreløpig vet jeg bare frekvensen ved 1280*1024, 1152*864 og 1024*768. Men jeg bruker forskjellige oppløsninger til forskjellige spill etter hvor krevende de er. Da er problemet å finne de nøyaktige spesifikasjonene, ikke sant? eller kan jeg finne ut refreshraten ved en viss oppløsning ved å teste i windows?

Lenke til kommentar

Last ned denne filen (selvutpakkende exe-fil). Den inneholder drivere til skjermen din -- som opplyser Windows om hvilke refreshrates skjermen din klarer på de forskjellige oppløsningene. Dermed får du reelle valg fra refresh-rate listen.

http://www.hansol-uk.com/downloads/drivers/drivers.exe

(inkluderer en liten manual som viser hvordan du installerer driveren)

Hvis du vil ha .inf filen (uten å måtte pakke ut):

http://www.brands.co.uk/electronics/suppor...nsol/hansol.inf

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Takk. Jeg har drevet og testet litt og funnet ut max rr på noen oppløsninger men ikke alle. Jeg har installert den siste driveren til skjermen min, som du peker til, men windows vil automatisk sette rr til 60 under direct 3d applikasjoner hvis ikke jeg bruker override funksjonen til nVidia sine drivere. Tror jeg klarer meg videre herfra, men takk for hjelpen. Lurer bare på om noe gærli kan skje med skjermen min hvis jeg kjører den på 70Hz ved 1280*1024 når den er oppgitt til å kunne takle maks 60Hz ved en lengre periode?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...