Ydidia Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Heisann. Er det noen som har vært I usa og kjørt bil der? For jeg lurer bare på om reglene er så og si det samme? Og skillt osv Lenke til kommentar
Illus Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 (endret) https://www.naf.no/tips-og-rad/bilferie-og-reise/usa/kjoretips-og-trafikkregler-for-usa/ Det som ikke står der er 4-way stop kryss. Tok litt tid før jeg skjønte hvordan det fungerte. Endret 12. juni 2014 av Illus 1 Lenke til kommentar
olehenri Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Du kan feks kjøre på rødt i lyskryss om du skal til høyre og det er klart fra venstre, om ikke annet er skiltet. jævlig greie å bli vant med Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Var nettopp to uker på jobb der nede hvor jeg hadde leiebil. Trafikken er ikke som hjemme, jeg forstår meg ikke helt på den egentlig. Men som sagt kan man kjøre til høyre selv om det er rett lys å ledig(om ikke annet er skiltet!). Og det er stoppskilt i så og si alle kryss, her fatter jeg ikke helt hvem som har vikeplikt men tror det er litt sånn først inn først ut prinsipp. Folk er også utrolig kjipe, skal man bytte felt må man snike seg inn. Så og si ingen "slipper' deg inn... dritt plass å kjøre IMO. Husk å skru på lysene om kvelden, det går ikke på automatikk. Ble selv stoppet av politiet på grunn av dette... Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Var nettopp to uker på jobb der nede hvor jeg hadde leiebil. Trafikken er ikke som hjemme, jeg forstår meg ikke helt på den egentlig. Men som sagt kan man kjøre til høyre selv om det er rett lys å ledig(om ikke annet er skiltet!). Og det er stoppskilt i så og si alle kryss, her fatter jeg ikke helt hvem som har vikeplikt men tror det er litt sånn først inn først ut prinsipp. Jepp, her må man styr selv. Og hvis du jukser deg inn så får du nok en hissig amerikaner på nakken. På motorvei så er som oftest venstre felt ett "hurtig" felt hvor man kun har lov til å kjøre inn og ut ved avkjørsler/påkjørsler. Sperrelinje ellers. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Var nettopp to uker på jobb der nede hvor jeg hadde leiebil. Trafikken er ikke som hjemme, jeg forstår meg ikke helt på den egentlig. Men som sagt kan man kjøre til høyre selv om det er rett lys å ledig(om ikke annet er skiltet!). Og det er stoppskilt i så og si alle kryss, her fatter jeg ikke helt hvem som har vikeplikt men tror det er litt sånn først inn først ut prinsipp. Jepp, her må man styr selv. Og hvis du jukser deg inn så får du nok en hissig amerikaner på nakken. På motorvei så er som oftest venstre felt ett "hurtig" felt hvor man kun har lov til å kjøre inn og ut ved avkjørsler/påkjørsler. Sperrelinje ellers. Også har de carpool lane av og til, ikke legg deg her om du kjører aleine:-) Lenke til kommentar
olehenri Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Jøss, har bare vennlige opplevelser ved å kjøre der borte jeg, aldri hatt trøbbel med å bytte filer osv. Men størst er størst, greit å forholde seg til! Haha Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 På vei med to-mange felt i hver retning er det ikke noe system på hvilket felt som går fortest. Enkelte ganger går det sakte i venstre feltet, mens det går fort i det høyre. Viktig å passe på når man bytter felt. I tett trafikk kjører de veldig tett, og det er viktig å velge riktig felt i god tid. 4-way stop og right turn on red er allerede nevnt. Husk at ikke alle stater har right turn on red, og i de stater som har det er det ikke tillatt i alle kryss (er da skiltet med "No turn on red". 4-way stop er enten skiltet, eller det varslet ved at trafikklysene blinker rødt når det er kryss som ikke har dette permanent (enkelte lyskryss kan ha vanlig lysregulering enkelte tider på døgnet, og rødblink for 4-way stop andre tider). Enkelte steder kan det være laaaangt mellom bensinstasjonene, så det er lurt å fylle oftere enn vi er vant til i Norge. Enkelte stater har fotobokser, enten permanente, eller montert på en liten tilhenger som flyttes. Der jeg har sett dette, har det alltid vært skiltet. Ellers er det greit å vite at politibilene som regel bruker radar og laser mens de kjører, så dersom du møter en politibil, eller en kommer bak deg, eller du kjører bak en, måler de farten din. I enkelte stater er bøtene høye. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Har kjørt i USA i flere år. Hovedsaklig Florida, men også i storbyer som Las Vegas og San Fransisco. Det er enkelt, greit og generelt en god opplevelse å kjøre der borte. Fine veier og tydelig skilting. Når dere nevner 4-way stop så er den generelle regel ved flere biler samtidig inn til krysset at den som kommer først til stoppskiltet også er den man lar kjøre først ut i krysset. Da går det pent og pyntelig. Om alle kommer frem AKKURAT på samme tid så får man bare bruke skjønn, vinke frem en annen etc. Var forresten nesten et sjokk å komme hjem til trondheimstrafikken igjen, forbanna labyrint av veier og trafikkaos. Vi har mye å lære av amerikanske veier. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Har kjørt i USA i flere år. Hovedsaklig Florida, men også i storbyer som Las Vegas og San Fransisco. Det er enkelt, greit og generelt en god opplevelse å kjøre der borte. Fine veier og tydelig skilting. Når dere nevner 4-way stop så er den generelle regel ved flere biler samtidig inn til krysset at den som kommer først til stoppskiltet også er den man lar kjøre først ut i krysset. Da går det pent og pyntelig. Om alle kommer frem AKKURAT på samme tid så får man bare bruke skjønn, vinke frem en annen etc. Var forresten nesten et sjokk å komme hjem til trondheimstrafikken igjen, forbanna labyrint av veier og trafikkaos. Vi har mye å lære av amerikanske veier. Dette er jeg ikke enig i det hele tatt! Etter to uker i Indiana sist måned vat jeg dritt lei av å kjøre pga trafikken oginfasreukturen der borte. Humpete motorveier(murblokker som dunker når en kjører over "skjøtene"). Mye hull og skader i vei som bråker fælt, holdt også på å lette ett par ganger pga hull i 60mph+ soner. Ikke smarte lyskryss som gjør at en må stoppe hele tiden, rundkjøring er virkelig undervurdert. Men de har store veier der borte, det skal de ha! Men så er jo alt stort der borte.. 1 Lenke til kommentar
olehenri Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 For å si det slik, jeg er mer komfortabel med å kjøre rundt i Los Angeles og Vegas enn hva jeg er feks i Oslo. Alt er så mye mer ordnet og ryddig om man holder seg på hovedveiene. Hadde ett tilfelle på en Highway i LA som veien var helt tragisk, men ellers var det ikke værre enn her hjemme på det værste, stortsett bedre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Jeg har kjørt over det meste av USA: Det er like mye varierende veistandard der som her i Norge. Noen steder er det flotte asfaltveier, mens andre har slitte betongveier med skjøter som slår i bilen når man passerer dem, kanskje 1-2 ganger pr sekund i vanlig fart. Stor forskjell på trafikkultur og holdninger etter hvor man er, stort sett hektisk i de stoooore byene. Ellers behagelig avslappet på landeveiene og i småbyene. Fantastisk bilferieland, overgår det meste i Europa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå