Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Windows 2000 som router

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første ville jeg ikke stolt på microsoft når det kommer til å stå mot internett. Om jeg skulle ha gjort noe tilsvarende ville jeg hatt en hardware eller linux box som firewall for å holde intrengere ute. Når man først har slike tilleggs bokser kan man like greit også bruke dem til å ta routing jobben, så kan du heller ha ha en windows server på lokalnettet om det er behov. (Slike bokser koster også mindre enn hva programvara fra MS koster.)

Når det er sagt: Er ikke oppsettet av MS server som router omtrent det samme som å sette opp deling av internett for w2k? (ikke server)

Jeg har ikke tilgang på noen maskiner som kjører MS server nå, men hvis du vil ha en guide for å sette opp internett deling (som jeg tror er det samme som å sette opp MS server som router) kan det skaffes.

-pg

Lenke til kommentar

Du har to nettverkskort i maskinen. Plugger LAN i ene, og Internet i andre. Konfigurer dhcp (pass på å legge inn ip'en til NIC'et som fungerer som LAN-delen av routingen). Så kjører du "Routing and Remote Access" og velger NAT. Under installasjonen velger du kortet som går til Internet, så konfigurerer den resten selv.

Eller du kan høyreklikke på NIC'et som går mot internet og velge "Internet Connection Sharing". ;)

Håper dette hjelper, hvis det ikke er god nok forklart, så spør mer spesifikt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...