Gjest Bruker-239845 Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 (endret) Heisann, Jeg avsluttet i går mitt første år med høyere utdanning innen økonomi. Fikk 3 A-er og 1 B til jul. Forventer 4 A-er nå til sommeren, men jeg gjorde en feilvurdering i forhold til tidsbruk på en eksamen, så kanskje det blir en eller to B-er. Poenget var uansett ikke å skryte av mine karakterer, jeg er jo helt anonym her, men jeg ønsker tips til å forbedre studieteknikken min. Tydeligvis har det jeg gjort fungert for meg, men jeg har brukt MYE tid på studiene, og jeg føler at jeg har en del å gå på i forhold til å forbedre studieteknikken. Til høsten skal jeg mest sannsynligvis over på et studium som er betydelig mer krevende, så da vil dette bli enda mer relevant. Min eneste studieteknikk er egentlig hardt arbeid. Starter med å: 1) Lese gjennom pensum og ta notater. 2) Gå gjennom anbefalt oppgaveplan. 3) Gjøre eksamensoppgaver. En annen viktig ting jeg har lært meg er verdien av å gå gjennom det du nettopp har lært eller prøve å tenke gjennom og gjenfortelle det. Om du for eksempel nettopp har lest et kapittel eller vært på forelesning, så er du ofte lei og sliten og det mest fristende er å lukke boken med en gang eller tenke på noe annet. Her tror jeg det er viktig å faktisk ta så lite som fem minutter og gå gjennom hva du faktisk har lært. Ellers har det vært viktig for meg å stå opp tidlig og være på plass på lesesalen senest klokken 0900. I tillegg droppet jeg mer eller mindre alle forelesninger i år. Delvis på grunn av jobbing, men også fordi jeg følte at de fleste forelesningen ikke gav noen merverdi. Stort sett lesing eller repetering av det som står i bøkene. Hittil har pensumbøkene vært veldig bra, så det har gått greit. Noen som har noen gode tips eller studieteknikker? Del gjerne! Kjøpte denne boken for litt siden, men har ikke hatt tid til å lese den enda. Forhåpentligvis finner jeg noen tips der. Forfatteren intervjuet angivelig A-studenter, men KUN de som hadde et liv ved siden av studiene. På forhånd takk og god sommer! Endret 12. juni 2014 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 (endret) Jeg har hatt A i alle fag de siste tre semestrene, vet ikke om jeg kan sies å ha verdens beste studieteknikk, fordi jeg egentlig planlegger ganske dårlig, men her er i allefall de erfaringene jeg gjorde meg i løpet av min første bachelor. Jeg følte jeg hadde et liv utenfor studiene, men er ikke sikker på om dette er tips til å studere mer effektivt, eller noe slikt, men det er måter jeg har funnet ut at jeg lærer best på, kanskje det er noe å hente for deg også. Jobb i Kollokviegruppe Viktigste for meg har vært å jobbe jevnt og trutt, sammen med andre. Vi har somregel vært en gruppe på 3-4, finn en som er litt bedre eller på samme nivå som deg, og en som er på et litt lavere nivå. Slik har du en person å diskutere de vanskeligere tingene med, samtidig som du har en person som er litt dårligere enn deg som du kan lære bort til, du lærer ekstremt mye av å lære bort til andre. Det å bare sitte for seg selv å lese er noe jeg har et dårlig forhold til, men mye der kommer nok av litt konsentrasjons og lese og skrivevansker. Angrip teorien på nye måter Tror også det viktigste er å prøve å finne nye måter å angripe teorien på, bruk den i områder du kjenner til. Jeg knytter veldig ofte teorien vi har lært i markedsføring o.l. opp mot bransjer jeg er godt kjent med, slik som spillbransjen eller teknologibransjen. Dette kan også brukes til å lage egne eksempler som du kan henge eksisterende teori på, feks har jeg knyttet teorien om prosumentmiljø opp mod modding i dataspill. Husk figurer Særlig i økonomi og ledelsesfagene har du en fordel at det er veldig mange figurer som blir brukt, bruk tid på å huske hvordan disse figurene fungerer, og hvordan du selv kan tegne dem, evt gi dem en tvist sånn at du viser at du kan ta stoffet videre til et nytt nivå. I min erfaring er det å huske en figur lettere enn å huske den siden med tekst som forklarer figuren Dra i forelesning For meg har forelesning vært alfa omega, særlig siden jeg lærer bedre av å høre enn å lese, jeg har under hver eneste forelesning sittet med ørene på spiss, hvis ikke det er veldig store klasser må du gjerne også rekke opp hånden og komme med inspill til hva foreleser snakker om, da kan du få bekreftet om du har forstått det foreleser snakker om eller ikke. Det kommer som sagt ann på om det er et fag med 200 mennesker eller 20, gjør det heller i fag hvor dere er få, ellers er det bare forstyrrende for alle andre. Forelesning er grunnen til at jeg sjelden åpner bøkene, har jeg hørt noe på forelesning husker jeg det. Derfor kan jeg når jeg først leser fokusere på å lese på de tingene som ikke ble dekket i forelesning. Jobb med oppgaver Særlig i fag som matte, statiskk, økonomi etc så er det en fordel å jobbe med oppgaver jevnt og trutt gjennom hele semesteret, trenger ikke være lenge hver dag, bare litt her og der sånn at du hele tiden vedlikeholder det du har lært. Foreleseren hos oss ga oss hele tiden oppgaver som vi kunne gjøre til neste time, og det var veldig fin måte å vedlikeholde det man hadde lært fram til neste forelesning. Jobb med eksamensoppgaver Det er vel kanskje den viktigste, folk har hatt disse fagene mange ganger før, og gamle eksamensoppgaver kan ofte gi en god pekepinn på hva som kommer og hvordan spørsmålene blir stilt. Det er jo tross alt eksamen du skal prestere på, så det å ikke forberede seg ved å gjøre gamle eksamensoppgaver vil jeg si ikke er særlig smart Snakk med foreleser Utnytt små pauser o.l. til å kanskje slå av en prat med foreleser om hva det er han akkurat har snakket om, eller kom med innspill. Det er bedre å gjøre det i pauser o.l. enn i timen hvis det er store klasser. Dette gjør også at foreleser ser at du er engasjert i faget, og dermed kanskje er mer åpen hvis du går opp på kontoret å spør om noe. Ta Pauser Det er dog også viktig å ta seg pauser med jevne mellomrom, snakk litt med folk som sitter i kantina, spis lunsj med andre studenter etc. Enten så snakker dere lett om fag, noe som pluttselig kan gjøre at du får en ide, eller forstår noe på en ny måte, eller så prater dere bare om hverdagslige ting, og hjernen får muligheten til å slappe av. Ikke sitt til langt på kveld heller, slutt av på et passende tidspunkt, så slipper du å være sliten til senere. Evt planlagte tider skal overholdes, ikke bare når du starter og hvor lenge du leser, men også når pausen er og hvor lenge den varer. For meg er den viktigste pausen dagen før eksamen, det hjelper ingen at du sitter og leser til langt på natta før eksamen. Du kommer til å være sliten på selve dagen, og det er ikke sikkert du husker det siste du leste uansett. Dagen før eksamen er alltid den dagen jeg slutter av tidligst, gjerne i 14-15 tiden, så bruker jeg resten av dagen på noe som ikke har en dritt med skole å gjøre, og fokuserer på noe helt annet. Vit hva du skal lese Akademiske bøker er ikke bøker du leser fra venstre til høyre, du studerer dem nøye. Det er ikke alt som står der som er viktig, og hvis du har forstått en ting er det ingen som hindrer deg fra å gå videre til neste område, slik at du ikke sløser bort tiden din. Det å skrive referat kan også være veldig nyttig, men pass på at det blir gjort på din måte, og at det kun er det essensielle som du tar med. Endret 12. juni 2014 av Perrern 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Takk for gode tips, Perrern! Solide resultat på deg i hvert fall. Hva har du studert? Kollokviegrupper har jeg faktisk stor tro på, gitt at man finner noen man passer sammen med og hvor nivået er noenlunde likt. I forhold til eksamen, så er jeg i utgangspunktet enig. På 3 av 4 i år avsluttet jeg dagen før ganske tidlig fordi jeg følte at jeg hadde god kontroll. På siste eksamen (og det samme skjedde på en i fjor), las jeg bokstavelig talt over det vi fikk bare minutter før eksamen startet. Så det var gull verdt for min del. Dette er imidlertid typiske lesefag. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 (endret) Bare hyggelig Studerte internasjonal markedsføring ved høgskolen i Telemark i Bø. Mye sånne prate og argumentere fag der, men tok Programmering, matematikk og Statistikk siste semestrene også, mye av det samme gjaldt for de fagene. Skal forhåpentligvis studere programmering til høsten, håper teknikkene funker like godt da Kollokviegrupper har hjulpet meg ekstremt mye, men som du sier, viktig å finne de riktige, jeg hadde ikke noen kollokviegrupper første året, fordi jeg ikke følte jeg kjente folkene i klassen så godt, så ble mer av det etterhvert. Endret 13. juni 2014 av Perrern Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Greit å samarbeide med noen som studerer noe helt annet. Du forteller hva du har lært i dine fag, den andre forteller hva hun har lært i sine fag. Dette tvinger deg til å forklare ting på en enkelt måte, og du oppdager fort om du selv egentlig ikke har forstått fagstoffet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå