Gå til innhold

Nulltoleranse mot uønsket seksuell oppmerksomhet?

Anbefalte innlegg

23 prosent av de kvinnelige soldatene i Forsvaret oppgir at de er blitt utsatt for uønsket oppmerksomhet av seksuell karakter. Høyres forsvarsminister Ine Eriksen Søreide uttaler at dette er svært alvorlig. Uhyre alvorlig, istemmer FrPs Helge Thorheim. Det er en ordbruk som får en til å lure på om landet er under angrepet av en fremmed makt.

Jeg skjønner det ikke. Tallenes tale er klar: 1 av 4 gutter i forsvaret får NEI på sine klossete tilnærmelser til det motsatte kjønn. Men dette er da langt bedre tall enn i samfunnet for øvrig. Tenk deg det, snøret i bånn i 3 av 4 tilfeller! Det må da være på a-kjendis-nivå?

Men dette er ikke bra nok for Forsvaret. "Nulltoleranse!" hyles det fra høyeste hold. Ingen sarte menn i grønn uniform skal risikere et Nei.

Hva har skjedd med de staute karer som landet skal forsvare?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Startet nettopp samme debatt under seksualitet forumet.

Er det noe rart at unge menn, langt fra kvinner plassert i uniform forsøker seg på unge deilige jenter? Selvsagt ikke, det er helt normalt. Dette burde jenter som selv velger å gå inn i forvaret regne med. Hva er farlig og få noen blikk på rumpa, pupper og lår? Det er jo ikke skadelig og noe de fleste jenter er godt vant med. Ellers ville de fleste av dem kledd seg annerledes på sommeren. Jenter liker den oppmerksomheten. Jenter burde heller dele sine goder og få seg noen flotte seksopplevelser den tide de er i forvaret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

23 prosent av de kvinnelige soldatene i Forsvaret oppgir at de er blitt utsatt for uønsket oppmerksomhet av seksuell karakter. Høyres forsvarsminister Ine Eriksen Søreide uttaler at dette er svært alvorlig. Uhyre alvorlig, istemmer FrPs Helge Thorheim. Det er en ordbruk som får en til å lure på om landet er under angrepet av en fremmed makt.

Jeg skjønner det ikke. Tallenes tale er klar: 1 av 4 gutter i forsvaret får NEI på sine klossete tilnærmelser til det motsatte kjønn. Men dette er da langt bedre tall enn i samfunnet for øvrig. Tenk deg det, snøret i bånn i 3 av 4 tilfeller! Det må da være på a-kjendis-nivå?

Men dette er ikke bra nok for Forsvaret. "Nulltoleranse!" hyles det fra høyeste hold. Ingen sarte menn i grønn uniform skal risikere et Nei.

Hva har skjedd med de staute karer som landet skal forsvare?

Du forutsetter her å få tilnærmelser fra noen man ikke er interessert i klassifiserers som "uønsket seksuell oppmerksomhet", har du dekning for dette?

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Seksuell trakassering skal ikke være lov, det er da en grunn for at vi har en lov som sier at slikt er forbudt.

Lenke til kommentar

Startet nettopp samme debatt under seksualitet forumet.

Er det noe rart at unge menn, langt fra kvinner plassert i uniform forsøker seg på unge deilige jenter? Selvsagt ikke, det er helt normalt. Dette burde jenter som selv velger å gå inn i forvaret regne med. Hva er farlig og få noen blikk på rumpa, pupper og lår? Det er jo ikke skadelig og noe de fleste jenter er godt vant med. Ellers ville de fleste av dem kledd seg annerledes på sommeren. Jenter liker den oppmerksomheten. Jenter burde heller dele sine goder og få seg noen flotte seksopplevelser den tide de er i forvaret.

Det handler om tillitsforholdet du skal kunne ha til din sidemann, en hver tvil, skepsis eller annet som ikke gir deg 100% sikkerhet utsetter deg selv og andre for fare. Så enkelt er det.

---

Så burde man få en definisjon på hva som er uønsked oppmerksomhet. Full ned stripping der vi får hørt hva vi er verdt i livet var noe vi måtte igjennom forholdsvis ofte som menn i vertfall. Det er ikke gøy.

Lenke til kommentar

Du forutsetter her å få tilnærmelser fra noen man ikke er interessert i klassifiserers som "uønsket seksuell oppmerksomhet", har du dekning for dette?

Ja, selvfølgelig. Jeg går ut fra den artikkelen som er publisert i media, og der er det ikke presisert noen nærmere definisjon. Det er slik formuleringen blir forstått i dagligtale. Ut fra den kjennskap jeg har til slike undersøkelser, så vil det dessuten overraske meg om formuleringen er eksplisitt og klart definert for respondentene. Det hender mer enn det bør at en slik utelatelse er et bevisst valg.

Det er all grunn til å være skeptisk når vi ikke får vite de eksakte spørsmål, kontekst og informasjon som er gitt.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Synes ikke det er spesielt sjokkerende at jenter i en militærforlegning får seksuell oppmerksomhet. Nå forstod jeg det slik at det først og fremst var snakk om jenter inne til førstegangstjeneste, og det dreier seg i såfall om gutter og jenter som stort sett kommer direkte fra videregående. At noen skulle komme med tilnærmelser ovenfor hverandre ser jeg i utgangspunktet på som uproblematisk, men det er igjen vanskelig å si hva de faktisk legger i trakassering. Slik ordet blir brukt mister det fort noen mening, men det er klart om noen blir utsatt for reel trakassering ol. må dette gjøres noe med.

Ellers tror jeg det har mye å gjøre med signalene man selv sender ut. Går du med centimeter tykt lag pudder, pulesveis og andemunn, ikledd uniform, så synes jeg ikke det er veldig rart om du ikke blir tatt helt seriøst som soldat, og kanskje får den oppmerksomheten man får inntrykk av at du vil ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...