Gå til innhold

Valg av prosessor/sokkel

Anbefalte innlegg

Hej allihopa!

Igjen sitt eg å leka med tanken på å bygge opp pc.

Etter å ha vert fraværende på den teknologiske fronten i ca. 4 år, treng eg gjerne litt veiledning.

Eg ser at det er valg imellom 2011 / 1150 / 1155 ?

Tankane er som følge:

Skal bygge ein "fremtidsrettet" pc.

Kabinett og strømforsyning er handla inn, og begge er av svært god kvalitet (big tower / PSU ca 1000 watt gold)

Harddisk (120 ssd og 1 tb) og RAM (8 gb ddr3 1600 mhz) har eg.

Skjermkort er OK, skal byttast ut seinare.

Skal dermed kjøpe hovedkort og CPU.

Hovedkort : max 2000 kr

prosessor : max 3000 kr

Kva "build" skal eg velge, for å ha sjangsen til å oppdatere når ny teknologi kjem på markedet? 2011 eller 1150? kva er forskjellen på brikkesett (h97 - z79 - x87)?

Vidare kan eg fortelja at pc'en skal primært brukast til gaming.

Overklokking er ikkje noko eg har PLANAR om, men vil gjerne ha sjangsen.

Nokon som har noko innsikt, og kan forklara på ein enkel og forståelig måte?

Takker og bukker!

Endret av Sommerboller
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2011 sokkelen er mest ment for proff markedet å vil gi svært liten ytelses økning i spill.

Hovedkortet jeg ville ha valgt er

ASUS Z87-A, Socket-1150

CPU så ville jeg ha valgt enten denne

Intel Core i7-4770K

Eller denne

Intel Core i5-4670K

Forskjellene i spill mellom de CPUen er svært liten pr dags dato, men det blir nok flere og flere spill som støtter Hyperthreading, så da vil 4770K være et bedre valg.

Lenke til kommentar

2011 sokkelen er mest ment for proff markedet å vil gi svært liten ytelses økning i spill.

Hovedkortet jeg ville ha valgt er

ASUS Z87-A, Socket-1150

CPU så ville jeg ha valgt enten denne

Intel Core i7-4770K

Eller denne

Intel Core i5-4670K

Forskjellene i spill mellom de CPUen er svært liten pr dags dato, men det blir nok flere og flere spill som støtter Hyperthreading, så da vil 4770K være et bedre valg.

Ikkje bare eg som er våken til langt på natt altså? :p

Eit lite fleire oppfølgingsspørsmål til deg:

Er det noko vits i å bruke meira $$$ på hovudkort ?

Ser at mitt budsjett hadde hatt råd til dyrare ..

Ellers er det vell ikkje betre prosessor på 1150 sokkelen ?

sist, men ikkje minst; takk for raskt svar !

Endret av Sommerboller
Lenke til kommentar

Bor nordpå jeg, så her er det lyst ute hele døgnet så man ser ikke forskjell på natt eller dag:P

Kommer en K variant av denne prossesoren snart, men forskjellen er kun 100Mhz høyere base klokk så ser ikke helt vitsen med å gå for den, da du enkelt kan overklokke 4770K til 3,6GHz å få samme ytelse eller høyere om du overklokker den mer.

(K står for at den er ulåst å kan overklokkes). Når det kommer til hovedkort, så kommer det litt ann på hvilke behov du har. De dyrere har som oftest flere USB tilkoblinger, flere sata kontakter osv.

Endret av KimWhinesAlot
Lenke til kommentar

Haswell Refresh/Devils Canyon er rett rundt hjørnet med ulåste prosessorer, som nevnt over her. Da får du, i følge ryktene, litt bedre TIM (Thermal Interface Material) mellom chip og IHS (Integrated Heat Spreader) som skal gi bedre overføring av varme fra chip, via IHS til blokk/cpu kjøler. Så man kan nok like så godt gå for 4690K eller 4790K skal man ha ny prosessor i dag. Eventuelt kan man gjøre en såkalt de-lid av 4670K/4770K og fikse denne TIM'n selv, men det er ikke alle som vil spenne prosessoren opp i ei skruetvinge og dunke på den med en trekloss :p Det er rimelig enkelt, men blir kanskje for spesielt interresserte...

Gitt ditt budsjett kan du gå for 4790K, sammen med et Z97 hovedkort. Asus Z97-A er nok mer en godt nok, til rundt 1100, og du trenger egentlig ikke noe dyrere. Så min stemme går til 4790K+Z97-A :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...