Arve Systad Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Sett at du står på et tog som beveger seg i _nøyaktig_ 1000 km/t. Du står på bakerste vogna, vendt bakover. Du har et gevær, som skyter så kraftig at kula går i _nøyaktig_ 1000 km/t (ikkje tenk på at kula mister fart osv no..).. Du skyter bakover (i forhold til fartsretning) _nøyaktig_ idet du passerer den røde streken, vil kula bli gjen der, gå framover eller bakover? Lenke til kommentar
$k$ Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 tror den vil fortsette vil den ike? :-? Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Enten forblir den i geværet, eller så detter den ned på bakken? Er det en AWM, btw? Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 det er lite trolig at mannen med banjoen klarer og stå på toget i 1000 kmt, vist det i heletatt finst tog som går så fort, og skulle det i såfall finnes så tviler eg på at de er åpne bak i "western" stil. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 det er lite trolig at mannen med banjoen klarer og stå på toget i 1000 kmt, vist det i heletatt finst tog som går så fort, og skulle det i såfall finnes så tviler eg på at de er åpne bak i "western" stil. det var ikkje poenget, sett at det var et supermoderne ultratog, og fyren egentlig satt binda fast til en vegg elns.. Lenke til kommentar
jjjjjjjjjjeeeeeeeeeeee Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 kula vil stå i ro fordi den har egentlig 1000km / h fremover og da den blir skutt med 1000 km bakover sier det seg egentlig selv at den vil stå i ro? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Ha detta noke å gjere med den einsteinteorien..? Trur leraren tok ein sånn på oss i 8kl. ein gang, huska ikkje heilt ka det va. :-? Edit: Er eing med sosohal.. Trur den blir verande i geværet eller dette rett i bakken. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 kula vil stå i ro fordi den har egentlig 1000km / h fremover og da den blir skutt med 1000 km bakover sier det seg egentlig selv at den vil stå i ro? Åssen kan noe stå i ro i lufta uten at det svever elnsn? Jeg har mer tro på at den faller ned på bakken.. Lenke til kommentar
jjjjjjjjjjeeeeeeeeeeee Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 kula vil stå i ro fordi den har egentlig 1000km / h fremover og da den blir skutt med 1000 km bakover sier det seg egentlig selv at den vil stå i ro? Åssen kan noe stå i ro i lufta uten at det svever elnsn? Jeg har mer tro på at den faller ned på bakken.. ordla meg visst litt feil.. selfølgelig detter den ned på bakken det var det at den beverger seg verken fremover eller bakover mente. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Når kula kommer ut av løpet har den 1000 kmt. bakover, det er toget og mannen og geværet som beveger seg fremover, kula forholder seg til lufta rundt og omgivelsen som står stille og beveger seg med 1000 kmt i forhold til dette. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Når kula kommer ut av løpet har den 1000 kmt. bakover, det er toget og mannen og geværet som beveger seg fremover, kula forholder seg til lufta rundt og omgivelsen som står stille og beveger seg med 1000 kmt i forhold til dette. Hmm. Du er inne på noke der.. Jaja, no får eg sikkert ikkje sove i kveld heller.. :-? *tenketenke* Men når kula blir slått ut av løpet, tilsvarer jo det at den berre blir hengande igjen.. eller? Sidan det forholder seg til løpet som i øyeblikket har 1000km/t bakover og plutselig blir dytta med samme fart motsatt retning.. Tilsvarer jo at den blir ståande i ro.. eller? Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Hmmm og dobbelt Hmmm. Akkurat i det toget passerer streken vil kula stå stille i f.h.t. omgivelsene, den er påvei bakover inne i løpet med 1000 km/t i det løpet er på vei fremover med 1000 km/t. Når hele løpet har passert kula så plopp ? Eller hvis toget beveget seg fremover med 999 km/t og kula bakover med 1000 så ville kula bevege seg bakover med 1 km/t. ? Tror jeg holder på det jeg skrev lenge oppe i tråden. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Forutsatt nullfriksjon osv. osv. vil kula selvsagt falle ned på bakken ved den røde streken. Dette vil se ulikt ut avhengig av hvor du observerer hendelsen: - Fyren som skyter vil observere at kula forlater gværløpet med 1000 km/t i forhold til ham. - En som ser toget fra siden ved den røde streken vil se en kule som faller i en rett bane, altså IKKE parabelbane, ned på bakken. - Fyren som spratt opp fra skinnegangen rett etter at toget hadde pasert skal være svært glad for at kula ikke hadde større fart. Dette eksperimentet har forsåvidt ikke noe med Einsteins relativitetsteori å gjøre, bortsett fra at Einstein også bruker en togvogn i bevegelse for å illustrere teoriene sine. Appropos Einstein: Sett at du står på den samme vognen med en lommelykt. Men denne gangen går toget med hastighet c (lyshatigheten). Så snur du deg og ser fremmover før du skrur på lommelykten. Mao. du lyser i fartsretningen. Hvor blir det av lysstrålene? De kan pr. definisjon ikke gå fortere enn de allerede gjør, og slipper derfor ikke ut av lykta. Men hvor blir de av? Og hva skjer hvis toget bremser? Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Hva hadde skjedd med gunnern (AWM-en) om toget hadde gått i 1500 km/h? Lenke til kommentar
fy_pokkers Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Appropos Einstein: Sett at du står på den samme vognen med en lommelykt. Men denne gangen går toget med hastighet c (lyshatigheten). Så snur du deg og ser fremmover før du skrur på lommelykten. Mao. du lyser i fartsretningen. Hvor blir det av lysstrålene? De kan pr. definisjon ikke gå fortere enn de allerede gjør, og slipper derfor ikke ut av lykta. Men hvor blir de av? Og hva skjer hvis toget bremser? Du ville jo egentlig ikke kunne se annet enn det som var/er i ett lite punkt foran deg, hvis du reiser med lysets hastighet(Her tar mange sci-fi filmer feil, når de hopper til lightspeed skal egentlig stjernene samles i ett punkt foran deg), og siden du selv ikke er ett foton, eller bygd opp av fotoner, så kan du uansett ikke bevege deg i den hastigheten (Ja ok, jeg kverulerer som en idiot, men anyways..) Sett at vi ikke tenker på teite faktorer, og går teoretisk til verks, så har man jo såppass mye "gravitet" mot seg at det vil fungere som ett enveis svart hull, hvor lyset ikke unslipper. Det betyr at en som er foran toget ikke kan se det eller deg før det treffer. Lenke til kommentar
Aleksander- Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Hva hadde skjedd med gunnern (AWM-en) om toget hadde gått i 1500 km/h? Da hadde hele gunneren sprengt i fillebiter... Lenke til kommentar
zed Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Tror du har funnet teh gateway til the MATRIX !!!!! Skal vi prøve det ut? Lenke til kommentar
Raggi Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 sjukaste eg har hørt!!!!!!!!!!!!!!! skal liksom kula dette rett ned når den kommer utfor løpet på geveret? eg er fast bestemt på att den vil gå 1000km/t den vei du skyter! for i det du trykker inn avtrekkeren så vil det ikke ha noen innvirkning i forhold til farten du har motsatt vei...... eg har ingen logisk forklaring på det, men jeg mener det må gjøre det!!! Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Hva hadde skjedd med gunnern (AWM-en) om toget hadde gått i 1500 km/h?Gunneren holder fortsatt samme fart som toget, ikke noe mer ville skjedd med den Kula ville derimot fått en fart på 500km/h i samme retning som toget antar jeg. Lenke til kommentar
ranger** Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Prøv da vel... Kula vil reise videre i den retningen den vil bli skutt så klart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå