Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp med Leiekontrakt og skader

Jonas89

Anbefalte innlegg

Jeg leier en kjellerleilighet i trondheim sammen med 3 andre og en av disse personene har plutslig bestemt seg for ikke å betale husleie. I tillegg har denne personen stått for flere ødeleggelser i leileheten som må betales for. Huseier mener at alle er ansvarlig for skader og at alle pengene finner vei til huseiers konto.

Er det noen som vet om det finnes en grense for hva som er rimlig av oss andre som leier å erstatte. Er jeg ansvalig for å passe på at de andre betaler husleie slik at det ikke går utover meg? Huseier mener også at i følge kontrakten er alle ansvarlig for å stille med den totale summen på leiligheten uansett. Jeg syntes det er urimlig at en person kan nekte å betale også sitter du igjen med hele summen. Hvis noen vet noe om lovverket her så setter jeg pris på svar.

En annen ting som jeg lurte på er om noen vet hvor grensen for vanlig slitasje går. Det har mens vi har bodd her kommet frem noen definerte merker eller skader over og rundt kjøkkenvifta. Det er tydelig at det er i sammenheng med vifta, men huseier mener at bevisbyrden ligger på oss å bevise om den bare har vært til vanlig bruk eller vært utsatt for hærverk. Jeg kan ingen ting om dette så hvis noen vet hvor jeg kan henvende meg for å få svar på dette er jeg takknemlig. Hvis det viser seg at det skyldes feil bruk eller noe vi som har bodd her har gjort skal vi selvfølgelig betale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står du som leietaker på kontrakten med huseier? Isåfall er det du som er ansvarlig i dette tilfellet for at leien betales og leiligheten ikke utsettes for skader.

Jeg går utifra det på måten du skriver, men jeg regner med at du ikke fikset kontrakter mellom deg og de andre der du spesifiserer hvilke andeler av husleien disse står ansvarlige for? Det er helt klart urimelig som du sier, men nettop derfor burde du tenkt på å skrive kontrakt med de andre i leiligheten dere imellom.

Lenke til kommentar

Alle har skrevet under på samme kontrakt så alle er ansvarlig, men det finnes vel en grense for hva som er lov til å ha med på en kontrakt. Så jeg må muligens høre med jushjelpen om dette er lov. Jeg mener å ha hørt det finnes en grense for urimelighet uansett hva kontrakten sier.

Ja det ser ut som malingen flasser av, men hvordan beviser jeg at vi ikke har stått å skrapet det av med kniv, men bare brukt ovn å vifte til vanlig bruk. Dette er et rolig kollektiv å det har ikke vært fest her, så det er ikke noen som har utsatt oss for hærverk.

Setter pris på posetive komentarer

Lenke til kommentar

http://www.huseierne.no/boligsporsmal/juridisk-hjelp/husleie/flere-leiere---solidaransvar/

Spørsmålet er hvem sitt problem det er at en av dere ikke betaler. Siden alle har skrevet under på samme kontrakt er dere solidarisk ansvarlige, og da er det dessverre dere som må sørge for at leia betales i sin helhet, og det er dere drittsekken skylder penger til, ikke huseier.

Bildene ser ut som helt vanlig slitasje for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det ser ut som malingen flasser av, men hvordan beviser jeg at vi ikke har stått å skrapet det av med kniv, men bare brukt ovn å vifte til vanlig bruk. Dette er et rolig kollektiv å det har ikke vært fest her, så det er ikke noen som har utsatt oss for hærverk.

...

Jeg leier en kjellerleilighet i trondheim sammen med 3 andre og en av disse personene har plutslig bestemt seg for ikke å betale husleie. I tillegg har denne personen stått for flere ødeleggelser i leileheten som må betales for.

Ser du motsetningen i de to utsagnene...? for det kan jeg garantere at utleier gjør!

Det er ikke så rart at han mistenker hærverk der hvor malingen flasser av når en av beboerne selv står for ødeleggelser i leiligheten. Da trengs ingen fest.

Bevisbyrden ligger nok like fullt på utleier. Det er han som ønsker å rette et krav mot dere om erstatning /trekk i depositum. Da er det han som må dokumentere grunnlaget for sitt krav.

Lenke til kommentar

Det skal monteres glass eller lignende på veggen bak platetopp, ellers skjer det som du viser på bildene..... feil montering av utstyr, selvfølgelig ikke deres feil.

Ta litt større bilder er du snill, ser ikke helt hvor skadene er på innredningen. Altså bilder lengere ifra.

IKKE godta å betale for skadene. For manglende husleie får dere gå på han som ikke betaler, dere er alle ansvarlige dessverre. Få sagt opp utleieforholdet så raskt som mulig da manglende leie påløper!

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Jeg ville tatt ut min del av husleien i kontanter, møtt huseier personlig og forklart situasjonen på en hyggelig og pen måte. Da gir du iallefall inntrykk av at du er villig til å gjøre opp deg, i motsetning til "kameratene" dine. Så ville jeg kommet meg til helvete ut og funnet meg noe eget så fort som bare rakkern. Forhåpentligvis vil han da stryke navnet ditt fra lista og ta det resterende med de som ikke betaler for seg. Det er litt kronglete å bevise hvem som har betalt hva hvis dere vanligvis sender samlet overføring.

Jeg tror nemlig du sliter litt med å få loven på din side om "kameratene" dine nekter å betale. Dere er som andre nevner, solidarisk ansvarlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...