Gå til innhold

Valgets kval. Oppgradere eller ny PC

Anbefalte innlegg

Jeg lider valget kvaler. Min nåværende maskin ser slik ut:

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920

Floppydisk Intern

Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Svart

Kabinett m/340W DX-01B-D P4 / AMD

MSI MS-6380L Hovedkort for Socket A Bulk

VIAKT266, ATA/100, lyd, ATX, DDR

AMD Athlon XP1700+ 1.466 GHz 266 MHz bus

Socket A (Palomino) prosessor

Cooler Master CPU-Vifte Socket A/7/FCPGA

EP5-6I11A, Opp til 1,4GHz, samt XP1800+

2 stk DDR-DIMM PC2100 256MB DDR CL2.5

Minne 184-P (for DDR-PC266MHz)

IBM Deskstar 60GB IDE 7200RPM

ATA/100 harddisk 60GXP / IC35L060AVER07

LG DVD-spiller IDE 16x/48x (DRD-8160B)

Retail med "Power DVD" DVD-software

Acer CD-brenner IDE 20x/10x/40x

CD brenner Intern Retail

Asus AGP V8200 GeForce3 Ti200 64MB DeLux

DDR-Ram, VR-100 Tv-Out Retail

3Com Kort Etherlink XL 10/100Mbit PCI

3C905C-TX-M BULK m/Wake ON Lan

Jeg vurderer å oppgradere den. Men så ser jeg de pc på Dinside til ca 10000,- Jeg antar at de maskinene holder til mitt bruk. Litt spill. (bf 1942) og se filmer osv. Pc`n jeg har nå klarer ikke å dra bf 1942 uten lagging. Så derfor må jeg enten kjøpe ny pc eller oppgradere. Her er regnestykket. Hvis jeg selger maskina mi for 3000,- (det er vel mulig vel?), så vil den nye koste meg 7000,- Så her kommer endelig spørsmålet. Vil jeg få en bedre maskin (enn å kjøpe for eksempel kompletts 10000,- pc) ved å oppgradere den jeg har. Trenger ikke mer hd plass enn jeg har nå, men ønsker dvd brenner. Hvis det lønner seg å oppgradere. Hvilke komponenter bør jeg bytte. Og til hva?.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har da tenkt å bruke 7000,- på oppgraderinga. Da har jeg forutsatt at jeg kan få solgt maskina mi for 3000,- Slik at det å kjøpe ny maskin vil "koste" meg 7000,- Så det er det jeg har å rutte med ved oppgradering. Om det er amd eller intel er hipp som happ for meg.

Jeg skulle ha fått sendt bestilling i løpet av denne uka så det er ikke aktuelt å vente til den varslede pris nedsettelsen. Dessuten så utgjør vel prisnedsettelsen ikke mer enn maks 500,- kr, vil jeg tro

Lenke til kommentar

Vel, etter å ha lest specsen på maskinen din så virker den jo OK.

Det du trenger et et nytt skjermkort.

Hvis du kjøper et Radeon 9800 kort til ca 2500-3000 kr så tror jeg maskinen din kan holde ut en stund til før du må oppgradere. Du MÅ vel ikke brukke opp de 7000 kronene?

Lenke til kommentar
Vel, etter å ha lest specsen på maskinen din så virker den jo OK.

Det du trenger et et nytt skjermkort.

Hvis du kjøper et Radeon 9800 kort til ca 2500-3000 kr så tror jeg maskinen din kan holde ut en stund til før du må oppgradere. Du MÅ vel ikke brukke opp de 7000 kronene?

Agree :yes:

Muligens få inn en XP 2600 (266fsb-utgaven) også....koster ikke så veldi mye. Sjekk etter hvor stor prosessor hovedkortet kan takle. (Anbefales!) :wink:

-lars

Lenke til kommentar

Neida. Er glad for alle kroner jeg kan spare. Men jeg mener å ha lest at feks BF 1942 krever mye av cpu. Men hvis jeg klarer å utnytte et 9800 kort med de spec jeg har er jo det bare bra.

Ved å kjøpe skjermkort + dvd brenner. Da havner jeg på ca 5000,- (skjermkort ca 3000 og brenner ca 2000) Altså en diff på 2000,- for å få en helt ny maskin med bedre hovedkort og ram osv.

Uff, jeg er fortsatt i tvil og hører gjerne andre synspunkter.

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...4&GrpID=14&s=pl

+

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...&GrpID=14&s=kom

+

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl

+

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...17&GrpID=9&s=pl

=8191KR på komplett (dvs. abslutt mulig å presse litt)

Sprengte budsjetttet ditt litt, men dette kan du ha i lang tid framover :yes:

Lenke til kommentar
Selg alt, eller kjøp nytt skjermkort + hd

Nå er vel siste sjanse for å få igjen noe særlig med penger for de pc'n

Hd kan vente, den funker hvis han sier det. Mitt forslag er fremovertenkende :D

Ellers kan du jo skaffe deg noe ram, et NF7-S v2 og et skjermkort, men da vil du nok oppgradere om et års tid også...

Lenke til kommentar
Selg alt, eller kjøp nytt skjermkort + hd

Nå er vel siste sjanse for å få igjen noe særlig med penger for de pc'n

Hd kan vente, den funker hvis han sier det. Mitt forslag er fremovertenkende :D

Ellers kan du jo skaffe deg noe ram, et NF7-S v2 og et skjermkort, men da vil du nok oppgradere om et års tid også...

Jeg bare tenker på åssen disk han har jeg.....

Lenke til kommentar
Neida. Er glad for alle kroner jeg kan spare. Men jeg mener å ha lest at feks BF 1942 krever mye av cpu. Men hvis jeg klarer å utnytte et 9800 kort med de spec jeg har er jo det bare bra.

Ved å kjøpe skjermkort + dvd brenner. Da havner jeg på ca 5000,- (skjermkort ca 3000 og brenner ca 2000) Altså en diff på 2000,- for å få en helt ny maskin med bedre hovedkort og ram osv.

Uff, jeg er fortsatt i tvil og hører gjerne andre synspunkter.

DVD grei DVD brenner koster faktisk ikke nærmere enn ca 1000-1200 nå :)

Som du ser så liker jeg å spare litt på penger, bedre å oppgradere litt ofte med mindre penger... da har man hele tiden en bra maskin hele tiden...

Lenke til kommentar

Anbefaler at du sjekker asus sine hjemmesider og eventuelt laster ned en bios som gjør at ditt hovedkort støtter raskere prosessorer, kjøper deretter en 2400+/2600+ i 133/266Mhz fsb utgaven.

Og et Radeon 9800 pro eller nonpro.

Da skal pc'n være frisk å rask igjen :-)

Lenke til kommentar

Jeg syns at du skal :

Oppdatere BIOS

Kjøpe deg en 2500XP 700-800 kr kr

oc rammen, vis du klarer.. til 166 mhz

+ ett nytt ordentlig skjermkort 3000-3500 kr

og vips så har du en pc som duger en stund til og ett bra skjermkort som holder :D

EDIT : Det blir kanskje vanskelig, så ikke at du hadde VIA 266 :oops:

Lenke til kommentar
Hallo..... Han sier jo at han bare bruker den til LITT spill. Altså er ikke skjermkortet så veldig viktig for han. Han vil bare spille BF1952 uten lagg. Altså er kjøpe en bedre CPU og et litt dårligere skjermkort en mye bedre løsning.

Han har jo en XP1700, den bør jo holde. Jeg bruker min PentiumIII 1,16 Ghz og det går... det er skjermkortet som er flaskehalsen. Så et bedre skjermkort er løsningen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...