Gå til innhold

Landeveisykkel til nybegynner


Garrian

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har bestemt meg for å begynne å trene (endelig...). Og det primært i form av sykling på landevei. Jeg er så og si helt grønn på dette området, da jeg ikke har syklet på mange år, og aldri spesielt mye.

 

Jeg er en gutt/mann på 20 år, er ca 190cm og har noen kilo som jeg ikke har spesielt mye bruk for, badevekta påstår at jeg veier 100kg.

 

Jeg bor i bygdestrøk, så hovedarenaen min blir da landevei. Så jeg er på jakt etter en sykkel som er brukbar her.

 

Jeg har aldri hatt på meg en sykkelbukse eller sykkelsko, kanskje noen kan gi meg en innføring her. Er dette noe jeg bør ha?

 

Når det kommer til sykkel, har jeg selv kommet frem til følgende sykkel som i mine øyner ser OK ut, men hva vet vell jeg.

 

http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Landeveissykler/Merida/Merida-Ride-88-Landeveissykkel-2014-Bl%C3%A5-Hvit-R%C3%B8d--Str-56-M144610520-p0000036511

 

Takker for alt av råd/tips mtp på valg av sykkel og nødvendig utstyr. Og gjerne hvordan jeg bør trene mtp at jeg er temmelig utrent kan man vell si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale deg å legge litt mer i sykkelen enn som så. Claris gruppesett er litt vel stusselig. For 1500 mer fra samme leverandør får du http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Landeveissykler/Gavia/Gavia-Trieste-Landeveissykkel-2014-Str-XL-58-cm-GAVTRIESTXL-p0000034110

 

Men aller helst bør du ta turen til en sykkelbutikk som kan hjelpe deg å velge riktig størrelse og sette opp sykkelen for deg. På landeveissykler er det et must å ha riktig oppsett, og det er ikke alltid så lett å finne ut av dette selv.

 

Du bør velge en sykkel med 2x10 giring med kompaktkrank d.v.s. shimano tiagra utstyrsnivå eller opp (eller sram/campagnolo).

 

Du vil så avgjort ha egnede klær. Begynn med en bib, sykkelskjorte og landeveissko. Husk at du må også skaffe pedaler. Personlig liker jeg speedplay, men de er ikke av de billigste.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar

 

Jeg kan godt heve budsjettet til 7500 for sykkel dersom du mener jeg har igjen for det.

 

Når det kommer til gir, gruppesett og egentlig det meste teknisk på sykkel så har jeg ikke peiling på hva som er bra og mindre bra.

 

Bib er det sykkelbukse? Er sykkelshorts vell så greit som bukse?

 

Sykkelskjorte? Er dette nødvendig? Kan jeg ikke bruke vanlig tskjorte?

 

Når det kommer til sko, bør jeg legge mye penger i det?

Hvilke sko passer til hvilke pedaler? Og hvilke pedaler passer til sykkelen?

 

Ble visst mye spørsmål her, men jeg har rett å slett ikke peiling..

Lenke til kommentar

En liten oppdatering:

 

Jeg var innom XXL (fysisk butikk) i dag og ble presentert denne sykkelen:

 

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykkel/white-rr-pro-14-landeveissykkel/p/1095676_1_style

 

Og jeg har da mer eller mindre bestemt meg for å gå for den, men jeg fikk dem til å holde den av for meg til mandag.

 

Så nå håper jeg på tilbakemeldinger fra dere om dette er verdt det og om det er gode greier?

 

Takker for svar

Lenke til kommentar

Det er en meget godt utstyrt sykkel for pengene. Den åpenbare konkurenten er gjerne Cannondale CAAD10 hos Anton sport. Litt lavere utstyrsnivå, men siden forskjellen mellom ultegra og 105 er for det meste vekt og CAAD10 rammen er noe lettere går det opp i opp.

 

Uten at jeg med det skal si at en er bedre enn en annen. Om mulig prøv begge ev. kjøp der du får best service. (Be gjerne om tilpassing)

 

Ang. dine tidligere spørsmål: Bib er en sykkelbukse med seler. Disse er overlegne shorts siden de ikke kan gli ned.

 

Sykkelskjorte er sterkt å anbefale, både fordi de er mer tettsittende (Mindre luftmotstand) og fordi de har lommer på ryggen som gjerne er eneste stedet du kan ha med deg noe.

 

Du kan få helt OK sko fra ca en tusenlapp, men det er mye å hente oppover. Personlig liker jeg godt specialized s-works landeveissko med boalukking (Men det koster en del), det viktigste er imidlertid å prøve selv. Stivest mulig såle er gjerne det som teller. For landeveispedaler trenger du landeveissko med 3 boltehull. Vær obs på at disse har gjerne ingen spor under, så ikke prøv å gå så mye i de. Hvis du er usikker på om du vil bruke landeveissko kan du kjøpe terrengsykkelsko i stedet, da må du ha terrengpedaler. Disse gir ikke like god støtte, men er til gjengjeld enklere å gå med. (Terrengsko har to boltehull midt under tåballen med mye mindre avstand enn landeveisskoene.

 

Hvis du går for speedplay-pedaler kan du få sko med 4-bolts mønster spesiellt tilpasset disse, hvis ikke bruker du en adapter (Følger med pedalene)

 

Alle pedaler passer sykkelen

 

Landeveissko:

05_shoe%20top%20and%20bottom.jpg

 

Terrengsko:

Vibram100Series-SPECIALIZED_Rime_MTB.jpg

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Takk for svar. Det blir da enten XXL fysisk butikk eller anton sport nettbutikk. Valget er da enkelt egentlig, så lenge det er tilsvarende sykler.

 

Hos XXL får jeg 3års gratis service også.

 

Jeg ble presentert noen sko til 1500 og en shorts med seler (bib som du sier det heter) til 799. Selgeren mente dette var gode greier.

 

Skal jeg bare slå til? Har også spinn og bikebrothers i nærheten, har ikke vært innom der enda, burde jeg det?

Lenke til kommentar

Ville heller gått for denne: XXL

 

Sykkel med karbonramme er mye bedre. Forskjellen i gir vil du ikke merke forskjell på. På White-syklene får man mye for pengene, men noe må man spare inn på, og det er ofte rammen.

 

Scott har bedre ramme, men dårligere gir. Om du har Tiagra eller ultegra girvelger foran vil du ikke merke noe til.

 

Synes forøvrig det er fornuftig og kjøpe en skikkelig sykkel som førstesykkel. Det er det som gjorde at jeg ble hekta på sykling. Hadde jeg kjøpt en sykkel med Claris/Sora tror jeg ikke at jeg hadde synes det er like gøy å sykle. Starta med en Scott S40 og venter nå på min Merida Reacto Team-20 i posten :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Takk for svar, men har nå den whiten jeg linka til baki bilen skrivende stund. Jeg ble anbefalt å velge alu ramme pga jeg har 400m grusvei inn til huset.

 

Får håpe sykkelen er brukbar :)

 

Hvem i all verden har anbefalt alu.ramme fordi du skal sykle på grusvei?

Kom gjerne med forklaringen til den anbefalingen.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

 

Takk for svar, men har nå den whiten jeg linka til baki bilen skrivende stund. Jeg ble anbefalt å velge alu ramme pga jeg har 400m grusvei inn til huset.

 

Får håpe sykkelen er brukbar :)

Hvem i all verden har anbefalt alu.ramme fordi du skal sykle på grusvei?

Kom gjerne med forklaringen til den anbefalingen.

 

Den lurer jeg også på.

 

Når det er sagt så er det ingen automatikk i at en gitt aluramme skal være dårligere enn en kartbonramme. Selv om karbon gir muligheter som er urealiserbart med alu så er det ikke sikkert (Og i det lavere prissegmentet urealistisk) at det realiseres med en gitt karbonramme.

 

Karbonfiberkonstruksjon kan være så mangt. Man kan lage det ganske rimelig om man ikke tar layup så nøye og fyller godt i med epoxy, men da har den heller få eller ingen fordeler fremfor alu. Er man nøye med layup, bruker høy modulus karbon, får ned epoxy/karbon forholdet og bruker høyt trykk under baking kan man oppnå fantastisk lette, stive (eller fjærende om man heller vil det) konstruksjoner, men denne typen konstruksjon er ikke så lett å forene med en ramme til under 10000 kr. Når så en hel sykkel selges med karbonramme til litt over 10K, da blir jeg skeptisk til at den karbonramma gir noen vesentlige fordeler.

Lenke til kommentar

Da har min heller lettere sofatrente kropp overlevd 2,8mil på denne sykkelen. Er godt fornøyd med sykkelen så langt, faktisk ganske imponert. Men nå har jeg ingeting å sammenligne med egentlig.

 

Men jeg la merke til at jeg har alt for mye vekt på styret, for å si det slik ble jeg vondere i armene og skuldrene enn beina. Her må det nok noen innstillinger til, noen tips?

 

Når det kom til det med alu/karbonramme så var det pga steinsprut/partikler fra veien kunne sprute opp i ramma og lage ett svakt punkt visst nok....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Om en stein på veien spruter opp i ramma, så kan den lage hakk i lakken. Thats it. Tenk på alle super sportbiler med alt sitt karbon om det skulle knuses så lett. Da ville en Veyron bli smadret av fluer i 400 km/t.

 

Vondt i armer----> Tilt setet litt opp i fremkant.

Vondt i nakken----> Få setet litt lenger frem. Fra setetippen til midten av styret skal det være maks en armlengde pluss tre fingerbredder. Sett bakkant av albuen mot tippen av setet og tre fingre på andre hånden skal sånn ca være veiledende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...