Star Fox Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Når jeg ikke selv har vært med i banken for å opprette depositumskonto, er det da uansett snakk om en ulovlig depositumskonto? Jeg har sagt opp min leilighet, og tenkte at om det viser seg at depositumskontoen er ulovlig, så kommer jeg til å stå over å betale siste leie, siden depositumskontoen uansett bare inneholder en leie. Rentene som eventuelt er på kontoen er ikke noe å skryte av uansett. 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Sjekk konto nr du betalte inn til og hør med banken. 1 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Kan ikke helt se for meg at det er en depositumskonto hvis du ikke var i banken sammen med utleier. Leide en gang av en gammel dame og sjekket det med depositumskonto, men det var dyrt den gang, så betalte bare en måneds leie på forskudd. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 11. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2014 Sjekk konto nr du betalte inn til og hør med banken. Hvor finner jeg ut hvilken bank kontoen ligger i? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Sjekk konto nr du betalte inn til og hør med banken. Hvor finner jeg ut hvilken bank kontoen ligger i? Du spør banken, de får opp hvilken bank som har kontoen. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Kan ikke helt se for meg at det er en depositumskonto hvis du ikke var i banken sammen med utleier. Leide en gang av en gammel dame og sjekket det med depositumskonto, men det var dyrt den gang, så betalte bare en måneds leie på forskudd. Utleier skal betale for opprettelsen av depositumskonto. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Dersom du ikke har vært med i banken eller eventuelt signert kontokontrakt er det ikke en ordentlig depositumskonto. Jf. husleieloven § 3-5 skal depositumspengene stå på en særskilt konto i leiers navn, altså skal kontoen opprettes "på deg", noe som krever din signatur. Jeg mener å huske at enkelte utleiere kan fravike kravene om depositumskonto, som studentsamskipnader. Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Sjekk konto nr du betalte inn til og hør med banken. Hvor finner jeg ut hvilken bank kontoen ligger i? Er det faktisk en depositumskonto så er den i ditt navn, opprettet av deg, så det bør du eventuelt vite. Når det er sagt er ikke felles fysisk oppmøte nødvendig, selv om noen krever det - jeg har gammel og ny leietaker som begge bor grisgrendt og langt borte, og både oppgjør av gammel og åpning av ny depositumskonto ble i sin helhet gjort digitalt og over telefon. Signering foregår da via BankID. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå