larriss Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 (endret) Tenkte vi kunne lage en tråd der hvor folk kan skrive tabber og slit man har gjort innenfor hardware for eks: noe som gjør noe galt når man bygger pc, klusser til i bios, overklokking. osv. Jeg kan da selv begynne. Jeg kulle overklokke min 3770k til fra 4.5GHz til 4.7GHz men når jeg skulle sette in ny vcore som da kulle vert 1.280 som da vart 1.800. reboot og natta cpu.... Endret 11. juni 2014 av larriss Lenke til kommentar
j-- Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Skiftet molexplugger på en PSU engang i tiden. Byttet om på 12V og 5V på ene kontakta. Poff, det var den disken.. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 En historie fra tidlig 90-tallet (Noen detaljer har kanskje gått i glemmeboka, men her er et forsøk): Jeg hadde hatt PC i noen år, og var selvutnevnt ekspert på alt som hadde med PC å gjøre. Dette resulterte i at jeg hjalp både lærere og medelever med alle PC-relaterte problemer. Jeg var vel 13-14, ganske sikker på at det var i 93/94. Moren til en klassekompis hadde hørt om mine tekniske fingre, og lurte på om jeg kunne fikse jobb-PCen hennes. En massiv klump av en datamaskin, med svær 21 tommer skjerm. Det var ikke vanlig på den tiden, og maskinen var en kraftig plugg. Jeg husker ikke helt hva hun ville at jeg skulle gjøre, men vi måtte i alle fall inn i maskinen og flytte om på noen kort. Kanskje det var nettverkskort eller modem hun skulle sette inn? Uansett, etter å ha åpnet maskinen og gjort det vi skulle begynte jeg å skru fast skruene på kortene. Plutselig glipper skrutrekkeren (ikke en liten hendig en, men en stor gummisak med en del vekt og flere bits lagret i håndtaket). Den faller rett ned og treffer hjørnet på hovedkortet. Det smeller godt, og skrutrekkeren ramler litt rundt før den legger seg til ro. Jeg kikker nedi og ser at hjørnet på hovedkortet er knekt, og at det er en sprekk som strekker seg innover på kortet. Jeg prøver å fiske opp skrutrekkeren, som på en eller annen måte har rullet innunder kortene, og klarer å bryte litt mer så sprekken blir lengre. Jeg begynner nå å kjenne varmen i ansiktet... Kompisen har ikke sett noe, så jeg forter meg å skru kassa sammen igjen og koble til ledningene. Jeg skrur på maskinen, og alt er helt stille. Ingen vifter, ingen BIOS pip, ingen harddisklyd. Ingenting... Jeg later som om jeg er overrasket og klør meg teatralsk i hodet. Kompisen som ikke hadde noe peiling begynner å fikle med kablene, og sier plutselig "her er det det rød knapp, kan det være den?" Og før jeg rekker å rope nei, så flipper han knappen over og maskinen gir fra seg et lite bzzt. Jeg tenker med ett at nå har jeg sjansen til å snike meg unna all skyld, og samvittighetsløst gjør jeg det. Jeg sier at nå er maskinen garantert ødelagt siden 240/120v knappen er skrudd over. Moren hans blir fly forbanna, og jeg rygger kaldt og rolig ut av hele situasjonen. Jeg var ikke mye til kompis akkurat da, og ikke var jeg mye til tekniker heller. Men det positive er at hendelsen alltid vil minne meg på å være forsiktig, samt ta ansvar om jeg fucker opp. Aldri igjen skal jeg la en kompis i stikken med skylda. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå