Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg i riktig retning?

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger tips og hjelp til å komme i riktig retning i forhold til trening og kosthold. Kan først og fremst si at jeg har trent i en stund, og vet hvordan diverse øvelser skal gjøres og hva de går ut på. Men trenger litt hjelp til å fortsette i riktig retning.

Kjapp info om meg: 21år, 177cm og 85kg. Så er noe på den tunge siden, noe jeg ikke ønsker.

Det jeg ønsker er å få: mer definerte muskler (tynnere/mindre fett%), høyere maks styrke og utholdenhet i musklene (og større muskler), bedre kondis, bedre bevegelighet og balanse (og spenst). Så egentlig hele pakka, men i den rekkefølgen kan man si. Spesielt i mage og bryst-regionen har jeg mye ekstra som jeg ønsker å bli kvitt fortest mulig. Motivasjonen til trening er på topp og kan trene flere dager i uken.

Ønsker derfor hjelp til et bra treningsprogram, og jeg kan gjøre alt egentlig, utenom om å løpe (skade). I forhold til kosthold er det nok mer jeg kan gjøre, da jeg ikke har noe speiselt jeg følger nå. Spsier vanskeligvis bare forkost og middag, uten noe snop og slikt i mellom. Og har i meg en kanskje max 2500kcal om dagen. Men har ikke talt nøyaktig. Drikker endel brus dog. Tenker kanskje å starte med proteinpulver, da jeg tror jeg får i meg for lite protein til muskelbygging, så har dere noe å anbefale som smaker godt med vann? Noen annet jeg bør ha i meg iløpet av en dag?

Noen som kan hjelpe meg? Noe mer dere må vite for å få hjulpet meg best mulig er det bare å spørre.

EDIT: Må legge til at jeg ikke kan spesial tilpasse middagen min så veldig, da jeg spiser med andre, så kan ikke endre på deres ønsker. Men går mye i taco, lasagne, pasta, hjemmelaget burger og pizza osv. Nesten alltid salat og lignende til, men sjelden det blir fisk. Utenom middag kan jeg egentlig gjøre slik jeg vil. Håper på hjelp smiley.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt greit å drikke brus, men drikk light brus. Proteinpulver trenger du etter all sannsynlighet ikke, proteinbehovet er ikke så høyt som du tror.

Styrketrening: Fullkroppsprogram tre ganger i uka med helt basic øvelser som knebøy, benkpress og draøvelse for rygg. Ikke kast bort tid på mange fjollete isolajonsøvelser.

Du skal ned i vekt, altså må du skape kaloriunderskudd. Siden du også vil ha bedre kondis så passer det fint å skape kaloriunderskudd primært gjennom økt aktivitet. Da vil du ikke så lett føle at du sulter ihjel heller. Synd at du ikke kan løpe, men du kan for eksempel sykle. Og gå til trening istedet for å kjøre for å forbrenne kalorier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

[...] Drikker endel brus dog.

[...] , men går mye i taco, lasagne, pasta, hjemmelaget burger og pizza osv.

Hvor mye brus er en del? Om du kutter brusinntaket ditt drastisk (eller slutter helt med brusdrikking), så vil du begynne å se og føle forskjell på relativt kort tid og spesielt i lengden. Begynn å innta vann som tørstedrikk, og også ellers utover dagen. Drikk gjerne litt melk her og der, da melk inneholder kalsium og proteiner i tillegg. Mye handler om livsstilsendringer, og man kan gjøre små endringer og opprettholde disse endringene over tid uten noe særlig vanskeligheter. F. eks, når du spiser burgere, reduser dressingen (eller velg andre alternativer), spis mer frukt utover dagen da dette kan lette litt på sultfølelsen din. Første steg jeg ville tatt er å revurdere brusinntaket, da brus inneholder en del kalorier pr. mL, og strengt talt er ganske unødvendig om man drikker det som vann. Ville heller ikke bare gått over til lettbrus, da dette ikke nødvendigvis er med på å forbedre et sunnere inntak og forhold til mat og drikke mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...